Gå til innhold

Wiki: Forslag til kategoristruktur for nyhetsartikler (bilder, sider, m.m.)


Anbefalte innlegg

Da har jeg såvidt begynt å få en kategoristruktur i orden. Har satt Kategori:Diskusjon.no WIKI som rot-kategori hvor alle andre kategorier vil plasseres under i et hierarki.

Men jeg spekulerer litt i hvordan best mulig kategorisere nyhetsartikler da disse innehar:

  • En portal (f.eks Forum og Wiki).
  • En dato bestående av årstall/måned/dag.
  • Både sider og filer slik som bilder.

Jeg har midlertidig kun kategorisert bildene som benyttes i nyhetsartikler, og ikke sidene: Kategori:Bilder til nyhetsartikler. Men så fort vi får navnerommene og nyhetssystemet tilbake på bena kan jeg bare tenke meg det kommer til å bli et salig kaos med en slik struktur.

Hvordan skal vi da kategorisere dette? Det hadde vært kjekt å fått dette på plass før man får hundrevis av nyhetsartikler og tilhørende filer som man kanskje risikerer å måtte omkategorisere manuelt i ettertid.

 

Mitt forslag:

 

Diskusjon.no WIKI - Nyhetsartikler - Portal - Årstall - Måned - Navnet på nyhetsartikkelen

 

Og så bare slenge både sider og filer/bilder i laveste kategori (helt til høyre) som da blir navnet på nyhetsartikkelen. Sider og filer kan ligge i flere kategorier, så man har også mulighet til å multi-kategorisere både sidene og filene som havner under den laveste kategorien. Dette vil også kunne fungere som et nyhetsarkiv. Men da vil man enten få (1) en liste over alle filer og sider for en nyhetsartikkel når man besøker kategorien for nyhetsartikkelen, eller (2) både kategorier for nyhetsartikler og lenker rett til sidene for nyhetsartiklene dersom disse også kategoriseres under 'måned'.

Vi har allerede et nyhetsarkiv her, men dette vil på en måte bli litt redundant, men på den andre siden bli mer ryddig.

 

PS. Siden flere kategorier ikke kan dele navn må kategoriene for portal, årstall og måned få litt mer beskrivende navn enn bare f.eks "Forum", "2008" og "Januar" - ellers risikerer man at alt som kategoriseres under f.eks "2008" også havner under nyhetsartikler.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bumper denne. Dersom det ikke er noen innvendinger mot forslaget mitt iverksetter jeg det nå til helga. Men jeg tar gjerne imot andre forslag og tilbakemeldinger; å få en god kategoristruktur på plass tidlig er alfa omega da man slipper å risikere å måtte omkategoriesere en hel haug med nyhetsartikler og filer. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden det ikke kom noen tilbakemeldinger tok jeg en sjefsavgjørelse og implementerte en ny kategoristruktur som ligner den jeg skisserte i førsteinnlegget mitt: Kategori:Publiserte nyheter

 

Forskjellen er at jeg har utelatt portal fordi når man bruker artikkelnavnet (uten navnerom-prefikset) som kategorinavn og kategoriserer disse per. måned, så vil sider sorteres automatisk først etter portal, og så dato. Se f.eks Kategori:Nyhetsartikler publisert mai 2008 hvor de grovt sorteres etter portal (forum og wiki) og deretter dato.

En annen fordel er at man kan se samtlige artikler publisert en måned, et bestemt år, uten å måtte klikke seg langt tilbake dersom man ønsker å se artikler publisert samme måned/år, men for en annen portal slik man måtte ha gjort det med forslaget mitt i førsteinnlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...