Gå til innhold

Billedkunst: Mikrotegnekurs


Anbefalte innlegg

Jeg holder for tiden på med et prosjekt, som gjorde at jeg fikk mye bruk for blyanten. Dermed ble jeg inspirert til å lage et microtegnekurs.

 

Dette er rett og slett for å vise at det ikke er så vanskelig å tegne i 3D. Jeg er på ingen måte noe særlig flink til å tegne, men prinsippet jeg vil få fram i dette kurset er solid.

 

Til dette har jeg brukt ett to A3 ark, en trykkblyant, en enkel sort BIC penn og fem tusjer (svart, cool grey 1, 2 ,3 og 5) av merket ProMarker. Dette kan man iallfall finne på tapir, og helt sikkert andre plasser også.

 

Steg 1

 

1.jpg

Lag først en horisontallinje. Merk av to punkter på denne linjen med et passende mellomrom mellom hver av dem (ca 20-30cm er passe på et A3 ark, alt etter hvordan perspektiv du vil ha.

 

Trekk deretter linjer fra disse punktene slik at de danner en boks. Husk! De loddrette strekene skal alltid være loddrette, med mindre man lager seg et tredje punkt hvor de loddrette strekene samles, me det skal vi la være denne gang.

 

Jeg har valgt et fugleperspektiv til denne tegningen, ved å plassere boksen under horisontallinjen. Ved å plassere boksen på eller like over horisontallinjen får man et froskeperspektiv osv.

 

Ha denne lille tegningen i hodet, så går vi videre til et nytt blankt A3 ark.

 

 

 

Steg 2

 

 

2.jpg

Tegn nå den lille boksen slik at den fyller mesteparten av arket. Det synes iallfall jeg er den vanskeligste delen av 3D-tegning, og ofte hjelper det da å ha en liten hjelpefigur for å se hvordan de forskjellige linjene skal står i forhold til hverandre.

 

Så kan det være lurt å tegne inn hjelpelinjer som for eksempel midtlinjen slik jeg har gjort. Den finner man enkelt ved å finne de punktene som oppstår der diagonalene krysser hverandre. Når du har de hjelpelinjene du trenger til din idé er det bare å begynne på det neste steget.

 

 

 

Steg 3

 

3.jpg

Her er det bare å begynne å leke litt med de forskjellige linjene. Ved hjelp av hjelpelinjene og boksen man har i utgangspunktet er det nå ganske lett å passe på at linjene blir rette i forhold til hverandre. De passer også på at tegningen blir "ymetrisk om boksens midtpunkt.

 

 

 

Steg 4

 

4.jpg

Når man har en skisse man er fornøyd med kan man legge til andre bokser som står orientert annerledes en boksen man begynte med. Legg merke til at "motorene" på endene av denne romskiplignende saken skrår innover i forhold til den opprinnelige boksens loddrette linjer.

5.jpg

Mer detaljer igjen, men husk på å ikke gjøre ting så alt for pent enda, bare skissér.

 

 

 

Steg 5

 

6.jpg

Forsterk så de linjene du er fornøyd med. Jeg har gjort det svært enkelt ved å tegne over dem med cool grey 1. Det flotte med det er at blyantsregene blir mye mørkere og de blir dessuten permanente. Det er veldig kjekkt når man så skal hviske vekk hjelpelinjene.

 

 

 

Steg 6

 

7.jpg

Så er det på tide å tegne inn litt detaljer. Der har jeg vel egentlig ikke noen andre tips enn å se på bildre av biler, dyr, romskip, andres tegninger osv.

 

 

 

Steg 8

 

8.jpg

Så er det på tide å fargelegge litt. Her burde jeg ha nevnt skyggelegging, men det får jeg eventuelt poste senere, om det er av interesse.

