Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny maskin som ikke starter


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg fikk nettopp delene fra PS data til en ny maskin jeg skal bygge for moder'n. Fikk bygd den opp i en fei, ikke noe problem, men når jeg skal starte den så skjer det lite.

 

Alle komponentene er nye er følgende:

1.0GB DDR2 SDRAM 533MHz PC4300 240-Pin 
VGA-Card Radeon X1300 128(512)MB PCI-E DVI TV-Out Retail 
Mainboard S-775 i945GZ mATX VGA(224) PCI-E Audio GbLAN SATA Retail 
CPU Pentium 4 631 3.0GHz LGA S-775 800MHz 2M Boxed "Cedar Mill" EM64T 65nm 
Case Miditower ATX & EATX 400W Black With USB/Firewire/Audio 
Keyboard Cordless Desktop EX 110 USB/PS/2 Norwegian Retail 
Harddisk 320.0GB SATA 3.5" 7200RPM 16MB Deskstar T7K500 

 

Når jeg starter maskinen så slår lyset seg på hovedkortet, men kan ikke f.eks slå av maskinen ved å bruke knappene foran. Eneste måte å slå av maskinen på er ved å bruke av på knappen bak ved powersupplyen. Viften går som bare det, hører litt fra harddisken i det den starter. Men hører ikke de vanlige "beep"ene når man vanligvis hører når man slår på en maskin.

 

Skjermen er også helt sort. Prøvde å droppe skjermkortet. Nada. Plugget ut Harddisken - nada. Men altså, lyset på hkk lyser.

 

Noen som har noen gode tips å komme med?

 

Trenger vel noen tips til å feilsøke monsteret.... ikke noe gøy, hadde tenkt å ta den med til påske...grrr...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg har sjekket de fleste ledningne. HAr tatt bort skjermkortet - hkk har grafikk innebygd. Stapper jeg skjermkortet i, så sviver viften som bare det på skjermkortet også. MEn får ikke noe POST i det hele tatt. Lurer litt på om Hkk eller prosessor er røket,men vet ikke hvilke i så fall? noen tips?

 

edit:

 

Og det jeg syner er ekstra merkelig er at power knappen (foran) fungerer BARE når jeg slår den på, ikke når jeg skal slå den av. Reset knappen fungerer ikke i det hele tatt (bortsett fra når jeg bytter om på power og reset ledningen inn på hovedkortet).

Endret av olona
Lenke til kommentar
Vet ikke hvor kyndig du er på å bygge, men vi har sett flere ganger at nybegynnere gjør feilen å IKKE installere spacere/avstandsstykker i kabinettet og skrur fast hovedkortet rett på "plata" eller veggen i kabinettet.

8271873[/snapback]

 

Ja - ikke bare når du setter på hovedkortet, men du kan også ha vært uheldig når du har montert prosessoren elelr andre konponenter. Et av komponentene dine kan ha kortsluttet.

 

Jeg vet ikke hvor erfaren du er - men kanskje det er en ide og ta kontakt med en lokal dataforretning og la de se på saken?

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor kyndig du er på å bygge, men vi har sett flere ganger at nybegynnere gjør feilen å IKKE installere spacere/avstandsstykker i kabinettet og skrur fast hovedkortet rett på "plata" eller veggen i kabinettet.

8271873[/snapback]

 

Ja - ikke bare når du setter på hovedkortet, men du kan også ha vært uheldig når du har montert prosessoren elelr andre konponenter. Et av komponentene dine kan ha kortsluttet.

 

Jeg vet ikke hvor erfaren du er - men kanskje det er en ide og ta kontakt med en lokal dataforretning og la de se på saken?

8272205[/snapback]

Erfaren ogerfaren. Har sikkert bygd en 10-20 maskiner. Men vil jo for all del ikke si jeg er noe ekspert. Egentlig ganske simple greier synes nå jeg.

 

Har vært borti null action, men da har det som dere sier, som regel vært nok med å skifte litt på noen ledninger, plugge de godt inn osv.

 

Men siden jeg ikke klarer å slå av maskinen eller resete maskinen med knappene og ikke noe skjer, så mistenker jeg hkk for å ha krasjet.

 

Må nok bestille et nytt et...

 

og nei, har ikke skrudd den rett på plata, eller veggen :-)

Endret av olona
Lenke til kommentar

Noen tips:

Mange som har lignenende feil som du beskriver og det er ofte relatert til glemte kabler som 4 pin 12v eller kanskje at minnebrikkene ikke sitter skikkelig. Sjekk, og prøv andre slotter evt bare 1 brikke.

 

Kan også være en eller annen bug mellom integrert skjermkort og det andre.

 

Clear Cmos etter at du har fjernet PCI-E kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...