Gå til innhold

god info om fisker og akvarium?


Anbefalte innlegg

jeg vil skaffe meg et akvarium, og da spør jeg dere om dere har noen tips om hvor stort det kan være før det blir for mye styf, hvilke fisker bør jeg starte med, hvilke bør jeg kjøpe senere og mye mye mere.

 

bare si ting som er nyttige om akvarier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg vil skaffe meg et akvarium, og da spør jeg dere om dere har noen tips om hvor stort det kan være før det blir for mye styf, hvilke fisker bør jeg starte med, hvilke bør jeg kjøpe senere og mye mye mere.

 

bare si ting som er nyttige om akvarier.

9294625[/snapback]

Størrelsen kommer i grunn ann på lommeboka og hva du har av plass.

Men se på: www.nettakvariet.no som er et bedre forum for slikt

Lenke til kommentar

Akvarium bør være størst mulig, minimum 100l for minimum fordi da er det lettere å holde stabile vannverdier og forhold i akvariet. Begynn med å kjøpe akvarium i ønsket størrelse, det er en god begynnelse. Annet ustyr som du trenger er en pumpe med filter(viktig), varmekolbe, tempraturmåler, hov og for. Du bør også kjøpe vannverditestere(pH og nitrit i starten), men dette får du også gjort på dyrebutikker for en liten sum.

 

Etter det kjøper du grus eller sand, avhengig av hvordan fisker du ønsker. Fyll opp ca 4 cm med grus/sand i bunnen av akvariumet. Planter er det neste som bør kjøpes, i starten kjøper du hurtigvoksende plater for å hemme algeutviklingen i overgangsperioden. Plantene settes i, uten potte og vatt, når vannet i akvariet er temperert. Det er da også viktig at pumpa med filtret går slik at det dannes snille bakterier i den.

 

Nå er det bare å vente, minimum 2 uker, men helst ennå lengre. Dette fordi vannet og filtret trenger å modnes og få snille bakterier. Fisker skiller ut en del giftstoffer somde snille bakteriene tar knekken på, derfor er du avhengig av disse bakteriene. Start med å sette ut noen hardføre fisker, gjerne algeetende maller i førstningen. Ikke så mange av gangen, 2-3 stk kanskje. Disse lar du gå i minimum en uke før du legger i nye fisker, og når du neste gang legger i nye fisk så tar du noen få om gangen, venter en uke og legger i noen til. Etter dette bør det gå greit å legge i flere fisker, avhengig av størrelsen på akvariumet og hvor mange fisker du ønsker. Husk å teste vannet ofte for nitrit, da det er dette som er den vanligste dødsårsaken for nyoppstartede akvarium.

 

Valg av fisk er viktig, dette bør du tenker litt på før du setter grusen. Skal de ha samme vannverdier? Samme temperatur? Innredning? Lys? Plass? Hvor trives de best i vannet? Passer de sammen med andre fisker? Er de stimfisk? Det er mye å tenke på. Jeg anbefaler deg å finne en fisk du ønsker å ha, og jobbe ut fra dette, finne ut hvilken fisker som går sammen med denne fisken. www.akvaforum.no er en stor akvariumsportal som har en egen fiskebase hvor du kan lese og søke etter fisk. De har og en egen artikkelsamling som bør leses.

 

Fra du begynner å sette i fisk må du også begynne med delvannsbytter. Dette bør gjøres ofte i starten, et par ganger i uken. Etterhvert så må dette gjøres minimum en gang i uken, gjerne oftere også. Bytt ut ca 30 % av vannet med friskt vann, i samme slengen kan du slamsuge grusen. Daglig bør du sjekke at filtret(pumpen) virket, temperaturen er rett og fiskene ser friske ut. Du skal og mate fiskene ca to ganger daglig, husk å ikke mat for mye av gangen for det fiskene ikke spiser samles opp og forurenser akvariumet.

 

Ukentlig er det viktig med delvannsbyttene. Du bør og trimme plantene og rengjøre glasset for alger. I starten bør du og sjekke vannverdier for pH og nitrit ukentlig. Måntlig rengjører du pumpe/filter om nødvendig, denne rengjøres kun hvis luftgjennomstrømningen er betydelig svekket. Rengjøringen skjer ved å skylle den i akvarievann, dette for å beholde bakteriekulturen i filtret. Du måler PH, KH, GH og Nitrit og juster om det er nødvendig. Bedre føre var enn etter snar... Årlig skiftes lysstoffrørene ut, selv om de fungerer er lysstyrken betydelig redusert.

 

Les om vannverdier her

Oppstart av akvarium her

For og foringsrutiner her

Resten av artiklene på artikkelsiden til akvaforum bør og leses.

 

Lykke til med oppstart av akvariumet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...