Gå til innhold

Blackhide - Raid 5 i en liten kasse


Anbefalte innlegg

Blackhide

- Raid 5 i en liten kasse -

 

Introduksjon:

 

Jeg har et Raid 5 array liggende som jeg lenge har sett etter passende kabinett til. Tanken min har vært at dette skal sittes opp i en kompakt og stillegående Linux server til mediaformål i stua. Grunnen til at jeg ønsker en server i stua er at jeg har en PS3 stående og jeg ønsker å streame filmer i HD til denne. Jeg har i dag trådløst nett og ingen muligheter for å strekke opp kablet nett mellom der jeg streamer fra i dag.

 

Hva skal serveren håndtere - OS og applikasjoner:

Det er en rekke oppgaver jeg ønsker serveren skal ta seg av, og i dag har jeg en stasjonær PC med XP installert som 24/7 tar seg av tilsvarende aktiviteter av det jeg lister opp under. Men med denne serveren tar jeg skrittet helt ut og takker farvel til Bill og gjengen. Jeg har finansiert på den gjengen siden de kvarta DOS, gjennom de første vinduene de kvarta fra Mac og nå syns jeg rett og slett nok for være nok. Det blir Linux i form av Ubuntu.

 

Serveren skal være i stand til å håndtere nedlasting og etterprosessering av nedlastet materiale samt å dele ut media til forskjellige forbrukere. Til dette ønsker jeg å ha følgende installert og tilgjengelig 24/7.

-Media/UPnP server
-

-iTunes/Daapd server
-

-Download fra Usenet
-

-Download fra Torrent
-

Det er mulig det blir endret på denne programvaren etterhvert iom. At jeg ikke har noen særlig erfaring med hverken Ubuntu eller klientene forøvrig.

 

1 - Planlegging og bestilling

 

Hardware:

Jeg har som sagt Raid oppsettet klart sammen med litt diverse greier:

-Promise SX6000 IDE Kontroller kort for opp til 6 IDE drev. Kortet har 128mb ram installert.

-Seagate 200GB IDE Harddisker - 6 stk. Montert i 2 stk Cooler master 3 to 4 drive cage moduler.

-250GB Maxtor IDE Harddisk til systemdrev.

-Diverse Papst vifter 120mm og 80mm.

-mCubed softwarestyrt viftekontroller med sensorer.

 

Følgende er bestilt spesielt for dette prosjektet:

-MiniITX hovedkort - VIA EPIA-EN12000EG,EDEN V4/1200Mhz

-PSU - NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W

-Minne - TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB CL5

-VIA PCI Flexi Riser Card

-VIA I/O backpanel 2xUSB 2xFirewire

Alt med unntak av Flexi Riseren og bakpanelet er mottatt, så her er det bare å gå i gang..

 

Kabinett:

Hvor skal man så installere alt dette kan man kanskje spørre seg? Et fulltower eller en Cube, -et rack?? Som Samekokken Ante Valente sier - Neida Neida Neida...

Alt dette skal lures ned i en liten boks på 35x25x22cm. Attpåtil skal det hele være stuestille. Naysayer, this is where you say nay. ;)

Jeg har vært på jakt etter en passende eske for dette formålet, og jeg har vært inne på tanken om å benytte gamle høytalerkasser eller å lage selv i MDF og finére utvendig i en pen tretype. Sistnevnte blir muligens realisert på et seinere tidspunkt da et ferdig alternativ dukket opp her i forrige uke i en møbelforretning. Ikke i tre, men i moteriktig svart skinn med hvite sømmer. Tror ikke det er så mange servere i skinn, så dette må vel være en av de første. Slik ser kassa ut:

th_DSC00751.jpg

Ølboksen er der til sammenligning. Alle komponentene vil bli satt sammen i en aluminiumsramme som kan løftes ut av ’kabinettet’. Denne konstrueres i ferdige aluminiumsprofiler fra Clas Ohlson som nibbles til og poppes sammen. Jeg har laget til en mock up i Sketchup for å gjøre det mest mulig plasseffektivt:

th_preliminary2mgutsogbeskrivelse.png th_preliminary2mgutsogbeskrivelse2.png th_preliminary2mgutsogbeskrivelse3.png

Første bildet viser alu rammen ovenfra men de forskjellige komponentene som skal inn. Siste bildet viser under og vifteplassering.

