Gå til innhold

Seriøs diskusjon rundt piratkopiering og kopisperr


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg har fulgt litt med på debatten rundt piratkopiering og kopisperrer.

Til nå så har den ligget på et utrolig lavmål, hvor filmbransjen kjører kampanjer om at det er galt å stjele og musikkbransjen av og til tar syndebukker som gis latterlig høye straffer. Hvorfor snakkes det ikke om de dypere årsakene til at folk velger å gjøre slike ting, og må debatten utelukkende bestå av drittslenging og useriøse vinklinger?

Jeg vil ta opp noen ting her rundt dette:

 

1 -Tilgjengelighet. En plate, et program eller et spill produseres i x antall eksemplarer. Hva når lageret er tomt og det ikke er mulig å få tak i en bestemt plate eller en bestemt film man ønsker?

 

2 -Prisforskjeller. Det finnes ingen logisk grunn til de enorme prisforskjellene mellom naboland. Kjøper selv endel plater i butikkene, og når de er merket med spesialimport eller noe lignende så ligger prisen på 240,- stykket. Normal pris er 190,-, hvorfor ikke senke prisen til en hundrelapp? Det er jo ikke artistene som stikker av med mesteparten av det man betaler for produktet.

Hvorfor kan for eksempel Sverige selge plater og filmer mye billigere enn Norge, og hvorfor varierer prisene så enormt mellom butikkene i Norge.

Ikke uvanlig å variere med 100%.

 

3 -Soneinndeling på filmene samt ulikt innhold. Filmer kjøpt i ulike land har ofte mer eller mindre tillleggsmateriale, samt at endel kjøper programmer som utgis av fjernsynsselskaper som er laget for andre soner enn norge.

Ser de ikke urettferdigheten i at man egentlig skal tvinges til å kjøpe det produktet men blir tilgodesett med når man vet at det finnes bedre utgaver i andre soner. Dette oppfordrer jo til å gjøre spillerne sonefri.

 

4 -Lovlig kjøpt og lastet ned fra for eksempel itunes tvinger brukerne til å bruke bestemte avspillere. Er jo som om nrk hadde tvunget folk til å kjøpe for eksempel Sony tver for å få sett nrks programmer.

 

5 -Hardware skader. Man kjenner til endel tilfeller hvor kopisperrer har ødelagt spillerne. Spesielt bilstereoer og cd-magasiner har vært utsatte men også vanlige cd spillere har tatt kvelden.

Er dette ting som man får erstattet, eller brukes plater på eget ansvar nå?

 

6 -DataVirus. Man kjenner til at enkelte plateselskaper bevisst legger inn datavirus for å ødelegge for de som putter den i en pc.

Hvem vet hvor mye virus som spres på denne måten.

 

7 -Rootkits. Flere og flere legger inn rootkits som på alvorlige måter reduserer sikkerheten på en pc.

Sony hadde nylig en slik sak, men andre saker dukker gjevnlig opp.

Er det rettferdig at man får krasjet pcen fordi man spiller av en plate i den?

 

8 -Backup kopier. Mange med barn velger å ta backup av barnefilmene og mange dataklubber tar også backuper av programmer og spill slik at NÅR en plate blir ødelagt slipper man å kjøpe en ny.

Er det ikke rimelig å få lov til dette?

 

9 -Artistene pushes foran plateselskapene som noen stakkarer som taper inntekter på denne aktiviteten. Det de ikke sier noe om er at de samme plateselskapene lurer artistene inn på elendige kontrakter samtidig som plateselskapene selv stikker av med majoriteten av inntektene.

Hvis plateselskapene virkelig hadde synes synd på dem kunne de gitt dem bedre kontrakter og tatt litt mindre av potten i sine egne lommer.

 

10 -Mange dataprogrammer blir også forbedret i piratversjonen.

De fleste programmer kommer originalt med tungvindte autentiseringssystemer som gjevnlig må legges inn påny eller må ha plate i cdromen.

Disse egentlig unødvendige tingene blir normalt fjernet av de som kopierer dem, slik at brukeren ender opp med et bedre produkt i piratversjon.

Jeg tror at flere ville valgt originalvare hvis de hadde fått "rene" produkter med kun produktet i seg selv.

 

11 -Freeware. Etterhvert kommer det mer og mer programvare som utvikles av ulike folk og som deles ut gratis. Disse programmene er etterhvert blitt BEDRE enn programmer som selges.

Er ikke de som selger programmer til blodpriser bekymret over at folk nå helt lovlig kan bruke gratisprogrammer som er BEDRE og SIKRERE enn hva de kan tilby?

 

12 -Kopisperrer påvirker også eget produsert materiale.

Muligheten til å redigere bilder (som å fjerne røde øyne), redigere egne dokumenter og regneark og bilder og filmer, ta backup av egne dokumenter og bilder og filmer, og synkronisere, er allerede begrenset og kan bli borte om kort tid.

Man har også diskutert om det skal være lov å printe eller om det også skal regnes som ulovlig kopiering.

 

13 -Andre land er i ferd med eller holder på å lage lover som tar hensyn til kundene og forbrukerne, dette bør også Norge gjøre.

 

14 -Kommende operativsystem fra Microsoft vil i enda sterkere grad begrense brukernes muligheter og gjøre ting enda litt mer komplisert.

Bør kunder og forbrukere i mye større grad vende ryggen til produsenter av programmer og utstyr som legger hindringer i veien for brukeren?

 

Til slutt:

Jeg er ikke ute etter å oppfordre til piratkopiering eller andre ulovligheter, men jeg er lei av å lese innlegg som ikke fokuserer mer på fakta rundt dette og som bare kaller det stjeling og så er man ferdig med det.

Normalt så forsøker man å tilby et produkt til kundene som gjør at kundene velger det som tilbys.

Mitt inntrykk er at man oftere og oftere straffes verre og verre ved å velge lovlig programvare, filmer og musikk samtidig som det blir lettere, bedre, og sikrere å velge lovlige og ulovlige gratisløsninger.

Føler meg jo ikke så smart når jeg fortsatt betaler en blodpris for dårlige løsninger mens jeg ser at andre helt gratis får mye bedre løsninger.

Er det ikke på tide at man reorganiserer hele salgssystemet, slik at artistene får det de må ha og at programvareutviklerne får det de må ha uten at kundene ruineres og pådyttes dårlige løsninger som ødelegger og skaper irritasjoner?

Er det virkelig umulig å lage en løsning på dette?

 

--------------------------------NEI TIL DRM------------------------------

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8 -Backup kopier. Mange med barn velger å ta backup av barnefilmene og mange dataklubber tar også backuper av programmer og spill slik at NÅR en plate blir ødelagt slipper man å kjøpe en ny.

Er det ikke rimelig å få lov til dette?

 

5854349[/snapback]

 

I Norge er det faktisk lovlig å legge sine egne filmer på datamaskinen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg mente var at når man kjøper en dvd kan det være veldig greit med en kopi slik at man kan bruke kopien og ha originalen i backup.

Når filmen blir ødelagt, kan man brenne en ny av originalen.

Kopisperren skal egentlig hindre oss i å gjøre dette.

Det er mye man KAN gjøre, men ikke fullt så mye man egentlig har LOV til å gjøre.

Bør man ikke komme i dialog med kundene om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...