Gå til innhold

Worklogg: Nordkapp 16


Anbefalte innlegg

Da var jeg i gang igjen med nytt prosjekt. Denne gangen en vakker Nordkapp 16 fra 1984.

 

Kommer til å oppdatere etterhvert som jeg får gjort ting og tatt bilder. Mangler ennå å få solgt den gamle båten før jeg kommer ordentlig i gang. Starter nå med å bare legge ut alle bildene, så vil jeg oppdatere senere med hva jeg tenker å gjøre etterhvert :)

 

 

Kommentarer skal alltid i kommentartråden :)

 

 

 

DSC00475.jpg

 

DSC00476.jpg

 

DSC00477.jpg

 

DSC00478.jpg

 

DSC00479.jpg

 

DSC00480.jpg

 

DSC00481.jpg

 

DSC00482.jpg

 

DSC00483.jpg

 

DSC00484.jpg

 

DSC00485.jpg

 

DSC00486.jpg

 

DSC00487.jpg

 

DSC00488.jpg

 

DSC00489.jpg

 

DSC00490.jpg

 

DSC00491.jpg

 

DSC00492.jpg

 

DSC00493.jpg

 

DSC00494.jpg

 

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer en liten liste sånn i farta på hva jeg skal gjøre:

 

-Flekke litt med hvit toppcoat rundt forskjellige steder på båten(blandt annet der hvor de gamle lanternene har sittet)

-Bygge benk helt bakerst slik at jeg får en koslig "U" formet sittekrok :)

-Sette inn bord som kan løsnes fra foten bak hvor sittekroken blir.

-Bygge inn tank i benken jeg lager bak.

-Sette på ny list på toppen av vindskjermen og sette inn nye gummilister rundt noen av plexi-glassa.

-Sette inn styresnekke og styrekabel samt sette på rattet som er på et av bildene :)

-Legge "gummiteak" på dørken. Sånn gulvbelegg.

-Lage oppbevaringsrom foran som er låsbart.

-Montere alt av elektrisk som bryterpanel(er), batteri, lanterner og etterhvert stereo. Tenkte å sette inn 4 høyttalere til å begynne med bak. 2 på hver side(setter dem inn i benkene), og senere bygge ut til totalt 8 høyttalere hvor jeg da har 4 bak og 4 foran.

-Få tak i motor som skal settes på og montere alt til den, fjernkontroll etc.

-Få laget kalesje til den.(tror jeg bare får et firma til å lage denne for meg)

-Ha på bunnstoff

-Lage puter til sofaen bak og puter til å ha i setene.

 

 

Bare å komme med forslag og tips om hva jeg kan gjøre med båten :) Har forresten fått et tilbud på en Mariner 60hk fra 1982. Følger med fjernkontroll, men kan trenge ny propell. Denne kan jeg få til 6000kr. Noen meninger om dette? Tenkte å kjøpe en eldre helt grei motor til en billig penge for å ha endten litt utover sommeren eller hele sommeren for å kunne spare opp penger og kjøpe en endten helt ny eller ganske ny motor. Hva syns folk om en gammel mariner? :)

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar

Her er noen deler jeg har kjøpt som skal monteres etterhvert:

 

 

DSC00521.jpg

Kryssholt til å ha foran og på hver side bak, halegatt til å bytte ut med de to som er der på hver side foran, to sånne gummidingser som kablene skal ut gjennom bak og en gammel lampe som jeg fikk med båten som jeg skal montere et eller annet sted.

 

DSC00512.jpg

To nye lanterner til å ha på hver side av båten. Grønn og rød. Begge er LED lys.

 

DSC00513.jpg

Side lanternene sammen med ny stanglanterne.

 

DSC00515.jpg

LED-lyspære som jeg har kjøpt til stanglanterna:)

 

DSC00516.jpg

Ny vindusvisker motor

 

DSC00517.jpg

Hovedstrømsbryter

 

DSC00518.jpg

Ny knopmåler :)

 

 

 

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar

Update!

