Gå til innhold

Windows Mobile og HTC


jevel

Anbefalte innlegg

Som "nybakt" eier av en PocketPC fra HTC så har jeg tilbrakt mange, mange timer på diverse fora, testet forskjellige tweaks / løsninger og knotet en hel del.

 

Underveis i dette prosjektet så har jeg kommet over xda-developers.com sitt forum (http://forum.xda-developers.com/), og dette har i sin tur ført til at to av mine tidligere HTC-telefoner har blitt tatt frem fra skuffene og støvet har blitt børstet av dem.

 

Jeg har så oppgradert begge disse til nyeste tilgjengelige ROM, og jeg har et par småting som jeg finner noe småmerkelig.

 

Den eldste av telefonene mine er en HTC PH10B, aka HTC Himalaya eller Qtek 2020 som den ble solgt som i Norge. Dette er en telefon som ble lansert i januar 2004. Jeg har nå lagt inn Windows Mobile Professional 6.1 på den med SPB Mobile Shell og SPB Keyboard. Og vips: Den snart fem år gamle HTCen gjør i bunn og grunn det samme som den splitter nye mobilen gjør, da selvfølgelig med unntak av nymotens ting som GPS, HSDPA og WiFi. Skjermen er jo også noe dårligere, men SPB Mobile shell ser svært bra ut til tross for dette, og det meste går veldig glatt når man navigerer frem og tilbake i menyer og innstillinger.

 

I tillegg så fungerer faktisk SPB Mobile Shell stabilt på den gamle mobilen, i motsetning til på den nye der det henger og låser seg.

 

Den nye mobilen har selvfølgelig en vesentlig bedre skjerm, alt det nyeste av teknologi og et kamera som er 25(!) ganger bedre enn den gamle mobilen, men ikke noe av dette gjør en vesentlig forskjell i funksjonaliteten til enheten. I bunnen, under SPB Mobile Shell og HTC sin TouchFLO 3D så er det akkurat den samme gamle GUIen som lå på Qteken.

 

Jeg skjønner at nettopp dette; at plattformen er så fleksibel at det lar seg gjøre å oppgradere en fem år gammel mobil til den aller nyeste versjonen, som er en av hovedstyrkene til Windows Mobile.

 

Men samtidig så kan jeg ikke la være å føle at utviklingen i Windows Mobile er for lite retningsstyrt. Det virker som om MS kun jobber med å utvikle støtte for teknologier og programvare, og at det er opp til tredjepart å kartlegge hva som fungerer for oss brukere. Og nettopp her synes jeg at Windows Mobile henger seriøst etter. I stedet for å ha støtte for det meste og så la brukeren slå av og på det han måtte ønske, så må man da lese nettsider opp og ned for å finne applikasjoner som gjør det man ønsker, for så å installere dette (og eventuelle ting som trengs for å få det til å fungere), og ender ofte opp med en enhet som er mindre stabil enn den ville ha vært uten.

 

Er det bare jeg som finner det merkelig at MS ikke har oppgradert GUIet sitt nevneverdig de siste og overlater det til tredjepart å lage noe som virker? Jeg synes dette er den åpenbart største akilleshælem til plattformen slik den fremstår i dag. Samtidig kan jeg ikke gjøre annet enn å la meg imponere over en plattform som er så fleksibel at den lar seg så til de grader tilpasses og optimaliseres at den lar seg kjøre på hardware som i mobilsammenheng nesten må oppfattes som et fornminne. :)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si at også jeg er skuffet av siste windowsMobile. Min PDA fra 6 år tilbake gjorde det samme. Virker ikke som at brukergrensesnittet er utviklet videre i det hele tatt.

Men bra er det at du kan kjøre den på gammel hardware (tregere CPU), noe som ikke kan med f.eks VISTA i forhold til win98 eller XP ;) Dette må jo bety at alt burde bli MYE raskere nå som CPU'ene er såpass mye bedre enn for 5 år siden.

 

Desverre oppleves min nye Touch HD som alt annet enn rask. Det føles som at den hele tiden jobber på grensen av hva den klarer. Så hva har skjedd? ER cpu'ens forbedringer kun akkurat nok til å klare av større skjermer og touch? Ble det ingen kraft til overs?

 

Er selv i samme situasjon der jeg leser diskusjoner opp og ned for å finne ut av hvordan jeg skal få min nye mobil til å bli bedre. Jeg vil ikke ha en Iphone da jeg boikotter måten apple driter i forbruker lover osv, men når det gjelde bruker grensesnitt ligger nok apple milevis forran. Irriterendes.

Lenke til kommentar

Nettopp de problemene du beskriver der Touch HD oppfører som om den en "undermotorisert" får meg til å føle at CPUen i den ikke er vesentlig raskere enn den er i min gamle HTC PH10B.

 

Det ser ut som om at hardwareutviklingen har latt seg påvirke av den samme politikken som MS har ført i sin utvikling av WinMobile. I stedet for å fokusere på å utvikle teknologi som favoriserer brukerens opplevelse av plattformen så har de valgt å fokusere på å integrere mest mulig teknologi inn i CPUene. (WiFi, HSDPA og GPS.)

 

Apple tok et ganske så ballsy move da de lagde første versjon av iPhone. De valgte å droppe all "ekstra" teknologi for å dedikere mer batteri til brukeropplevelsen. Det får de betalt for nå.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...