 

Kjøling og temperaturovervåking:

Peltier og heatpipes meg her, vannkjøling der og radiator i mente. Det blir ikke noe sånt i denne kassa her. Her kjører vi på med konvensjonelle vifter med innsug under kassa, en 120mm under hver HD modul og en 80mm som blåser over hovedkortet/prossessorens kjøleribber. Utblås på toppen av kassa kan varieres ved å åpne lokket. Jeg kommer til å benytte mCubed viftestyringen med temperatursensorer for å justere viftene ideelt og legge opp progressiv økning etter temperaturnivå.

HD’ene er montert vertikalt slik at lufta fra 120mm viftene strømmer fritt mellom de og ut i toppen av kassa. mCubed viftestyringen som skal benyttes er softwarestyrt og kan som sagt programmeres. Den har 4 sensorer og har 3 viftekanaler (Originalt fire, men den ene kanalen er ødelagt!).

Sensorene blir plassert som følger:

1. HD modul 1

2. HD modul 2

3. Kjøleribbe på hovedkort/CPU

4. PSU

Vifter vil styres som følger:

1. HD modul 1

2. HD modul 2

3. Hovedkort/CPU

 

Det var det for denne gang. Neste steg blir bygging av aluminiumsramme, tilpassing av denne og testoppsett/installering av software.

 

Kommentarer tas i kommentartråden som du finner her:

Blackskin Kommentartråd!!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 - Testoppsett og rammeverk

 

Testoppsett og installering av OS:

Når man skal sette sammen nye og gamle komponenter er det gjerne greit å sette de sammen i et testoppsett før man gjør det mer eller mindre permanent. Dette gjør det også mulig å kjøre installering og slikt innimellom. Slik ser herligheten ut satt opp på en kasse i stua:

th_DSC00752.jpg

Det hele gikk faktisk fullstendig smertefritt. Til og med raid arrayet som har lagt i en kald kjeller i nesten 2 år startet opp under boot og meldte tilbake at det kunne levere en fiks ferdig partisjon med 1TB i RAID5. Men jeg ble temmellig fort klar over at jeg må til med ett eller annet triks for å få plass til all kablingen oppsettet krever. Man kan se kablene tyte opp mellom harddisk burene. Men den tid den sorg.

 

Så var det å installere OS da. Ubuntu kan kjøres fra livecd og installeres enkelt og greit på det viset. Bare ett lite problem.. Hvor får man fatt i brennbare CD'er på 17. mai? Etter litt søking fant jeg ut at man kan legge installeringsprogrammene inn på en usb stick og boote fra stick i stedet for. Bare ett lite problem med det.. Man må klargjøre sticken på en linux maskin. :S Heldigvis hadde jeg en eldre live CD liggende med en eller annen serverversjon av Ubuntu. Dersom noen lurer på hvordan man lager en bootable usb stick med Ubuntu på, kan de ta en kikk her!

 

Innstalleringen av Ubuntu gikk i og for seg greit. Jeg rotet en del med å sette opp raid partisjonen min og deling av denne, men fikk det opp og gå tilslutt. Må forøvrig få frem den utmerkete Ubuntu tråden til Del som har hjulpet meg mye. Den finner du i sin helhet her!

Vi avslutter software delen for nå med et mørkt bilde fra Ubuntu i 1080p på min Bravia tv:

th_DSC00753.jpg

 

Rammeverk - Nibbling og popping:

Det trengs ikke allverden med verktøy for å sette sammen aluminiumsprofiler. En boremaskin med passende bor. En fil kanskje og ett eller annet til å kappe og sette sammen med. Jeg har et par verktøy i kassa mi som jeg er spesielt glad i:

-Den første er en nibblingstang som kan spise seg gjennom stort sett hva det skulle være så lenge det er under et par mm tykt. Hva er det som er så bra med det da kan du spørre deg? Vinkelsliper, baufil og dremell gjør jo samme jobben! Vel, I tillegg til å produsere lite støv, går nibblingstanga de alle en høy gang på en 17. mai. Den er fullstendig støyfri! :D

-Den andre kompisen er poppetanga som lar deg enkelt og greit hefte sammen metall ved hjelp av popnagler. Jeg vil anbefale alle som driver å putler litt med småmetall å kikke på disse to. Man finner de både på Clasern og hos Biltema. Jeg fant det for godt å ta et lite bilde av de få verktøyene man trenger for å gjøre denne jobben her:

th_DSC00758.jpg

Var ikke bilde av fil her, men man bør file av litt slik at man ikke skjærer seg. En god filbørste for å børste bort aluminiumen er også en god investering.