 

Bestemte meg i dag for å lakkere hele båten på nytt. Har gått over og tenkte å flekke, men er så stygt hele veien at jeg pusser ned og lakker på nytt. Kan da også lakke i den fargen jeg ville ha i utgangspunktet. Blå der det er grått nå og lakke hvitt på nytt under det grå og der det er hvitt ellers på båten. Får da en fin mulighet til at hele båten blir glatt og fin uten sår :)

 

Her er noen bilder av det som er gjort hittil i dag :)

 

 

DSC00522.jpg

Tatt bort plata bak inn til brønnen.

 

DSC00523.jpg

Annen vinkel.

 

DSC00532.jpg

 

DSC00529.jpg

 

DSC00530.jpg

Vinskjermen er tatt bort.

 

DSC00527.jpg

Gammelt kryssholt som er tattbort og jeg fant dette under. Dette var noe av det som gjorde at jeg bestemte meg for å flekke og senere bare for å lakke hele på nytt.

 

 

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar

Update!

 

Bestemte meg i dag for at jeg bare skal lakke overskroget og male på nytt innvendig i båten. Klarte å få skrapet av en fargeprøve på båten og tok med den til en malerforretning. Der klarte de utrolig nok å blande en boks med maling som hadde samme gråfarge :) Blir derfor lettere og billigere å bare flekke litt på det gamle da det faktisk var nymalt for et år siden og er fortsatt pent med små unntak rundt på skroget.

 

Her kommer noen bilder av det som har blitt gjort i dag:

 

 

DSC00535.jpg

Sliping foran på dekket er påbegynt :) Var så heldig å ha noen kamerater som tok seg tid til å hjelpe meg med litt av slipingen i dag :)

 

DSC00542.jpg

Dekket er nå ferdig slipt og klart til å lakkes senere.

 

DSC00543.jpg

Tok også å rev ut benkene som stod i båten. Har bestemt meg for at jeg skal ha kortere benker da jeg heller vil ha sånne søyler som stolene kan stå på. Benkene som var der vil da bare bli litt modifisert og det vil komme en benk til helt bak som "binder" hver side sammen. Kommer tilbake til dette senere:)

 

DSC00544.jpg

 

DSC00545.jpg

 

DSC00546.jpg

 

Her er noen bilder bare for å oppsummere dagen :)

DSC00547.jpg

 

DSC00548.jpg

 

DSC00549.jpg

 

DSC00550.jpg

 

DSC00551.jpg

 

DSC00552.jpg

 

DSC00553.jpg

 

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Update!

 

Har ikke fått gjort så mye i dag, men har ihvertfall fått gjort litt. Har gjort med ferdig med slipingen utvendig på overskroget slik at det er nesten klart til å lakkes. Mangler bare vask for å få bort slipestøvet :) Har også kappet benkene og tatt fra hverandre restene slik at jeg kan bruke noe av platene om igjen. Det jeg har tatt bort var den delen av benken som stolene skulle ha stått på.

 

Noen bilder:

 

 

DSC00554.jpg

Benkene som er kappet. Den ene har jeg også begynt å fjerne malingen på for å male på nytt senere.

 

DSC00556.jpg

Restene av det jeg har kappet av.

 

DSC00557.jpg

Slipt bak.

 

DSC00558.jpg

 

DSC00559.jpg

 

DSC00560.jpg

 

DSC00561.jpg

 

DSC00562.jpg

 

DSC00563.jpg

 

 

I morgen blir det nok ikke noe særlig jobbing da jeg skal vaske den gamle båten min(som jeg også har hatt worklogg på her på forumet) og kanskje få solgt den i løpet av i morgen eller på torsdag :w00t:

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Motor update!

 

I dag har jeg bare gått over og sett at alt er som det skal samtidig som jeg har blåst litt rent med trykkluft. Har også gått over propellen en runde med Auto Sol og resultatet ser dere her:

 

 

DSC00592.jpg

 

 

Her er noen bilder av motoren innvendig også :)

 

 

DSC00593.jpg

 

DSC00594.jpg

 

DSC00595.jpg

 

DSC00596.jpg

 

DSC00597.jpg

 

 

Det er ikke power trim/tilt på motoren, men leter etter en delemotor/ny/noen som selger power trim/tilt som passer :) Veldig greit å ha, eller hva tenker folk?

