Gå til innhold

Acer Aspire: 5930G vs. 7730G


Anbefalte innlegg

Jeg skal bort og studere nå i midten av august, og ser nå at det kunne vært greit å hatt med seg en PC. Ettersom jeg blir borte ihvertfall et år, kommer jeg til å trenge noe som ikke bare er "ok å skrive med". Jeg trenger en brukbar bærbar maskin, god nok til å surfe, se film/media og spille nyere spill med. Altså en PC som skal være god nok for det meste.

 

Har funnet meg to PCer som virker veldig attraktive, pga. pris i forhold til specs.:

 

Acer Aspire 5930G 15,4" og Acer Aspire 7730G 17"

 

 

Begge to er veldig funksjonelle og har egentlig "det som trengs", men jeg trenger å finne ut hvilken som passer meg best og hvilken som yter mest for pengene.

 

En liten sammenligning:

 

Acer Aspire 5930G 15,4"

 

* Operativsystem: Windows Vista Home Premium

* Prosessor: Intel Core 2 Duo T7350

* Minne: 4096 MB

* Harddisk : 320 GB

* Skjerm: 15,4" Acer Crystal Brite

* Grafikk: Nvidia GeForce 9600M-GT 512MB/1GB

* Blueray leser / DVD Brenner - Dual Double Layer

* CrystalEye HD

* Fingeravtrykksleser

* 5 i 1 kortleser for (SD/MMC/MS/MS PRO/xD)

* WLAN 802.11 a/b/g/Draft-N

* Integrert 10/100/1000 mbit nettverkskort

* Innebygget 56.6 (V90) modem

* Bluetooth

* Dolby®-sertifisert surround lyd system med to innebygde Acer 3DSonic stereo høyttalere

* Lithium batteri (8 celler)

* Acer EasyPort IV connector

* eSATA port

* 1 x ExpressCard™/54 slot

* 4 x USB 2.0 porter

* 1 x HDMI port med HDCP

* 1 x VGA port

* 1 x Line out jack med S/PDIF support

* 1 x Line-in jack

* 1 x Microphone-in jack

* Vekt: 2,75 kg

 

 

Acer Aspire 7730G 17"

 

# Chipset : Mobile Intel® PM45 Express Chipset

# Prosessor: Intel® Core 2 Duo P8400

# Minne : 4096 MB (2 x 2048MB, 2 sloter)

# Harddisk : 320 GB Harddisk

# Grafikk : nVidia GeForce 9600M GT 512MB DDR3

# Skjerm : 17" WXGA+ Acer CrystalBrite TFT LCD, 1440x900

# Optisk : Blu-ray leser, DVD brenner

# Lydkort : 5.1 surround lydkontroller

# Eksterne porter : 1 x HDMI m/ HDCP støtte, 4 x USB 2.0 porter,1 x port for ekstern skjerm, 1 x ExpressCard™/54 slot, 1 x Acer EasyPort IV tilkobling, Hodetelefon/mikrofon tilkobling, RJ11 modem port, RJ45 nettverksport.

# Kortleser: 5-i-1 innebygget kortleser for SD/MMC/MS/MS PRO/xD

# Webkamera: Integert 0,3MP Orbicam

# Nettverk : 10/100/1000 Mbit nettverkskort, 802.11a/b/g/Draft-n trådløst nettverk

# Bluetooth: Innebygget Bluetooth

# Sikkerhet: Biometrisk fingeravtrykksleser

# Tastatur/touchpad : Ergonomisk tastatur med numerisk keypad, integrert 2-knappers touchpad med scrollfunksjon, biometrisk fingeravtrykksleser.

# Batteri : 8 Celler, Li-Ion

# Størrelse (BxDxH):

# Vekt: 3.8 Kg

# Programvare : Windows Vista Home Premium (Norsk, Dansk, Engelsk), McAfee Antivirus (3 md. fri bruk), CyberLink® PowerProducer®, NTI CD Maker, Acer GridVista, Adobe Acrobat Reader, On-line User Guide, Acer eManager

# Garanti : 1 års garanti (ikke på batteri)

 

 

Viss dere leser nøye, vil dere legge merke til at det ikke er veldig mye forskjell på disse to maskinene. De eneste og viktigste forskjellene er:

 

-Intel Core 2 Duo T7350 (2Ghz) vs. Intel® Core 2 Duo P8400 (2.26Ghz)

-15,4" Acer Crystal Brite (1280x800) vs. 17" WXGA+ Acer CrystalBrite TFT LCD (1440x900)

-Vekt: 2,75 kg vs. 3,8 kg

-Pris: 8990 kr vs. 9995 kr

 

 

 

Det jeg lurer på er;

 

*Er det fremdeles nødvendig å ha en god prosessor? (F.eks. ved bruk av flere programmer som Skype+WoW)

 

*Vil jeg merke forskjellen mellom en 15" og en 17" skjerm?

 

*"Den dyre" veier nesten 4 kilo, er det vanskelig / tungt å mobilisere slike forholdsvis tunge bærbare?

 

*Hvilken yter mest for pengene?

 

 

 

Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 Vil jeg merke forskjellen mellom en 15" og en 17" skjerm?

Ja

 

2 "Den dyre" veier nesten 4 kilo, er det vanskelig / tungt å mobilisere slike forholdsvis tunge bærbare?

Nei

 

3 Hvilken yter mest for pengene?

7730G vil jeg si

Endret av albertk
Lenke til kommentar

Noen versjoner er med fingeravtrykkleser, noen uten. Det er ikke det på min 5930G kjøpt på Euronics. det er egentlig like greit, pga den forderdelige plasseringen av den.

 

PS: 17" blir SINNSYKT drass hvis du skal bruke den som student-PC og ta den med på forelesninger o.l. Ville heller satset på 5930G da. Og gidder du legge 1000 ekstra for Blue-Ray og 1 GB RAM?

Lenke til kommentar
PS: 17" blir SINNSYKT drass hvis du skal bruke den som student-PC og ta den med på forelesninger o.l. Ville heller satset på 5930G da. Og gidder du legge 1000 ekstra for Blue-Ray og 1 GB RAM?

 

Det spørs... er det verdt det? Klarer Windows Vista Home Premium å utnytte mer enn 3Gb ram?

Endret av harralsan
Lenke til kommentar

anbefaler 5930g på det sterkeste! men drit i å bruk 1000 kr ekstra på blue ray og bruk få heller folka på butikken til å finne ut hvilken type ram brikke du trenger fordi du kan oppgradere 5930g til 4gb.

det koster fort 600kr ;)

men da er det lurt at de på butikken instalerer ramen for deg :p

 

og det OSet som følger med på de fleste acer datane er 32-bit som tar maks 3.5g ram eller no (datan merker ikke de ekstra 0.5g :p)

 

og det er ikke fingeravtrykk leser på 5930g :(

Endret av Submit
Lenke til kommentar
få heller folka på butikken til å finne ut hvilken type ram brikke du trenger fordi du kan oppgradere 5930g til 4gb.

det koster fort 600kr ;)

men da er det lurt at de på butikken instalerer ramen for deg :p

 

Får noe tull, å finne ut hvilken RAM det er og sette i ny er like lett som å ta ut og inn ei CD-plate :p kan jo finne ut hvilken som sitter i og bare kjøpe ei brikke på 2BG av samme merke og sette inn.

 

 

 

 

og det er ikke fingeravtrykk leser på 5930g :(

 

På noen varianter er det. Dette varierer mellom modellene. Min har heller ikke, men det er jeg glad for pga den dumme plasseringa.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...