Gå til innhold

Utstyr til "fotostudio"


Anbefalte innlegg

Nå har interessen for fotografering vent tilbake etter mange år i hvilepause. :tease: Kunne tenkt meg å begynne med litt portrettfotografering av barna og familien.

 

Ønsker derfor å kjøpe skikkelig utstyr og bygge "mitt eget studio"! Hva trenger jeg og hvilke produkter vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jo, det skal jeg si deg!

sjekk kaffebrus i Sverige, f.eks denne pakken:

 

studiokit

 

Her har du alt du trenger for å starte, du kan kanskje legge på en billig softbox

 

softbox

 

Dette tilsammen koster mye mindre enn en Canon kamerablitz!

 

 

Lykke til!

 

Mvh,

Tore Stabell Kulø

8042444[/snapback]

 

Jeg har det det utstyret der, og er veldig fornøyd med det. Er dog ganske amatør på portrettfotografering da. Men det er morsomt å prøve og feile og lære :thumbup::)

Lenke til kommentar

Næmmen... Det der så jo fristende ut. Har tenkt omtrent samme tanke som trådstarter, og var redd jeg måtte ut med mellom 15 og 20 høvdinger for noe morsomt.

 

Edit: Hm. En tanke... Er det slik at om man kjøper blitzer med 110W så må man kjøpe blitzlamper/pærer som tåler den styrken, som betyr 200W for kitet vist?

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Tingen er at det hverken er avbildet eller beskrevet at det følger med blitzpærer. Så det er vel det som blir spørsmålet mitt, ja: hvilke blitzpærer må man kjøpe med/kjøpe om de som følger med går i stykker?

8050704[/snapback]

 

Både modell-lyspære og blitspærer følger med i settet. Blitspærene skal visst holde til 10 000 eksponeringer .

Lenke til kommentar
Dere som har ett slikt sett, hvordan er det i bruk? Må en koble det til kameraet på noe vis, eller trigger det av internblitsen eller hva?

 

Hvordan regner dere ut eksponeringer? Antar at kameraet ikke kan måle lyset selv med slike blitzer?

 

Og vil ett slikt sett gjøre samme nytten?

http://cgi.ebay.com/BRITEK-3-STROBE-300WS-...1QQcmdZViewItem

8062945[/snapback]

 

Jeg bruker den interne blitsen på mitt Nikon D70s kamera til å trigge blitsene i settet. Disse har nemlig en innebygd slavetrigger. Jeg stiller kamerats interne blits på manuell, og på 1/16 styrke, slik at lyset fra den interne blitsen ikke skal virke noe særlig inn på belysningen. Da slipper en også unna problemet med pre-flash. Studioblitsene stilles også inn manuelt, ved å stille de inn på mellom 1/1 og 1/8 styrke. Jeg prøver meg fram med blitsene og innstillinger på kameraet for å få riktig belysning.

Jeg kommer nok dog etterhvert til å kjøpe meg en slik slavetrigger fra samme butikk, slik at jeg slipper at blitsen fra kameraet virker inn på belysningen av modellen.

Lenke til kommentar
Dere som har ett slikt sett, hvordan er det i bruk? Må en koble det til kameraet på noe vis, eller trigger det av internblitsen eller hva?

 

Hvordan regner dere ut eksponeringer? Antar at kameraet ikke kan måle lyset selv med slike blitzer?

 

Og vil ett slikt sett gjøre samme nytten?

http://cgi.ebay.com/BRITEK-3-STROBE-300WS-...1QQcmdZViewItem

8062945[/snapback]

 

Har det andre settet med de samme blitzen og i det er det med en radiotrigger til blitzene.

eller du kan kjøpe med et synkutak (ca 70,-) og bruke medfølgende ledning.

Instilinger er det bare å prøve seg fram med, styrke på blitz og blenderåpning.

Lenke til kommentar
Veldig bra pris! Noen som har bestilt detet fra sverige? Må kanskje vurdere post-restante og hente over grensen :p

8075639[/snapback]

 

Ja jeg bestillte settet (Lite utgaven) fra Kaffebrus i sverige. Det var før de fikk VISA-kortbetaling der. Tror jeg betalte 299 eks mva i frakt.

Lenke til kommentar
Det var ikke så ille, men måtte du ikke betale toll på slikt utstyr?...

8075926[/snapback]

 

Dem trekker fra mva i kassen når man betaler. Når det kommer til Norge, får man vel en faktura på mva og et fortollingsgebyr.

Altså den totale prisen blir: Pris på vare eks mva+frakt eks mva (Betalt med visa til Kaffebrus)+ mva-avgiften (25%) + fortollingsgebyr på 80 eller 150 kr? (Kommer som faktura fra tollvesenet)

 

Totalprisen for vare og frakt eks mva er selvfølgelig i SEK, og dermed blir en noe lavere sum trukket fra ditt visa-kort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...