Gå til innhold

The Chronicles of Spellborn (PC, MMO) For deg som vil prøve noe annerledes!


Anbefalte innlegg

Det finnes allerede et par tråder om dette spillet, men tenkte jeg skulle legge til litt informasjon her lett tilgjengelig da de andre trådene virker inaktive.

 

The Chronicles of Spellborn (Tcos) er et flunkende nytt MMO laget av et nederlandsk selskap Spellborn International Ltd.® 27. November var den offisielle release datoen, og for Skandinavia 5. Desember. Uheldigvis virker det som distributøren for vår region har totalt bomma og knapt bestillt kopier, tipper det er veldig få butikker som overhodet har fått tilbud om dette spillet i Skandinavia, da mesteparten er blitt solgt i Nederland og diverse andre land. Dog likevel så kan du kjøpe spillet digitalt fra hjemmesiden til spillet - http://tcos.com/en/index.html - ved å laste ned, lage en konto og legge til en subscribtion. Uansett, de har vært uheldige på publisitet her i nord virker det som.

 

Kan si det med en gang, om noen har noen erfaringer med at online spill er delt inn i regioner med forskjellige distributører / management, så er dette et sånt spill. Acclaim som driver mange lignende prosjekter har egne servere for Uk, Spania, Italia og noen til. Vi i Norge holder til på servere sammen med noen andre land, dette er en tabbe av Spellborn spør du meg personlig, ettersom det har så få spillere og som sagt så har ikke publisiteten blitt tatt riktig godt hånd om. Uansett så er det et fantastisk spill og det er dette som er grunnen til at jeg velger å skrive dette innlegget på Gamer.no!

 

Så vi holder oss til det vi har mulighet for å bruke, da proxy servere ikke er tillatt. Det er 6 servere for vår region:

1 Deiquonril PvP International

2 Dravhare PvE International

3 Jumanvhare PvP German

4 Mornexus PvE German

5 Sarakaril PvP French

6 Drayom PvE French

Foruten du har ekstraordinære kunnskaper i tysk eller fransk faller da vi under PvE / PvP International Deiquonril og Dravhare, personlig spiller jeg på Dravhare. Kan like godt legge til med en gang, det er utrolig mange PvP soner hvor alle må ferdes for quests o.l hele tiden (deler av en sone) så for meg virker serverene rimelig like, dog har ikke helt satt meg inn i PvP rules på Deiquonril, om du er interessert kan du selvsagt sjekke dette (og gjerne legg til i tråden vår!)

 

Du må gjerne skippe ned hit dersom du ikke orker lese non-game related stuff over her

 

Raser:

I Tcos finner du 2 forskjellige raser, humans og daevi. Det kan virke rart at det bare er disse to for noen, men disse er orginalt i samme faction så går egentlig under ett. Eneste forskjell er historie og utseende.

 

Archetypes & Disciplines:

Når du lager din Spellborn karakter så kan du velge mellom 3 forskjellige klasser, eller archetypes. Warrior, Spellcaster og Rogue. Hovedforskjellen mellom disse klassene er hvilke skills de skal bruke. Når du lager karakteren din vil du få 3 skills som alle de 3 klassene kan bruke (Hack, Slash og Shoot), samtidig vil du få muligheten til å velge dine 2 første skills (hvilket varierer på klassene), etterhvert som du levler opp vil du få muligheten til å velge nye skills avhengig av din klasse. Du kan også for hver level du gainer legge til 2 x attributes på enten Body(Warrior), Mind(Spellcaster) eller Focus(Rogue)

 

Når du treffer level 5 vil du få muligheten til å velge en underklasse, Discipline. Hver klasse har 3 underklasser med etterhvert veldig forskjellige funksjoner og måter å spille på. Så du 9 "klasser" i spillet totalt.

Warrior -> Wrathguard, Adept og Bloodwarrior.

Rogue -> Trickster, Shapeshifter og Deathhand.

Spellcaster -> Void Seer, Ancestral Mage og Rune Mage.

Det kan sies mye om hver disiplin, men det kan du lese på tcos sidene, dog jeg kan kopiere noe fra guild forumet mitt der dette beskrives godt:

( http://fp.trabot.net/index.php?topic=12.0 )

 

Det står endel lurt i den tråden som jeg har samla fra diverse kilder opp igjennom, så stikk innom om du vil.

 

Gear:

En viktig forskjell fra Tcos på andre MMOs er blant anna gear. Når du lager din første karakter så velger du først undertøy så en armor. Denne kan du faktisk bruke resten av spillet! Vel, nesten :) Det eneste du får oppgradert stats av ved bruk av gear er Sigils. Sigils er som juveler som du setter inn i gearet ditt, hvor du dermed oppgraderer det litt. Men hovedsaklig er gear veldig lite viktig, og er helt kosmetisk om du vil - du bestemmer sjøl hvordan du vil se ut og det er igrunn det som er poenget med at det er gear i spillet, utseende. Du kan kjøpe nye klær, rustninger etc, du kan lage, reparere ødelagte deler som har dropped fra Npcs etc, samme med våpen(melee og ranged) og skjold.

