Gå til innhold

Test av Nokia 6500 Classic


Star

Anbefalte innlegg

NOKIA 6500 CLASSIC

 

 

nokia_6500_classic_1.jpg

 

Har i lengre tid sett etter en arvtager for min relativt bedritne Samsung U700.

Kravet var en enkel, robust og stilfull telefon med gode basisfunksjoner i prisklassen 2000-3000.

Bestemte meg relativt umiddelbart for 6500'en, allerede første gang jeg så den på kjøpesenteret. Telefonen oser kvalitet og har de mest nødvendigste funksjoner. Jeg er ikke særlig hypp på å bruke telefonen som mp3 spiller, og en hel del av W-serien og musikk telefonene til Nokia virker dermed uaktuelle. For å øke forvirringen har Nokia hatt en 6500 tidligere, samtidig som det finnes en 6500 Classic og en 6500 Slide. Spesifikasjonsmessig er de to sistnevnte relativt like, men Classic er etter min mening en designmessig perle sammenlignet med Slide.

 

Har nå hatt telefonen i ett par uker og deler mine erfaringer så langt;

 

 

Mål/Spesifikasjoner

 

Form: Klassisk / Candybar

Størrelse: 10,98 x 4,5 x 0,95(!)

Vekt: 94g

Farge: Sort eller Bronse

 

Skjerm: TFT - 16,7 millioner farger - 320x240

Minne: 1GB internminne, ikke utvidbart

Kamera: 2,0 MP (1600x1200) (8x digital zoom, fotolys/blits)

Nettverk: 850/900/1800/1900/2100 (GSM, EDGE, UMTS)

Oppkobling: USB 2.0, Bluetooth 2.0

Videoformat: 3GP (H.263), MPEG4

Musikkformat: MP3, ACC

Platform: Nokia S40 Series

Meldingstjeneste: SMS, EMS, MMS, T9

 

 

Innhold i esken

 

Telefonen leveres med lader, USB kabel, stereo handsfree, programvare samt brukerveiledning og brosjyrer om telefonens viktigste funksjoner. Den medfølgende programvaren fungerer fint og finnes også på Nokias hjemmesider. Inkludert er også programvare for oppdatering av telefonens firmware.

 

Design og byggekvalitet

 

Telefonens sterkeste kort synes umiddelbart å være byggekvaliteten. Jeg har hatt svært mange telefoner både fra SE, Nokia og Samsung, men har aldri opplevd en som oser kvalitet slik som denne. Telefonens øverste del er i anodisert aluminium mens tastatur og bakdeksel er i plast. Har lest flere tester der bakdekselet gis kritikk for å være tynt og slarkete, men selv har jeg ikke merket noe til dette og synes ikke det skiller seg negativt ut fra resten av designet. Telefonen er forøvrig bare 0,95 cm tykk, men fremstår som solid og uten antydning til knirkelyder.

 

Telefonen er avrundet i kantene og har ingen hurtigknapper eller tilkoblinger foruten en mini-USB kontakt i toppen. Denne brukes til lader, hodesett og dataoverføring. Telefonen kan også lades via USB, hvilket må anses som særdeles positivt og er relativt nytt i Nokia henseende. Gummibeskyttelsen over kontakten fungerer greit og er ikke alt for fremtredende.

 

Tastaturet er nedsenket i telefonen og tastene er små - hvilket krever en del tilvenning. Dersom man har svært store fingre er nok ikke dette rette telefonen om man er en ivrig SMS'er. Knappene er forøvrig solide og navigasjonstasten fungerer bra. Sistnevnte, samt høyre og venstre valgtast kan egendefineres. God respons medhører også gildet!

 

 

Display

Skjermen er fantastisk bra! Med sine 2" tommer, 320x240 oppløsning og 16,7 millioner farger, er det en av de klareste og skarpeste jeg har vært borti. Det er ingen problem å se filmklipp eller spille på telefonen, og skjermen fungerer overraskende bra også i kraftig sollys. Oppløsningen er tilstrekkelig til de funksjoner telefonen innehar og surfing er en helt okei opplevelse.

Ytelse

 

Telefonen er svært kjapp og gir god respons. S40 systemet har ett par år bak seg, men er fornyet tilstrekkelig til at det ikke føles utdatert. Telefonen er svært kjapp å starte opp ( litt overrasket her egentlig ) og under normal bruk er det svært sjelden man opplever merkbare forsinkelser. Dersom man fylle opp innboksen eller tar mye bilder, vil det naturlig nok ta tid å åpne disse mappene - man kan vel ikke få i pose og sekk :)

 

Javaytelsen er helt grei og telefonen tar i mot de fleste programmer og spill.

