Gå til innhold

Oktoberfest 08 | C₈H₁₀N₄O₂ | Zuiko 50/1.8


Anbefalte innlegg

Introduksjon:

Denne måneden har jeg planer om å bare bruke min gamle Olympus OM-1 med en 50/1.8. Dette blir første gang jeg gjør noe seriøst med film, derfor skal jeg være litt snill med meg selv hva ekstrautfordringer angår. :)

 

Mine ekstrautfordringer:

-Kun analogt

-Kun ISO200

-Tømme minst 4 ruller á 24 bilder

-Få minst 10 gode bilder

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, det blir en lite oppdatering her selv om bildene ikke er ferdige enda.

 

Jeg har nesten tømt en rull til, men det har blitt noe krøll med OM-en. Det går ikke å dra fram filmen, håndtaktingen sitter fast. Jeg har en OM40 også, men batteriene er flate og jeg veit ikke hvor jeg får tak i nye.

 

Men jeg lar meg ikke stoppe. Utfordringen er å bruke samme brennvidde måneden gjennom, og det skal jeg klare. Jeg lar meg ikke stoppe så lett.

 

Løsningen? En helsikkes mengde teip.

 

Jeg tok femtimillimeteren og teipa den fast på D40-en. Det funker faktisk, selv om den ikke sitter så godt fast og man bare kan fokusere mellom .45 og ~1.5m og man må bruke DOF preview-knappen for å blende ned og man ikke får lysmåling.

 

Med mindre jeg ikke får fiksa OM-en med det første forholder jeg meg altså til følgende sett ekstrautfordringer:

 

-Ingen lysmåling

-For det meste f/1.8

-Kun .45 til ~1.5m (eller veldig veldig myke bilder)

 

Jeg må riktignok sløyfe "kun analogt"-delen, men det får være.

 

JP skal ha bildene fra rullene jeg har tømt så langt klare på tirsdag.

Lenke til kommentar

Flotte bilder! Det første var veldig stemingsfullt pga de monotone fargene og kornstrukturen i filmen. Hadde det ikke vært for mobiltelefonen og et litt for moderne togsett kunne dette bildet like godt vært fra krigen :)

 

Det andre bildet hadde en flott komposisjon med sug i, men som du sier så ødelegger det litt at den nærmeste personen har blitt skalpert. Fin kontrast mellom de to rulletrappene også, både når det gjelder farge og folkemengde.

Lenke til kommentar

Liker det første bildet veldig godt! Hadde en skoleoppgave i fjor hvor omtrent hele klassen tok bilder der, men looket du har fått til med film er veldig annerledes. Bra jobba!

 

Liker det andre også, men føler at de myke litt desaturete tonene som filmen gir ikke passer så godt til lysene i rulletrappene.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å skanne negativene selv og fikk ikke overraskende et annet, og egentlig ikke like bra resultat som det jeg fikk fra JP - men jeg poster rulletrappbildet her uansett, siden det var litt høyere kontrast på det, noe som passa ganske bra - men allikevel lurer jeg på om jeg kanskje foretrekker det første, på grunn av de mye tydeligere detaljene. Hva tror dere?

 

 

Lenke til kommentar

Så begynner det endelig å komme bilder fra deg også.

 

Det første tror jeg ikke ville fungert særlig godt med kornfri sylskarphet, men sånn det fremstår nå liker jeg det godt.

 

Det andre ga nesten akutt vertigo, bl.a. på grunn av komposisjonen. Antakelig betyr det at du kan vise det frem som tivoliattraksjon og ta billetter. Fargekontrastene er fine, og jeg heller mest til JP-versjonen. Kanskje hadde en mellomting fungert aller best, men det tror jeg at jeg må se først.

 

Alt i alt var jeg vel temmelig enig med arnold_layne her (tror jeg har vært det før også).

Lenke til kommentar

Jeg synes du innfrir forventningene i god stil. Alle tre viser litt av det karakterisiske med analogt format, og alle komposijonene virker gjennomtenkt. Jeg tror man får en annen bevissthet rundt kompsisjon når man jobber med film. Man kan ikke bare knipse avgårde og håpe at noe kommer ut okey. Sier ikke at du gjør det til vanlig, selvsagt, snakker vel mest om meg selv.

 

De siste to motivene skulle gutta med LendBaby prøvd, da kunne vi sett vertigo og høydeskrekk k.n.b...

 

Sidenote: jeg var på Nationalteateret stasjon 6 oktober, og har omtrent akkurat de samme bildene som ditt nr 1 og 3. Hvis jeg går tom for motiver ligger de begge høyt oppe for en revisitt.

 

- Rams

Lenke til kommentar

Jeg kan lett sette meg inn i stemningen på toget. Veldig talende utrykk. Bra fanget.

 

Rulletrappen er nok som så mange andre også min favoritt. Jeg pleier nok å haste forbi disse motivene de sjeldne gangene jeg tar toget. Dette gir meg noe å tenke på. Jeg må øve på å bli mer observant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...