Gå til innhold

Tabellproblemer for nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske ny i html og css, og holder på med en enkel side for å lære meg det. Jeg har laget en tabell med en rad øverst (med colspan 2) og to kolonner under (sånn klassisk banner øverst, meny på venstre side og visning til høyre) Det som skjer når jeg legger inn iframes i cellene "meny" og "visning" er at iframen til "visning" ender opp under "meny". Tabellen såg helt fin ut før jeg la inn iframes i cellene, med "meny" til venstre og "visning" til høyre. Er det noen som skjønner hva som er feil og kan hjelpe meg? :yes:

 

Legger ved koden om det hjelper:

 

<html>

<header>

<title>

Hei

</title>

</header>

 

<body>

<table width="828" border="1" bordercolor="black">

<tr>

<td colspan="2" width="828" height="162">

<iframe src="haffen_logo.jpg" margin="0" width="828" height="162" scrolling="no" frameborder="0" name="ramme1">

<p> browseren din støtter tydeligvis ikke frames. Du kan se innholdet som skulle vært her på <a href=info.htm>via denne linken</a></p>

</iframe>

</td>

</tr>

<tr>

<td width="228" height="400">

<iframe src="meny.html" width="100" height="400" scrolling="auto" frameborder="0" name="ramme3">

<p> browseren din støtter tydeligvis ikke frames. Du kan se innholdet som skulle vært her på <a href=info.htm>via denne linken</a></p>

</td>

<td width="600" height="400">

<iframe src="test.html" width="600" height="400" scrolling="auto" frameborder="0" name="ramme2">

<p> browseren din støtter tydeligvis ikke frames. Du kan se innholdet som skulle vært her på <a href=info.htm>via denne linken</a></p>

</iframe>

</td>

</tr>

</table>

</body>

</html>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabeller skal bare brukes til tabulære data. Forkast hele opplegget med å bruke tabeller til layout, - dette er steinaldermåten. CSS gjør jobben både mye enklere og raskere, samt at du slipper at koden blir helt suppe etter hvert.

 

Hvis du er interessert i å starte på nytt, kan vi sikkert sette opp en liten mal for hvordan man gjør det via CSS, i tilfelle du strever. Les for øvrig mer på HTML Dog, - der kan du få mye hjelp.

Lenke til kommentar
Tabeller skal bare brukes til tabulære data. Forkast hele opplegget med å bruke tabeller til layout, - dette er steinaldermåten. CSS gjør jobben både mye enklere og raskere, samt at du slipper at koden blir helt suppe etter hvert.

 

Hvis du er interessert i å starte på nytt, kan vi sikkert sette opp en liten mal for hvordan man gjør det via CSS, i tilfelle du strever. Les for øvrig mer på HTML Dog, - der kan du få mye hjelp.

 

Det hadde vært konge å få litt hjelp ja, hvis det er sånn at tabeller med iframes er tungvindt og steinalderpreget. Jeg kan legge ved et bilde med en mal på hva jeg tenker:

post-72269-1226569420_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg lagde et grunnoppsett som ligner på din mal. Se mer her (kan være noe feil).

 

Tusen takk skal du ha :) Skjønte at jeg bør bruke divisjoner og ikke tabeller med iframes, stemmer det?

Har ikke jobbet så mye med divs, hvordan gir jeg linkene target til "vinduet" der det står overskrift1?

Har også tenkt litt på å ha en horisontal inline meny under logoen i stedet for på venstre side, er det vanskelig å fikse? :)

Lenke til kommentar
Tusen takk skal du ha :) Skjønte at jeg bør bruke divisjoner og ikke tabeller med iframes, stemmer det?

Det er riktig.

 

Har ikke jobbet så mye med divs, hvordan gir jeg linkene target til "vinduet" der det står overskrift1?

Hvis du bare bruker HTML, lager du en prikk maken fil med et filnavn lik det du linket til. Alt av HTML bortsett fra den spesifikke innholdsdelen (altså koden inni <div id="content">), er likt.

 

Har også tenkt litt på å ha en horisontal inline meny under logoen i stedet for på venstre side, er det vanskelig å fikse? :)

Eksempel med horisontal meny.

Lenke til kommentar

Takk skal du/dere ha! Fikk en del hjelp nå. Men får fortsatt ikke til linkene. I eksempelet ditt Fredrikern, har jo du menyknapper. Når en trykker på dem, vil jeg at linkene skal vises i det store vinduet der hvor det står overskrift 1. Er dette mulig med divs, eller må jeg hive inn en iframe? Har fått tips om å benytte meg av php etc. men er ikke klar for å avansere riktig enda :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...