Gå til innhold

Min test av F903i


Anbefalte innlegg

Modell: F903i

 

Produsent Fujitsu

 

Operatør: NTT DoCoMo

 

9e46f65d.jpg

 

Skriver en meget kjapp liten test av min første mobil her i Japan. Det kan være litt spennende å få litt omtaler fra produkter vi ikke ser i Norge.

 

Dette er en ny modell i 90x serien fra DoCoMo som er en av Japans største mobiltelefonoperatører med over 50 millioner aktive brukere. Mobilen ble kjøpt i en av de uttallige DoCoMo butikkene som du finner i Japan og etter en serie skjemaer og te-drikking mens vi venter er mobilen på plass. Operativ og klar til å brukes med fullt ladet batteri og en søt liten bag med manualer og kabler. Lader kjøpes utenom merkelig nok.

 

Førsteinntrykk

 

Det første som møter deg når du åpner telefonen er en animert bakgrunn og nyheter rullende over skjemen. Alt er på japansk men etter litt trykking er språket endret til engelsk. Designet og konstruksjonen virker veldig gjennomført og solid. Mobilen er laget i hard plast.

 

Design

 

Designet på mobilen er typisk japansk, en klapptelefon med to kamerar, et foran som kan brukes til videosamtaler og et bak som kan ta bilder (3 megapixler). Skjermen er også dreibar til begge sider som gjør at det blir bedre å vise horisontale bilder og video. Hver side kan programmeres som en snarvei slik at om du dreier den til venstre vil du gå rett til innboksen din mens høyre vil gi deg kamerafunksjonen.

 

d_01.jpg

 

På siden finner vi uttak for hodetelefoner, en SD minnebrikke (støtter opp til 2GB og er ekstrautstyr), et par snarveiknapper til musikk og kamera samt volumkontroll. Alt i alt er den designet svært pent og rent og den kan i sitt hvite design lett ha vært produsert av Apple.

 

Med 131 gram og dimensjon på 102mm x 50mm x 24mm er den ikke den minste jeg har sett men med all teknologien og funksjonaliteten i seg klager jeg ikke.

 

Mobilen kommer i rød, grå, hvit og sort.

 

d_05.jpg

 

Teknologi

 

Telefonen er rimelig avansert med en solid bra TFT skjerm med 262,144 farger og 240×320 oppløsning. 2 kameraer, mulighet for videosamtaler, strekkode-funksjonalitet er selvsagt på plass. I Japan er det printet såkalte mobilurl'er på alle mulige produkter og reklamer slik at du kjapt kan flashe mobilen over den og hente ut mer informasjon om produktet eller kjøpe det. En nyttig fingeravtrykkleser er på plass, den kan du bruke i stedet for å taste inn sikkerhetskoder, en GPS posisjonering funksjon er også tilgjengelig.

 

c_04.gif

 

Mobilen har ikke Bluetooth men den har IR og det følger med en USB kabel pluss software. Det er også mulig å bruke mobilen som et høyhastighetsmodem. Det følger med en slags fjernkontroll som du plugger i mobilen, så plugger du til et eksternt headset på den igjen og så har du en MP3-spiller.

 

Brukervennlighet

 

Menysystemet er litt uvant i forhold til hva vi jeg er vant med fra før og det blir uttallige feiltrykk før jeg kommer i havn. Blant annet vil hvilken knapp som gjør hva endre seg avhengig av hvor mange valg på skjermen. Når du først er kommet inn i det virker det veldig enkelt og logisk oppbygd men til å begynne med kan det virke meget forvirrende.

 

 

Konklusjon

 

Så langt er jeg fornøyd med denne mobilen. Den sender og mottar epost glimrende, tar gode bilder, greie menyer, mange nyttige funksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobilen kostet ikke noe, den var inkludert når jeg tegnet nytt abonnement. De hotteste nye modellene må du betale noen kroner for men det er ikke snakk om mer enn 500 kroner maks når du tegner abonnement. Om de selges løst vet jeg ikke.

 

Mobilen har et SIM kort i seg som er helt identisk med det du finner i Norge men jeg tror nok nettverket den kobler seg opp mot, FOMA, ikke vil fungere så bra i Norge. De reklamerer med at du kan ta SIM kortet ut og sette i en Europeisk telefon når du er ute og reiser. Samt, noen få av modellene de selger har 3G+GSM så de kan brukes i Norge regner jeg med.

 

Det er mer informasjon på http://www.nttdocomo.co.jp/english/product...903i/index.html

 

Svært mange spennende modeller å se i butikkene. Alt markedsføres litt annerledes, i stedet for at Sony lager reklame for sin mobil lager operatøren reklame for telefonen. Mobilprodusentene lager ekslusive modeller til hver operatør. Derfor heter alle modellene F903, N903, P903, S903 etc.. (Fujitsu, Nec, Panasonic, Sony..).

 

Hver operatør har sin "line" med modeller.

 

:)

Endret av larsthestar
Lenke til kommentar
"Alt er på japansk men etter litt trykking er språket endret til engelsk." er det fordi du kan japansk? Den har ikke bluetooth heller. Hvor mye kosta den (norsk valuta)?

8935737[/snapback]

Les hva som blir skrevet da :-)

 

Mobilen var gratis med abb., men mer avanserte mobiler kostet visstnok 500kr og det var ukjent om man fikk kjøpt mobilen uten abb.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei larsthestar :D

Jeg har vært inne på nttdocomo å funnet meg en mobil som passer meg mitt i blinken, men så har det seg slik at jeg ikke skjønner helt hvordan man skal få kjøpt den .

går det å bestille den via nette eller må man til japan for å kjøpe den ? ( har jo selvfølgeli mye mer lyst til det , men har ikke peng til det T_T )

 

btw veldig fin telefon du har : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...