Man trenger ikke nødvendigvis gå via Nokia Suite for å installere disse, hvilket er positivt etter min mening.

 

Batteritiden er oppgitt til 3,5 timer tale og standby opptil 9 dager. Jeg har deaktivert UMTS da jeg ikke bruker dette og ønsker å spare mest mulig strøm. Sender en god del meldinger og ringer 1-2 timer hver dag. Oppgitte tall virker realistiske, men jeg opplever med strømspare funksjonene aktivert at jeg ved normal bruk har batteritid i opptil 4 dager. Jeg synes ikke dette er avskrekkende ( leser i tester at batteriet karakteriseres som håpløst ) og forøvrig mye bedre enn min forrige U700 som hadde problemer etter knappe 2 dager. Har brukt musikkavspiller mot PC over bluetooth en del, og da tappes batteriet relativt fort.

 

 

Teknologi

 

6500c er ingen tungvekter når det kommer til teknologi. Basics som 3G og Bluetooth er tilstede, men ikke særlig mye mer. Telefonen må kunne sies å rette seg mest til de som ønsker basis funksjoner, og de mestrer telefonen til gjengjeld svært bra. Talekvaliteten er god og SMS går som en drøm dersom man venner seg bra til telefonens tastatur.

 

 

Nytte funksjoner

 

Kalenderen er god, uten særlige begrensninger. Klokkealarm, Gjøremål, Notater, Kalkulator, Tidtaker og stoppeklokke er på plass. Under programmenyen finner man også Opera Mini, Verdensur, Konverteringsverktøy etc. - Telefonen har aktiv ventemodus som gjør at du kan egendefinere hva som vises i displayet. Telefonboken er helt grei og synkronisering med Nokia Suite går smertefritt. Selv syntes jeg profilfunksjonen er svært genial og at man kan tidsstyre når de forskjellige profilene skal aktiveres/deaktiveres.

 

 

Underholdning

 

Ett av ankepunktene for musikkfrelste vil være telefonens internminne som ikke kan utvides. MP3 spilleren er heller ikke noe særlig, hvertfall ikke med det medfølgende hodesettet. Telefonen har heller ikke radio. Likevel har den en brukbar equalizer samt en "stereoutvidelse funksjon". Undertegnede hadde dog problemer med å høre forbedringer ved bruk av sistnevnte. Kameraet i telefonen er ikke særlig bra men duger greit til MMS bilder. Pluss for grei digital zoom og ett noenlunde fotolys/blits. Opptak av video fungerer helt greit og begrenses bare av ledig plass på telefonen. Spillfunksjonene er gode og nye spill kan enkelt kjøpes og lastes ned. Temaene fungerer også helt greit og nye kan enkelt lastes ned via WAP eller PC.

 

 

Konklusjon

 

6500c er en robust telefon med et design som legges merke til. Skjermen er veldig bra og telefonen er kjapp og responsiv. Jeg er imponert over lydgjengivelsen i den innebyggede høytaleren ( v/ ringetone og mp3) som er overraskende lydsterk og klar - man slipper altså problemet med å ikke høre telefonen når den ringer. Menyene på telefonen er gode, alt er logisk plassert og det aller nødvendigste er på plass. De største ankepunktene vil være internminnet, kameraet og til en viss grad batteriet. Selv opplevde jeg at batteriet gav en del mer enn hva som er oppgitt på Nokia's hjemmesider. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at kapasiteten begrenses av telefonens design. Er likevel ikke enig i at den er så håpløs som flere tester rundt på nettet hevder. Batteriet er helt gjennomsnittlig og krever lading hver 3 eller 4 dag ved middels bruk.

 

Tidligere ble det argumentert med at telefonen ikke kunne forsvare prisen på over 3000. I skrivende stund koster den imidlertid rett over 2000, og virker helt kurant i forhold til spesifikasjonene.

 

Har ingen problemer med å anbefale telefonen til de som ønsker en designperle med gode basisfunksjoner og det nødvendigste av teknologi! :thumbup:

 

 

Pros +

Design og byggekvalitet

Skjerm

Kjapp og responsiv

Robust S40 system

Basisfunksjoner fungerer ypperlig

Gode synkroniseringsmuligheter

Pris

 

Cons -

Batteri ( til en viss grad )

KAMERA

Fravær av teknologi

Medfølgende hodesett

Ikke utvidbart minne

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...