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar

Update!

 

Har pusset litt og flekket litt på ytterskroget på båten nå :) Syns det ble ganske greit egentlig. Her kommer noen bilder :)

 

 

DSC00601.jpg

Slik så det ut under fenderlista. Noe av det som ikke er grått ble ikke dekt av fenderlista, derfor jeg tok av for å flekke.

 

DSC00602.jpg

Her var det noen stygge merker som jeg pusset ned slik at jeg kunne flekke.

 

DSC00603.jpg

Her så det ut som om det var malt rett over et klistremerke, så jeg pusset ned så det ble glatt og gjevnt med resten så jeg kunne flekke over og få det pent.

 

DSC00604.jpg

 

Her kommer noen bilder av resultetet. Jeg hadde også så mye gråmaling at hele ytterskroget fikk to strøk over seg så fargen skulle bli litt mer gjevn. Tror ikke det ble så galt :) Noen steder ser det litt ugjevnt ut i forhold til vannlinje og sånt, men det er fordi jeg noen steder malte litt under vannlinja.

 

DSC00605.jpg

 

DSC00606.jpg

 

DSC00607.jpg

 

DSC00608.jpg

 

DSC00609.jpg

 

DSC00610.jpg

 

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar

Idè!

 

Satt og tenkte litt over ting jeg kunne gjøre og kom på noe. Skal jo ha nytt syrefast beslag i brønnen som ser penere ut enn den gamle dritten som fulgte med, men kom på at jeg kunne gjort en vri. Hva med syrefast beslag som også går ned på baksiden der hvor motoren er boltet gjennom skroget? Hva syns folk om det? Legger ved et bilde hvor jeg har skravert området som det syrefaste beslaget ville vært med hvitt.

 

 

Id.jpg

 

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar

Idè!

 

Har nå endelig fått vilja mi om å lakke hele båten på nytt, også underskroget som nå er grått. Men vet ikke helt hvilken farge jeg skal lakke i. Valget er vel mellom blått under og hvitt overskrog, eller hele båten hvit. Hva mener dere?

 

Håper dere kan komme med noen gode innspill :)

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Lenke til kommentar

Update!

 

Har nå i kveld fått gjort første runde med lakksprøyta på overskroget. Har også bestemt meg for å lakke skroget blått der det nå er grått. Hvis ikke noen kan komme med andre bedre forslag eller komme med noen grunner til å ikke gjøre det? :) Tar i mot alle råd og tips jeg kan få :)

 

Her kommer noen bilder av lakkingen hittil:

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
DSC00611.jpg

 

DSC00612.jpg

 

DSC00613.jpg

 

DSC00614.jpg

 

DSC00615.jpg

 

DSC00616.jpg

 

DSC00617.jpg

 

DSC00618.jpg

 

DSC00619.jpg

 

DSC00620.jpg

 

DSC00621.jpg

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update!

 

Har ikke fått gjort så mye med båten den siste tiden pga mye jobb og flytting på toppen av det hele. Håper på å få gjort litt denne uka, og regner med at jeg bør være ferdig med benkene innvendig og lakking etter først kommende helg :) Fikk i dag enda en liten pakke til båten, et originalt ratt fra Nordkapp(nye typen) og "Nordkapp" sølv metallic dekaler til å ha bak på sidene :)

 

Her er et bilde av rattet :)

 

DSC00631.jpg

 

 

Har også fått noen lys som jeg skal ha i båten, dere får vite hvor senere ^^ Her er noen bilder av dem :)

 

DSC00622.jpg

 

DSC00623.jpg

 

DSC00624.jpg

 

DSC00625.jpg

 

 

Kommentarer skal som alltid i kommentartråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...