Dette var kun en rimelig kjapp skisse. Det er her en scanner kommer til sin rett. Og det vil vi se litt på til slutt

 

 

 

Resultat

 

Finished.jpg

Her har jeg scannet inn tegningen og hvisket vekk de groveste feilene, samt klippet ut selve tegningen for å skape litt mer kontrast til bakgrunnen.

 

Med de riktige programmene, f.eks photoshop, ArcSoft PhotoStuodio og alle andre programmer hvor man kan tegne i flere layers, kan man enkelt trace de linjene man ønsker å ta vare på, for så å printe ut kun tracingen. På denne måten har man enda bedre hjelpelinjer, om man vil oppnå en tegning med finere linjer, bedre kontraster og potesiellt mer rom for detaljer.

 

Et godt tips

Tegn alltid stort, helst dobbelt enn det di vil ha som det ferdige resultatet. På denne måten får man inn mye detaljer, samt at de feilene man gjør blir mye mindre når man skalerer ned igjen etter at man er ferdig med å tegne.

 

Det var det jeg orket i kveld. Med forbehold om skrivefeil, det ble plutselig litt sent!

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Godt å høre! Det er mange teknikker man kan bruke, egentlig er det bare å prøve seg litt fram. Men denne runden kommer det er par grunnleggende teknikker :thumbup:

 

av-59578.jpg

Den nye avataren min er resultatet av denne runden!

 

Jeg legger ut bildene i løpet av morgendagen.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Da legger jeg ut et lite kurs til, som sagt vil jeg forklare et par grunnleggende teknikker. Metoden blir den samme som sist, starte med en boks, og prøve meg fram til jeg finner en design jeg liker.

Først vil jeg forklare følgende metoder:

 

Metoder

 

 

Forlenger.jpg

For at proporsjonene skal stemme kan man bruke denne metoden for å forlenge en boks. Ved å trekke en linje fra nederste venstre hjørnet av en boks, gjennom midten av den andre siden til den treffer "taket" har man laget boksen dobbelt så stor. Gjentar man dette enda en gang, slik jeg har gjort blir boksen tre ganger så stor, og proporsjonene stemmer.

 

Et bevis på at dette fungerer er at senteret (der hvor diagonalene krysser) av den midterste boksen faller sammen med senteret av de tre boksene samlet.

 

skygge.jpg

Skyggelegging er også viktig. Dette er et eksempel, hvor lyskilden (illustrert som en sol i figuren) bak og til venstre, og vi ser toppen, venstre og høyre side av en enkel boks. lyskildens plassering vil si at toppen får godt lys og den blir deretter hvit. Høyre side av boksen er mørk, da svært lite lys kommer til når lyskilden er på motsatt side av boksen. Venstre side av boksen er også mørk, men lysere enn den høyre siden, da mer lys kommer til.

 

Dette er to metoder som har veldig god effekt.

 

 

 

Skisse

 

 

00_skisse.jpg

Denne skissen lagde jeg en kveld imens jeg spilte en runde BFBC2, og tegnet i pausene hvor jeg måtte "respawne". Dette bør si noe om hvor lang tid en bør bruke på en skisse. Her har jeg brukt en sort BIC-penn, som jeg synes er ypperlig til skissering og tegning generelt.

 

Denne skissen skal kun gi meg en generell idé om hva jeg skal lage, jeg skal ikke kun tegne denne skissen finere.

 

 

 

Steg 1

 

 

01.jpg

Nå som jeg har en idé, er det bare å begynne å lage de grunnleggende boksene. Jeg begynner med å lage tre bokser. Disse er like store, men ser ut til å vokse etterhvert som de kommer "nærmere".

 

 

 

Steg 2

 

 

02.jpg

Nå har jeg tegnet inn to klosser på sidene og tverrsnittet av selve "flykroppen" i midten. Dette steget, slik som steg 3 i forrige minikurs handler om å leke med linjer, rett og slett prøving og feiling.

