Gå til innhold

Forholdsmessig fradrag i MVA - mobiltelefon og server


Anbefalte innlegg

Holder på å ser på mobiltelefon til jobbruk, og er litt usikker på hva som kan ansees som forholdsmessig MVA-fradrag i mitt tilfelle. Telefonen er et arbeidsredskap, og jeg ønsker å kjøpe en telefon med dual-sim, sånn at jeg får brukt den med to ulike nummer - et for privat bruk og et annet for arbeidsbruk.

 

Privat bruker jeg mobilen min forsvinnende lite. Typisk 1-3 samtaler, 10-20 sms i måneden, og bruk av mobildata skjer kun unntaksvis. Har ellers et veldig avslappet forhold til "typisk" smarttelefonbruk, og bruker skjelden apper.

 

Når det gjelder arbeids, så er det viktigste at jeg faktisk er tilgjengelig. Har nå bare noen få kunder, og er i en treg oppstartsfase, der jeg først ønsker å lete etter nye kunder etter neste sommer.

 

Med dette som et utgangspunkt ser jeg for meg at minimum 50% bør kunne forsvares, siden bruken vil være ganske likt fordelt.

 

Men, noe av det jeg (kanskje) skal drive med fremover er apputvikling. Har også et større webutviklingsprosjekt på gang der opplevelsen for mobilbrukere er viktig. Derfor må jeg jo etterhvert gjøre en innsats for å bli mer vant til hvordan apper og mobile nettsider oppfører seg. Er dette noe som kan tale for et høyere forholdsmessig momsfradrag? (F.eks 75%?)

 

Litt mer generellt - hva er vanlig når arbeidsgiver dekker telefon, og det er mulig å bruke den også privat?

 

(For selve forbruket av mobiltjenester så er det her snakk om såpass lave beløp at det lønner seg å la begge abonnement stå på meg privat.)

 

-----

 

Jeg skal også investere i en server, som vil bli brukt i hovedsak til arbeidsformål. Her er jeg vel også litt borti samme problematikken.

 

Den private bruken består av litt diverse på hjemmenettverket, og backup/lagring til noen private maskiner. Bruken er egentlig helt ubetydelig i forhold til det som serveren blir brukt til i arbeidsformål. Serveren vil bli satt opp slik at den private bruken blir atskilt og begrenset til en liten brøkdel av totalressursene. (F.eks 10%, og 1 av 6 utvidelsesspor.)

 

Høres det da fornuftig ut å sette forholdsmessig momsfradrag så høyt som 80%?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...