 

Så til saken. I min ivrighet har jeg ikke fått tatt så mange bilder av bearbeiding av metall, men montering derimot:

th_DSC00754.jpg th_DSC00755.jpg th_DSC00756.jpg th_DSC00757.jpg

Det første bildet viser hovedramma fiks ferdig satt sammen. Det jeg holder på med er å sette opp rammer i bunn for PSU og Harddiskbur. Litt detaljer over hvordan hjørnene er poppet sammen. Det er nok noen unøyaktigheter i dette, og det er langt ifra på millimeteren. Husk på at hele greia skal inn i en mørk kasse. :) Vel, nok for denne gang. Neste blir å ferdigstille rammeverket og å sette fast hovedkort.

 

Kommentarer tas i kommentartråden som du finner her:

Blackskin Kommentartråd!!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

3 - Montering i ramme og tilpassing av kasse

 

Montering i ramme:

Omsider ble jeg ferdig med ramma og de festene som skulle være nødvendig. Det er i og for seg kun hovedkortet som gjøres skikkelig fast og som får skikkelige fester. Harddiskburene og PSU'en kommer jeg til å gjøre fast med borrelås.. -Jepp, du leste riktig. :) Tanken min er den at alle disse komponentene er såpass tunge og er såpass godt plassert og holdes så pass fast med sin egen vekt at det holder i masse å sette noen striper med borrelås her og der. En fordel med borrelåsen er at den også tar opp vibrasjon. Derfor skal også viftene gjøres fast på dette viset. Men tilbake til det siden. Slik ser greiene ut ferdig montert i ramme (i solnedgang faktisk. :)):

th_DSC00760.jpg th_DSC00761.jpg

Litt detaljer over hvordan hovedkortet er gjort fast. Som dere ser ble det ikke plass til raid kortet innimellom harddiskburene, PSU og hovedkort. Men det er likegreit. Jeg har ikke mottatt flexipci kabelen min ennå, og jeg tror ikke jeg gidder og vente på den. Det bremser kanskje litt på luftgjennomstrømmingen med å ha raid kortet liggende over, men det ser ikke ut som det blir noe temperatur uansett. :D

th_DSC00764.jpg

Koblingene på baksiden av hovedkortet kommer en smule nærme veggen på kassen, og jeg ble nødt for å lage en spesiell nettverks kabel for å få det hele nedi uten å komme i konflikt med kasseveggen.

th_DSC00762.jpg th_DSC00763.jpg

Baksiden av hovedkortet benyttes til å stue bort kabler som ikke er i bruk.

 

Tilpassing av kasse:

Nå er det egentlig ikke allverden igjen før kassa sjøl er ferdig. Det må bores hull i bunn for vifter og de to ledningene som går ut. Nettverk og strøm til PSU. Ved hjelp av en billig hullsag fra Clas og en noe dyrere hull bit fra en proff jernvare var den jobben kjapt på plass. Og slik ble dette seende ut:

th_DSC00759.jpg

Ledningene er tredd opp og en vifte er lagt ca på plass for å vise hvordan det blir seende ut. Stilig velurfor heh? :D

 

Vel nok for denne gang. Jeg kommer mener jeg skulle klare å få på plass det meste hardware messige i løpet av de neste dagene, og da er det kun effektivisering av software og vifter som skal til. Hei hvor det går. :)

 

Kommentarer tas i kommentartråden som du finner her:

Blackskin Kommentartråd!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten miniupdate innimellom - Hva skjer!

 

Sommeren har kommet for fullt og Blackhide er satt sammen i kasse med 3 stk Papst vifter og mCubed viftestyring. Temperatursensorer er plassert rundtom på harddisker, raidkort og heatsinken til hovedkortet.

 

Jeg har kjørt Blackhide på nedlasting fra Usenet og torrents kontinuerlig i nesten en uke nå, og mCubed viftestyringen er programmert til å progressivt øke viftehastighet fra 40C og oppover. Harddiskene ligger på rundt det ved halv vifte kapasitet, men raid kortet har en tendens til å bli varmere, spesielt når lokket er på. Det virker som det blir en del luftsirkulering siden høla til viftene ikke er helt tett. Men det får vi gjøre noe med. :)

 

Neste blir å lage et stofftrukket lokk over hele greia med powerknapp/led, resetknapp og USB/Firewire plugger.

 

Kommentarer (om noen :S) tas i kommentartråden som du finner her:

Blackskin Kommentartråd!!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...