Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - Kjetil-H - Rokkor-PG 58mm f1.2


Anbefalte innlegg

1. Oktober

 

Med et så pretensiøst valg av objektiv (som jeg attpåtil ikke har konvertert ferdig ennå) passer det meg utmerket at første bilde er omtrent like pretensiøst. Eller enkelt?

 

Dette er ihvertfall det første jeg tok gjennom objektivet etter at jeg hadde skrudd det sammen og fått det til å passe på kamera, av hånda som får slite med å unngå senebetennelse i den kommende måneden.. :)

 

post-25194-1222902715_thumb.jpg

 

ISO1600 / 1/1600s / F/1.2

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Oktober

 

Jeg hadde på mange måter bestemt meg for å bruke første bilde som første bilde, så jeg ventet til rett over midnatt 2. oktober med første ekspedisjon. Da jeg kom tilbake insisterte Lightroom på at bildet jeg hadde valgt var tatt 23:05 1. Oktober, noe jeg til slutt fant kom av at kameraklokken gikk 1t 40m feil. Etter korrigering i Lightroom ble det imidlertid bra, og klokken er nå riktig stilt.

 

Jeg valgte å gå tilbake til samme sted som sist Oktoberfest, kirkegården rundt Nidarosdomen for de første bildene. Begrenset av en maksimal fokusavstand på omtrent 3 meter var dette det jeg kom opp med.

 

post-25194-1223036920_thumb.jpg

 

ISO3200 / 1/13s / F/1.2

Lenke til kommentar

7. Oktober

 

Mandag fant jeg ut at noen av papirstykkene jeg hadde brukt midlertidig for å bygge ut under objektivfatningen hadde løsnet og falt inn i fokusmekanismen, noe som forklarte hvorfor fokusringen plutselig hadde blitt så tung. Dette ble en dag full av skrutrekkere, koffeinskjelvende hender og en lang liste godkjente banneord. Noen bilder ble det på formiddagen, men motivet er på baksida av jorda for tida og har litt for liten mulighet til innsigelser.

 

Dette er derfor tirsdags meget fornøyde lek med litt ekstra lukkertid..

 

post-25194-1223682786_thumb.jpg

 

ISO1600 / 1/4s / F/1.2

Lenke til kommentar

Spennende bilde 7.10. Et bilde jeg ble sittende en god stund og se på. Og det er jo et godt tegn! Det var passe sløret til at det er mulig å se noe av det som skjer, men samtidig så sløret at man blir sittende å tenke på hva effektene kommer av. Bra!

 

8.10 ville jeg vurdert å croppet oppe og nede, men det er nå bare min smak.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Beskjæringen skulle jeg gjerne ha gjort, men den får stå som et eksempel på dårlig håndverk. Har brukt beskjæringverktøyet etpar ganger for å rette opp ubetydelige skjevheter, men ellers er det mest for å forandre bildet til forhåndsbestemt format heller enn får å ta vekk uønskede elementer..

 

Jo, de har vel vært 'litt' i nyhetsbildet i det siste, angrer bare på at jeg ikke satte venstre bildekant ved den venstre kanten av den røde veggen heller enn litt forbi. Croptool? :)

Lenke til kommentar

Likte 7.10 og 8.10 veldig godt jeg.

 

Jeg skimter en person med sykkel, men det er såpass difust at man trenger en ekstra titt. Stilig.

 

8.10 likte jeg også.

Her trekkes øynene med en gang mot lyset, og man lurer veldig på hva som befinner seg bak vinduet.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Takk for oppmuntrende tilbakemeldinger :) Jeg har ikke følt jeg har kommet i gang med årets fest på samme måte som fjorårets (en følelse som kanskje har et aldri så lite høne/egg-forhold med at jeg har vært lite aktiv i trådene her inne og), så jeg håper nivået heves etterhvert...

 

Ellers har jeg ikveld gått forbi etpar motiver som gjorde det blendende åpenlyst at jeg bør skru og fikle enda litt mer med objektivet siden det ikke rekker helt ut til uendelig ennå. Men ikke mer utenomsnakk -

 

11. Oktober

 

post-25194-1223760162_thumb.jpg

 

ISO1600 / 1/10s / F/1.2

Lenke til kommentar

7. oktober. Hva skal man si? Dette er rett og slett lekkert. Det er bare å nyte, andre har sagt det som er å si...

8. oktober er heller ikke gærent, fint med antydningen av hva som befinner seg bakenfor. Selve dørene blir kanskje litt for tydelige.

11. oktober. Her begynner man å lure på hva dette egentlig er for noe. Man skulle tro det er en speiling, men skriften/taggingen er litt for tydelig. Det er kanskje et vindu à la 12. oktober? Interessant.

12. oktober er en fin bruk av naturlige rammer. Selv om jeg kanskje skulle ønsket de vinduene uten tagging. Men det er vel en del av koloritten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...