Gå til innhold

installere linuxspill utenom pakkebehandleren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvordan åpner jeg .run og .bin filer? har nå klart og pakke opp tar.gz filene via terminalen og kjørt 1 av de 4 spillene jeg pakka opp. når jeg prøve de andre kommer det bare opp permission denied:-( jeg skriver

./navn_på_den_exeutable_fila

har ikke installer noen av spillene,er det kun meninga at man må inn i mappen for å starte dem via terminalen?en smule tungvidt så burde vel være en annen måte?om jeg trykker på den samme fila med musa kommer det bare opp feil.

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

chmod +x navn_på_den_exeutable_fila
./navn_på_den_exeutable_fila

 

Hvilke spill er det snakk om? (som du ikke finner i pakkebehandleren)

 

Om det mot formodning skulle være et program jeg må installere manuelt, legger jeg filene under /home/hildenae/bin (ikke krav, men holder ting ryddig) og legger inn en oppføring i menyen selv. (System->Brukervalg->Hovedmeny i UB8.10)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

slik gikk det:

kim@slappis ~ $ sudo chmod +x Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
[sudo] password for kim: 
chmod: kan ikke åpne «Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin»: No such file or directory
kim@slappis ~ $ sudo chmod +x /home/kim/Skrivebord/Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
kim@slappis ~ $
kim@slappis ~ $ /home/kim/Skrivebord/
bash: /home/kim/Skrivebord/: er en mappe
kim@slappis ~ $ cd /home/kim/Skrivebord/
kim@slappis ~/Skrivebord $ sudo chmod +x Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
kim@slappis ~/Skrivebord $ ./Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
bash: ./Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin: cannot execute binary file
kim@slappis ~/Skrivebord $

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar
bash: ./Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin: cannot execute binary file

 

Kjører du 64-bit-versjonen av Ubuntu da? Jeg ser de andre filene du har lastet ned er for 32-bit ( i386 eller x86 ). Denne filen er for 64-bit-systemer og vil ikke funke med mindre du kjører tilsvarende versjon av Ubuntu.

Lenke til kommentar

Altså, både det å pakke ut, og det å kjøre kan gjøres grafisk hvis du ønsker. Å pakke ut er som regel bare å høyreklikke på fila så får du en mulighet som heter "Extract here..." elns.

 

Hvis du da får en .bin eller .run-fil, kan du høyreklikke på den, velge Properties > Permissions, og deretter hake av for Allow executing file as program. Denne kan være haket av og burde være det, siden det er meningen at den skal kjøres, men sjekk likevel.

 

Deretter dobbeltklikker du på fila, og velger Run, evt Run in terminal hvis du vil se evt feilmeldinger. Dette skal funke med spill som f.eks Enemy Territory.

 

EDIT: Som personen over sa, sjekk at du har rett arkitektur. Ikke last ned 64-bit hvis du kjører 32-bit OS. Last ned x86, ikke x86-64.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Hva er output fra

ls -l Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin

Er det kanskje egentlig ikke en binærfil? Hva skjer om du kjører

sh Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin

 

Dersom rettighetene stemmer, og det faktisk er en binærfil og du får den feilemdlingen er filen skadet.

her er hva som skjedde:

 

kim@slappis ~ $ ls -l Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
ls: kan ikke åpne Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin: No such file or directory
kim@slappis ~ $ sh Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
sh: Can't open Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
kim@slappis ~ $ cd /home/kim/skrivebord
bash: cd: /home/kim/skrivebord: No such file or directory
kim@slappis ~ $ cd /home/kim/Skrivebord
kim@slappis ~/Skrivebord $ ls -l Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
-rwxr-xr-x 1 kim kim 821917929 2009-01-21 18:38 Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
kim@slappis ~/Skrivebord $ sh Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin
Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin: 1: Syntax error: word unexpected (expecting ")")
kim@slappis ~/Skrivebord $

bash: ./Savage2Install-1.5.0-x86_64.bin: cannot execute binary file

 

Kjører du 64-bit-versjonen av Ubuntu da? Jeg ser de andre filene du har lastet ned er for 32-bit ( i386 eller x86 ). Denne filen er for 64-bit-systemer og vil ikke funke med mindre du kjører tilsvarende versjon av Ubuntu.

trodde jeg installerte 64bits LInux Mint,men ble usikker nå.skal prøve å laste ned savage 2 32bits versionen og se om det funker

 

Altså, både det å pakke ut, og det å kjøre kan gjøres grafisk hvis du ønsker. Å pakke ut er som regel bare å høyreklikke på fila så får du en mulighet som heter "Extract here..." elns.

 

Hvis du da får en .bin eller .run-fil, kan du høyreklikke på den, velge Properties > Permissions, og deretter hake av for Allow executing file as program. Denne kan være haket av og burde være det, siden det er meningen at den skal kjøres, men sjekk likevel.

 

Deretter dobbeltklikker du på fila, og velger Run, evt Run in terminal hvis du vil se evt feilmeldinger. Dette skal funke med spill som f.eks Enemy Territory.

 

 

EDIT: Som personen over sa, sjekk at du har rett arkitektur. Ikke last ned 64-bit hvis du kjører 32-bit OS. Last ned x86, ikke x86-64.

haka sto på fra før..men godt mulig jeg har 32bits OS.husker ikke i farta..hvordan ser jeg det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...