 

Så det som har noe å si er altså dine skills, samt noe som heter Body Slots. Body Slots er noe som varierer fra de forskjellige Disciplines, noen har forskjellige summoned pets, andre tattos(med varierende skill effekt selvsagt), scars, auraer o.l. Du kan som sagt oppgradere skills hver level, og det som er viktig å legge til er at etterhvert (lvl 10+) kan du også legge til Sigil Slots i skills, og dermed sockete sigils i skills for å gjøre dem sterkere, lengre avstand etc.

 

Interface:

Et screenshot ingame (er forresten ikke graphics på top settings hos meg der)

2ez31u0.jpg

 

Det du ser i bakgrunnen her er et shard ship, transport middelet mellom de forskjellige sonene. Veldig kort beskrevet, verden ble ødelagt mange hundre år siden, og den "lever" videre på forskjellige deler, shards, rundt omkring. Dermed ganske lett å legge til nye soner hehe ;) Men alt i alt om du vil lese historien er den rimelig grei spør du meg, bra lesestoff det:)

 

Actionbaren er ikke lik det du sannsynligvis har sett før, den består av forskjellige tiers:

o5zsic.jpg

 

og for hver skill du utfører skifter den tier:

v6onqb.jpg

 

Det er egentlig ganske greit å skjønne, men om du lurer på mer får du spørre. Oppbygningen av skill decket ditt er rimelig vitalt. Du kan bruke denne siden til å prøve ut dersom du ikke orker ingame: http://spellborn.onlinewelten.com/content/...alc/?Language=0

 

Du kan targete, men det har strengt tatt ingenting å si for du treffer der du SIKTER med corsair vist på midten av bildet, dette treffpunktet kan du selvsagt flytte på med musepekeren. Du treffer hvor du sikter, også med heals! Det som også kan legges til er at du kan dermed dodge manuellt, både mot mobs og players, ved å hoppe til siden, strafe, bunnyjump etc. Du kan ganske enkelt time angrep fra for eksempel en bjørn, dog det blir vanskeligere dersom du møter på flere mobs eller human NPCs som angriper i grupper med taktikker jeg aldri har vært i nærheten av å se NPCs gjøre før hehe (for eksempel kanskje en dum archer npc prøver å "kite" deg, eller bossen med lav hp springer vekk fra deg og lar adds sloss). Det krever endel trening men det burde ikke ta så lang tid før du skjønner sammenhengen :)

 

Experience:

Maxlevel på spillet er 50, og de kalles Fame Levels. Det går rimelig sakte å levle, hovedsaklig fordi du bør gjøre quests og de tar en stund første gangen, men du kommer garantert inn i det. Fra min erfaring er det ganske likt Warhammer, bare enda saktere hehe. Det er over 1000 quests i spillet akkurat nå, og det oppdateres kontinuerlig, samt gear dungeons etc legges til etterhvert som tiden kommer nå (bare fra release har de åpna 1 dungeon til + laga flere "hoods" til karakterene grunnet at en spesiell var så populær, og de ville gi oss flere muligheter)

 

Attributes - kan legge til denne her med en gang siden det er noe de fleste lurer på "Hvor skal jeg sette statpoints??"

Archetype 	Class 	Main attribute 	Second attribute
Warrior 	Bloodwarrior 	Body 	Body
Warrior 	Adept 			Body 	Focus
Warrior 	Wrathguard 	Body 	Mind
Spellcaster 	Runemage 	Mind 	Body
Spellcaster 	Ancestral Mage 	Mind 	Mind
Spellcaster 	Void Seer 	Mind 	Focus
Rogue 			Trickster 	Focus 	Body
Rogue 			Skinshifter 	Focus 	Focus
Rogue 			Deathhand 	Focus 	Mind

 

I tillegg til 50 Fame levels har du også 5 Personal Experience Points levels, disse virker som Xp, men du mister 1.0 PeP level hver gang du dør, og maks PeP er 5.99 (så altså om du har 2.80 PeP og dør har du 1.80 PeP når du ressurrecter. PeP points gir deg ekstra stats, running speed, damage output og attack speed (du merker veldig forskjell, så hold deg så høyt som mulig, men det er ikke så lett :) )

 

Hitpoints:

Ingen stats har direkte effekt på en karakters hit points. Ekstra hit points gis på neste level etc, men du har forskjellige buffs samt consumables som gir ekstra hp (blant anna)

 

PvP, Factions og High Houses:

 

Det er ingen direkte factions i Spellborn som i så mange andre spill, istedet har du High Houses. Du har 5 hus å velge imellom og de velges på level 9. De har strengt tatt for tiden ingen annen forskjell enn noen house quests og bakgrunnshistorie.

House of Shroud

House of Silver

House of Torque

House of Rune

House of Maul

Det som derimot ER viktig, er at PvP reglene bestemmes av husene, du kan for eksempel ikke sloss mot en person i et anna guild som har samme hus som deg, mens du KAN sloss mot en person i ditt eget guild om han/hun har et anna hus. Dette gjelder ihvertfall ute i de forskjellige sonene, det er et eget arena system men det er ikke før lvl 40 så det finner du evt. ut selv :) + at det kommer til å bli lagt til mye mye mer i de kommende ukene/mnds - mounts, pvp rewards, auction house, bank etc.

