Gå til innhold

Canon 30d vs Sony a100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Optikk kommer an på hva slags optikk man kjøper (kit-objektivet er vel ikke noe tess på noen av modellene). Og ti megapiksler foran åtte er heller ingen stor fordel.

 

Kjøp kameraet i en butikk. Ikke mye dyrere enn nettet, og du bør velge det som passer deg og din hånd best :) Ellers er de veldig like, med enkelte forskjeller så klart. Skriv gjerne opp dine ønsker og krav, så kan det være at vi finner ut at et kamera er bedre egnet enn det andre, men allikevel så er følelsen det viktigste.

Lenke til kommentar
Hvem er best mellom 30d og a100? Og hvorfor?

 

Ene fordelen med a100 er at den er 10 mp, mens andre sier 30d har bedre optikk.

7363033[/snapback]

Var jo litt merkelig å stå mellom de to modellen, da a100 er et begynner kamera, mens 30d er et kamera for erfarne amatører. Jeg ville jo heller vurdert A100 opp mot Eos 400d. Hvis det er et kamera i EOS 30d sin klasse du er ute etter er jo Nikon D80 (og D200 hvis du vil gå litt opp i pris) gode alternativer. Men EOS 30d er i hvertfall et langt bedre kamera enn A100, det betyr ikke at det tar bedre bilder, da alle moderne DSLR tar omtrent like gode bilder.

 

Forskjellen på kamera i den billigste og nest billigste klassen blir da ikke bildekvalitet, men holdbarhet, innstillingsmulighet, tilgjengelighet (de billigste er lettere å ta gode bilder med for uerfarne brukere) og kvalitet (de nest dyreste tåler mer slag, vann støv osv).

Lenke til kommentar

30 D parkerer A100 på omtrent samtlige tester som er gjort. Det eneste som taler i A100 sin fordel er bildestabilisatror.

 

Mange proffe og aktive flyfotografer har 20D/30D + Canon EF 100-400 IS L USM som foretrukket utstyr.

 

Jeg har også sett endel bilder på airliners.net der det er støy i himmlen og andre steder på bildene, dette kommer normalt sett av solid croping og ikke peil på åssen man fjerner støy.

 

Har du ett skikkelig (L-serie) objektiv å sette på en 20D/30D, samt kan bruke utstyret, har du ett meget godt utgangspungt for å kunne ta skikklig flotte flybilder, både på spotting og flyshow

Lenke til kommentar

Jeg har testet både Alpha og 30D..

Jeg syntes 30D satt bedre i hånden og det for min del var nok til å velge den fremfor alpha.

Når jeg er ute etter ett kamera jeg kommer til og bruke mye så synes jeg det skal sitte ordentlig i hånden uten av å måtte "slite" for å holde det.

Også viktig at man trives med kameraet og ikke synes det blir for stort og klumpete, for da blir det bare liggende hjemme uansett.

Ingen av kameraene tar noen "bedre" bilder enn det andre.. det går mest ut på hvilken objektiv man har og hvor erfaren man er innen foto.

 

Det er jo også en prisforskjell.!

Men hvis du har pengene så ville jeg gått for Canon EOS 30D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...