Gå til innhold

XP 32bit eller Vista 64bits?


Anbefalte innlegg

Har planer om å oppgradere litt. Har sett meg ut en rimelig AMD Phenom (AMD Phenom 9550) og dertil hørende hovedkort. Men jeg lurer på.. burde jeg investere i nytt OS med det samme? Den XP Prof. versjonen jeg har er jo bare 32bits, og støtter vel da teoretisk bare 4GB minne. Putter jeg i 8GB vil jeg allikevel ikke kunne bruke mer enn 4GB uansett?

 

Hva med 4kjerne prosessorer, har det noe å si om OSet ikke er 64bits?

 

Er ikke så begeistret for grensesnittet og ressursbruken i Vista, men må jeg bytte OS for å utnytte hardwaren må det jo til. Skal jeg bestille en OEM Vista, må jeg jo allikevel kjøpe hardware samtidig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP 64 skal ikke være et bra valg, ville heller gått for Vista 64.

 

Ja, 4GB er max på 32-bit, nevnt en million ganger nå og står i faq.

 

 

Kan godt bruke quad på 32-bit.

 

Om det ikke er noe du trenger som bare Vista har klarer du deg fint med XP 32-bit og 4 GB minne.

 

Om du skal over på 64-bit Vista ville jeg gått for 8GB.

Lenke til kommentar
Vista 7 er under Beta, og det er ustabilt.

 

Sant, men allikevel mere stabilt og mye raskere enn vista....

 

Så, kjøper man vista nå og vil oppgradere til win7 til sommeren koster det dobbelt. Er ikke noe gratis oppgradering der i gården.

 

Så, det man må vurdere er om man skal spandere penger på os nå - eller vente til sommeren og få win7 som vil være bedre enn noen av de versjonene som er utgitt til nå.

 

Leser man trådene om win7, så rapporteres det at det er rasker, mere stabilt og bedre enn både vista og xp. Og, - det er enda bare i beta.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

Jeg har jo lest litt om XP 64bits. Problemet er jo at det ikke er mulig å få tak i lengre.. :( Microsoft tilbydde gratis oppgradering til 64bits en periode, men da sov jeg i timen! ;)

 

Har lastet ned 32 og 64bits versjonen av Win7 (eller, satt igang nedlasting hjemme, er på kurs nå, krysser fingra for at ikke strømmen har gått)..

 

Tester det ut til september. Hvis Win7 er "lettere" enn Vista så er det jo flott, ingen ulempe å hoppe bukk over hele Vistarælet hvis jeg kan.

 

Så var det bare å skaffe tak i dugende hardware til skikkelig testing.

 

Vurderer å kjøpe inn 4GB Ram nå, f.eks disse, og putte på 4GB til etterhvert, hvis jeg tror jeg trenger det..

 

Jeg er ingen utpreget gamer, men har tenkt å kjøre GTA IV uten å skru ned mye på kvalitetsinnstillingene. Kommer etterhvert til å koble utstyret til en projektor (full HD 1920*1080), så da har jeg vel mer behov for minne ? (Tenker meg ett Radeon HD4870 for å mate prosjektoren?) Idag kjører jeg bare på en fislete 19" LCD (1280*1024)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...