 

Til slutt legger jeg til nok en notis fra mitt guilds forum der jeg har adda diverse informasjon - link ser du litt oppover her.

This is this mostly a pvp game. I say half and half. I bet the reason you think its mostly a pvp game is because you don't see any skills or spells that are common on the pve side of a mmorpg. such as provoke/taunt or sheep, stun..etc.

 

Too many abilities effecting running speed? Your right! Very Happy

The way the system is design no one player or group of players can keep a another person speed down for very long. There are ways to reduce speed as well as increase. Plus there are a lot of skills that completely by pass movement altogether.

 

As for mage and healer in one. Yep thats about right. Its apart of the hybrid system. Every class has at least one heal and can increase that number overtime. At max level you can learn arch type skills of other classes. So if you have only one heal at level 49 get to level 50 and work towards getting more if you like. The reason for this is to allow each class to play as they choose too. And not be depended on another class. Also depending on how you set up your skill deck. loading up on offensive skills then throwing in a few heals is not going to be enough to make you effective without some kind of tactical plan behind it.

 

Basic saying when you think of the classes in Spellborn. "Spellcasters can melee, rogues can heal, Warriors can nuke" In the end no matter what class you are you can dip into any area you like. Some sooner then others.

 

The debuffs/buffs in the game are design for both pve and pvp. The general flow of combat in both are the same. So what works in pvp will work in pve. I'm sure the effects may scale differently for pvp then pve. But one thing you can count on. It is says it will reduce melee resist it will do just that for npc as well as pc.

 

 

As for no define tank or common CC. Your right there is none. Its part of the design. So if you want to avoid taking that heavy hit from a boss mob. You could do some just by moving out of the way. Or doing something like increase your damage resist to cut down on damage. In the end no longer will you be able to hide behind the tank. Everyone is going to have to fight at all times. Even the healers.

 

The AI in this game is more advanced than most MMOs.

 

NPCs in the wild not only define players as enemies but also other NPCs.

Wild beasts that you would expect to hunt for meat will attack anyone they regard as prey.

NPCsnot only have to worry about us as their enemies but also have npcs as enemy factions.

NPCs when fighting players don't use aggro but instead use preconceptions of what they can kill and prejudices that make them want to kill certain classes or players from certain houses moreso than others.

 

NPCs use classes like we do so in a group setting they'll analyze the group and attack players they deem to have an advantage over. As combat progresses the best NPCs of a faction can and will change priorties if teammates are faster at exposing the weakness of a player in your group faster than them or assisting teammates that are critical for the NPC group to win if they are in trouble.

 

 

They even mentioned in old interview that they are working on a leader function so special npcs can act as commanders and the quality and style of fighting for the entire group can be affected by the death of their commander and by the arrival of another commander from a different group joining the battle. Though something like that is very hard to do so who knows if they ever got that working.

 

They also discussed NPCs having rountines which will be ready at release. Will it be on the level of Elder Scrolls Oblivion? I doubt it but no one to my knowledge ever asked them to clarify on how those routines worked. *shrugs*

 

Brukt litt mer tid her enn jeg planla, men nå har du altså nok informasjon til å begynne! Noe du savner? Spør i vei! Personlig setter jeg dette spillet meget meget høyt på lista over gode MMOs, og jeg har spillt endel MMOs de siste åra. Det er en forandring fra de vanlige spilla, samtidig som jeg ser utrolig gode utviklings potensialer i flere aspekter av spillet, fra PvP systemer og arena rating (som allerede er funksjonellt på lvl 40+, men mer kommer!) til PvE encounters.

 

Håper virkelig du tar tiden til å prøve ut spillet, du kan prøve spillet gratis opp til lvl 7, og de 2 første sonene. De er rimelig store, og lvl 7 tar endel timer om det er din første character. Du får også mulighet for da å prøve ut litt forskjellige klasser og disipliner, hvor du om du liker det bare kan legge til en subscribtion og dermed er du en fullverdig medlem av Tcos samfunnet :)

 

Dersom du bestemmer deg for å prøve spillet, stikk gjerne innom på Dravhare (Internasjonale PvE serveren, men som sagt PvP delene av spillet er veldig store uansett server) og whisper meg på karakteren "Searinox" om jeg er online, evt legg igjen en beskjed på guild forumet eller her.

 

Mvh,

Searinox - Ancestral Mage

nz57ye.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel karra meg opp til lvl 18 i skrivende stund, og hele grunnen til at jeg begynte med spillet var at dette er ikke en evig grindfest for å få beste items etc, detta er et skillbasert mmo med masse quester og mye morro. Selvfølgelig er det en del bugs nå i start fasen, men bare sånn som i dag blei veldig mye raska bort i første skikkelige patch. Har stor tro på det spellet og koser meg skikkelig. Er forøvrig også på Dravhare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...