Update 16. November 2007
Som sagt i første post, har ikke hatt mulighet til å få poste denne før i dag.
En slags edit:
Sitat
*mine innlegg*
Dette kan bli utrolig bra hvis du tar deg litt tid, alltid gøy å se ordentlige Halo fans vise at de er.. Ordentlige Halo fans! thumbup.gif !
Dette må væl være den mest teit og snodige biten med dette prosjektet. Jeg har aldri spilt Halo! Aldri! Ikke en gang sett på at noen har spilt det! Likevel synes jeg Master Chief er en utrolig kul og spennende karakter, og det er det, samt utfordrigen med å lage det, som har fått meg til å starte dette.
De store utfordringene med dette prosjektet er
- Å få hjelmen lik Master Chief sin
- Få fargen rett
- Gjøre det mulig å bruke den
- Få ned kostnadene
Ergo, hele prosjektet er en eneste stor utfordring, men det er jo det som gjør det så morsomt
Ok, så har hatt noen ideer om hvordan å gjøre dette. Har kommet fram til å lage en form å støpe hjelmen i. Materialet blir glassfiber plast og fiberduk, samt foring invendig, et visir og maling. istedet for å se mørkt på at det er så kaldt ute og at det gjør arbeidsforholdene verre, så har jeg tenkt å utnytte den fine hvite dyna som vil legge seg ute om ikke alt for lenge. Hvordan får dere se senere...
Så var det å få til formen. Det jeg kom fram til da var å bruke en 3D model av MC, rettere sagt hjelmen hans, og ta utgangspunkt i det. Etter litt om og men fant jeg en brukbar model på
Google 3D Warehouse. Jeg har lett mange andre steder også men fant en som jeg var fornøyd med her. Han som la ut modellen på 3D Warehouse het Noremac, men han sier at han også lastet den ned, så den som står bak det hele er ukjent for meg, men om noen skulle vite det så ikke nøl med å si ifra
Ok, her er loggen fra fredagen.
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
starta med å åpne modelen i Google SketchUp 6.0:
......................................................................................
Fjerna deretter kroppen, visiret og litt fancy greier som har blitt lagt til på hjelmen:
......................................................................................
Så begynner det store arbeidet med modellen, å fjerne unødvendige masker og forenkle modellen. Her er det om å gjøre å finne ut hva man trenger og ikke trenger, hva man kan forenkle og hva som må være slik det er. forskjellige hull som går innover osv kan man fjerne siden det hele skal brukes som en form og jeg kan derfor lage slike hull senere i prosessen. Jeg fjernet også halve hjelmen siden jeg bare trenger en halvdel. Jeg forandret også litt på hjelmen like over de to lysene på siden, samt foran rett under visiret. Dere får se hvorfor senere:
Så var det å få det hele ned på papir da jeg skal lage formen av papir. Til dette bruker jeg et program som heter
pepakura Designer 2. Dette er et program som brukes for å brette ut modeller og få de ned på papir. Perfekt for meg, ikke sant?
Ok, så jeg lagrer modellen i SketchUp som Google Earth 4-fil. Altså: File -> Export -> 3D model... og deretter velge riktig filtype. Denne filtypen er Pepakura i stand til å åpne.
Her har jeg jobbet med modellen litt i Pepakura. jeg tenkte ikke jeg skulle gå så forferdelig nøye inn på bruken av dette programmet, men om det er ønskelig så kan jeg gjøre det. Det jeg har gjort er å markere de strekene som jeg vil programmet skal bryte opp på modellen. Her er det om å gjøre å bruke litt fornuft og tenke seg om hvor store biter man vil ha og hvordan det er mest lønnsomt å bryte det opp. Deretter har jeg "Unfolda" modellen. Her er det viktig å justere slik at modellen blir passe stor på arket, vi vil vel ikke ha en miniatyr, eller hva?
Det jeg også kan anbefale er å trykke på en lille rød, blå og grønne kuben langt oppe til venstre da denne vil fjerne teksturen på modellen. sparer masse blekk osv...
Det var alt jeg gjorde på fredag, fikk ikke skrevet ut det hele fordi jeg fikk ikke installert skriver driveren... God bless Vista
EDIT - 20. November: Resiza bildene.
Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:47