Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Økonomistyring 24.mai 2016


Anbefalte innlegg

 

Så hva gjør vi i morgen når vi skal føre følgende bilag:

 

"Beregnet skyldig skatt for 2015 utgjør kr 200 000, finn årets skattekostnad"

 

Hvilken av kontoene 8300 og 2500 skal krediteres og hvilken skal debiteres?

 

Blir 8300 debitert mot konto 2500 kreditert slik at årets skattekostnad blir 260 000?

Det stemmer!

 

Er du sikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja! Jeg er absolutt helt bombesikker. Vi snakka om dette med læreren vår istad, hvordan det skulle bli i og med at konto 2500 er debitert 60 000 i saldobalansen og hun forklarte at det blir akkurat likt med kontoene (altså D8300 og K2500) og at det da blir det tallet som står oppgitt i nest siste bilaget, f.eks. 200 000 plusset med 60 000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Håper det gikk bra for dere :) Jeg ble stuck på punktet om skatt i første oppgave og fikk alt for dårlig tid til å gjennomføre resten av oppgavene og måtte hoppe over alt for mye :( Er det noen av dere som føler dere har gjort det relativt riktig og lyst til å laste opp besvarelsen?

Lenke til kommentar

fikk 21684, men skal vel være 26684 tror jeg. skrev feil i bilag 436(brukte 1250, ikke 4300). så får en liten følgefeil på a) og b) regner jeg med. og tok uten mva på julelunsj så et par feil der, men årsresultatet skal vel bli 26684 

Okei så bra! Det var det jeg fikk :) Kjedelig at det ble noen feil på deg da..

Lenke til kommentar

Men hvordan gjorde du det med avslutningen? I og med at det var 40 000 til utbytte så fikk jeg underskudd på 13316, som jeg måtte dekke med annen egenkapital. og da ble egenkapitalen minska med 13316, så egenkapitalen ble tilslutt 1172572.

men hva gjorde du med mva på julelunsj? er det mva der skal egenkapitalen minske med 12441 ikke 13316. er spent på den, hvis ikke er det en feil tipper jeg;(

Lenke til kommentar

 

Men hvordan gjorde du det med avslutningen? I og med at det var 40 000 til utbytte så fikk jeg underskudd på 13316, som jeg måtte dekke med annen egenkapital. og da ble egenkapitalen minska med 13316, så egenkapitalen ble tilslutt 1172572.

men hva gjorde du med mva på julelunsj? er det mva der skal egenkapitalen minske med 12441 ikke 13316. er spent på den, hvis ikke er det en feil tipper jeg;(

 

Det stod ingen mva der, så jeg regner med at det ikke er det..

Lenke til kommentar

Men nevnte du at de ikke burde ta ut utbytte? at det ikke er lurt når man går i underskudd? jeg tok ikke mva på julelunsj iallefall, håper ikke det skal være det for da er det nok 13316 som er riktig(håper de ikke trekker for følgefeil på a) og b)). brukte først 4300, men endra til 1250 av en eller annen grunn

Lenke til kommentar

Men nevnte du at de ikke burde ta ut utbytte? at det ikke er lurt når man går i underskudd? jeg tok ikke mva på julelunsj iallefall, håper ikke det skal være det for da er det nok 13316 som er riktig(håper de ikke trekker for følgefeil på a) og b)). brukte først 4300, men endra til 1250 av en eller annen grunn

åh det er kjipt når man endrer etter man har fått riktig. Men nei jeg nevnte faktisk ikke noe om at de ikke burde ta ut utbytte hahah

Lenke til kommentar

det er det;) men følte de andre oppgavene gikk bra så håper sensor ser at det er kun det bilaget som utgjør feilen. en 2014 besvarelse fikk 6 ved å bruke mva der det ikke er på avskriving så det er håp hvis han ser forståelsen;) regner med du beregnet hva salgsinntekten måtte være for å få 10% resultatgrad på oppgave 3b også. forklarte iallefall at de burde se på konkurrenter og markedet hvis de skal oppnå det.

Lenke til kommentar

det er det;) men følte de andre oppgavene gikk bra så håper sensor ser at det er kun det bilaget som utgjør feilen. en 2014 besvarelse fikk 6 ved å bruke mva der det ikke er på avskriving så det er håp hvis han ser forståelsen;) regner med du beregnet hva salgsinntekten måtte være for å få 10% resultatgrad på oppgave 3b også. forklarte iallefall at de burde se på konkurrenter og markedet hvis de skal oppnå det.

Ja det har jeg faktisk sett, den feilen på avskrivning. 

Jeg hadde plutselig litt dårlig tid på oppgave 3 så jeg fikk faktisk ikke gjort noe med at resultatgraden skulle være 10.. Sjekka opp i boka men skjønte ikke helt hva jeg måtte endre på for at den skulle bli 10:/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...