 

 

 

Eksperimentering, finpussing og enda mer eksperimentering

 

 

03.jpg

 

04.jpg

 

05.jpg

Nå begynner jeg å få noe som ligner på noe. Det viktigste er å få linjene til å stå rett i forhold til hverandre, dvs loddrette linjeg loddrette og skrå linjer riktige, proporsjoner til å se riktig ut osv.

 

 

 

Detaljer

 

 

06.jpg

Dette steget kan enten ødelegge en tegning eller gjøre den god. I dette tilfellet har jeg syndet imot mitt eget råd, og det rådet er å tegne stort. Jeg har tegnet smått for at tegningen skulle passe inn i en A4-skanner. Resultatet av dette ser man her, ved at detaljene blir unøyaktige.

 

Det viktigste er som sagt; tegn stort, forminsk senere. Ta deg god tid. Skisser gjerne med blyant, og tegn de linjene du er fornøyd med med penn.

 

 

 

Resultatet

 

 

07_finished.jpg

Her har jeg skyggelagt, lagt på litt farge, skannet inn og fjernet de verste feilene. I tillegg har jeg tatt og laget bakgrunnen hvit for bedre kontrast, samt justert lysstyrken og kontrasten. Dette gjør at små forstyrrelser og feil i tegningen kommer fram. Personlig synes jeg at dette får tegningen til å se mer ekte ut.

 

Et enkelt virkemiddel jeg har brukt, som dessverre ikke kommer godt fram i tegningen, er å legge til et en menneskefigur viser hvor stor tingen du har tegnet er. Her står det en figur helt i front ved luken foran.

 

 

Endret av Marius5051
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Skyggeleggingskurs!

 

Da er det en ny runde med kurs! Denne gangen har jeg tenkt å ta for meg skyggelegging :new_woot:

 

Konseptet for skyggelegging ble såvidt nevnt i forrige kurs, men denne gangen har jeg tenkt å gå litt grundigere til verks.

 

Det hele startet med at jeg begynte å tegne noe tilfeldig, som gikk fra å være tilfeldig til å skulle bli en kikkert. Kikkerten forvandlet seg så til noe udefinerbart, som omsider ble til et eller annet kjøretøy. Her er altså tegningen som skal skyggelegges (obs, noe store bilder denne gangen)

 

 

 

01_liten.jpg

Dette er altså tegningen, med alle feil og skavanker, nettopp scannet inn.

 

Det eneste jeg har brukt av utstyr her er en vanlig blyant til å skissere, en linjal og en sort BIC-penn til å fullføre.

 

 

 

Dersom du har lyst til å prøve selv ligger det en større fil under denne lenken

 

Jeg kommer til å bruke et program som heter Arcsoft photo studio 5, et svært enkelt program som fulgte med scanneren :thumbup: Man kan selvsagt skyggelegge med tusj, slik jeg gjorde i det aller først kurset, men det er dog litt vanskeligere å "angre" :tease: I tillegg kommer jeg til å bruke layers til å få fram noen kule effekter.

 

Jeg er ganske travel om dagene, så det kan hende det tar litt tid mellom oppdateringene.

 

Jeg håper det er noen ut der som synes dette er interessant og muligens kan dra nytte av denne lille kurstråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg såvidt begynt med å legge til farger og noe gjenskinn og highlights. Bildene taler strengt tatt for seg selv:

 

Jeg vil starte med å lage en glass-effekt.

 

 

Steg 1:

03_m%f8rk_glass_effekt_01.jpg

Først lagde jeg et nytt layer. Jeg markerte det området som jeg ville jobbe med, og fylt ommrådet (på det nye layeret) med en mørk grå farge.

Deretter gjorde jeg laget gjennomsiktig, og visket delvis vekk de delene jeg ville skylle ha "mer lys".

 

Steg 2:

03_m%f8rk_glass_effekt_02.JPG

03_m%f8rk_glass_effekt_03.JPG

Her har jeg lagt til enda to layers; et grønt og et hvitt. Disse har jeg også gjort gjennomsiktige. Ved å markere små områder på skrå langs vinduet, visket jeg delvis vekk noe av grønnfargen for å lage gjenskinnseffekten.

 

Steg 3:

03_m%f8rk_glass_effekt_04.JPG

Deretter er det bare å justere gjennomsiktigheten til layerene, og viske litt mer til man får det slik man ønsker. Her var jeg passe fornøyd med resultatet.

 

03_m%f8rk_glass_effekt_05.JPG

Man kan også bruke en smudge-effekt, som gjør at overflaten virker ujevn.

Dette resultatet ble jeg ikke helt fornøyd med, men det er bare å prøve på nytt!

 

03_m%f8rk_glass_effekt_06.JPG

Her har jeg gjort det samme, faktisk har jeg brukt de samme fargene og layerene, slik at innstillingen på gjennomsiktigheten er den samme. I tillegg har jeg lagt til en hvit linje som er linjen hvor lyset reflekteres rett i øynene våre. Denne linjen er litt for tykk, men det er greit til å begynne med.

 

04_m%f8rk_glass_effekt_01.JPG

Igjen, her har jeg gjor det samme, denne gangen med et stort og et hvitt layer. Ikke helt tilfreds her heller, men greit enn så lenge.

 

 

 

Her har jeg lagt til litt farger ved å bruke det samme layer og gjennomsiktighet-prinsippet.

 

 

05_farge_02.JPG

 

05_farge_03.JPG

05_farge_04.JPG

Her har jeg gitt stolen en farge, og jeg har forsøkt å gi den litt struktur, uten hell, foreløpig.

 

 

 

Dette er resultatet så langt, mye som mangler fortsatt, før jeg kan begynne med selve skyggeleggingen.

 

 

 

06_resultat_forel%f8pig.jpg

Endret farge på stolen, la til farge på hjulene og skjermen inne i "førerhuset" og litt farger her og der.

 

 

 

 

Det var det for nå.

Endret av Marius5051
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått lagt litt skygger på de delene jeg vet skal ha samme farge. Jeg vil at "karosseriet" til dette kjøretøyet skal være hvitt.

 

Her er bildet, og en beskrivelse av den:

 

 

03_blandet.jpg

I tillegg vil jeg at solen, eller lyskilden skal stå bak og til venstre for kjøretøyet, slik den lille figuren øverst i venstre hjørne viser. Altså, toppen skal være lys, faktisk helt hvit, høyre side skal få litt lys, og framsiden, den vi ser skal stå i full skygge.:

 

 

Jeg har ikke gjort noe med grenseområdene, altså de mye overgangene fra lys til mørk skygge, men det kommer senere.

 

 

 

Her ser dere hvordan jeg har gjort dette:

 

 

01_skygge%20bak.JPG

Først laget jeg et nyt layer. På dette layeret har jeg farget alle områdene som peker "bakover" (fra lyskilden) med en går farge.

 

01_skygge%20h%f8yre.JPG

Her har jeg gjort det samme for den høre siden av kjøretøyet (igjen, sett ifra lyskilden). Jeg har farget dette layeret med den samme gråfargen som sist.

 

 

 

 

Når dette er gjort, er det bare å finne den gjennomsiktigheten, og dermed skyggenivået du ønsker. Det første bildet viser hvordan jeg ønsker at det skal være.

 

En kort oppdatering denne gangen, men nå må jeg løpe til forelesning :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Har hatt dette bilde liggende en stund nå, men har glemt å legge ut det endelige resultatet.

 

Her er skyggene blandet, og noen farger er lagt til.

 

ferdig.jpg

 

Tenker å legge ut et nytt lite kurs i nær framtid, som viser en litt annen framgangsmåte. Denne gangen blir det kun tusj og penn, ingen pc denne gang (ok, kanskje for å fjerne eventuelle skader og irriterende streker)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...