Gå til innhold

Bare Norge mangler super-3G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle bare mangle at det var Norge, men jeg skjønner hvorfor dem utsetter det.

 

1. For få klienter.

2. Anskaffelseskosten er høyere nå. Etterhvert vil prisen synke hvis det er stor etterspørsel.

3. Altfor lav kundegrunnlag.

4. Mulig dem venter på E-EDGE. Økonomisk besparelse å kun bytte ut sendere, istedenfor å sette opp nye master.

 

Hvis jeg hadde ansvaret for dette investeringsprosjektet, så hadde jeg venta, ja. Jeg ser ikke lønnsomheten i dette. Det er for få folk som virkelig har behov for dette til å skape et segment, men det er ren marketing. Er du flink, så får du det til, men i bunn og grunn vanskelig å få til da 3G eksisterer og folk har begynt å bruke det. Dere som er økonomer her, skjønner nok hva jeg snakker om :)

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar

Ingen vits med HSDPA. Nå kommer Mobil Wimax (802.16e) for fullt og blåser HSDPA til siden. Nå er det "IP overalt og alt over IP" som gjelder (og har gjeldt). Så får vi håpe at vi endelig skal kunne få bedre prismodeller pga økt konkurranse og billigere infrastruktur slik at bruken av bredbånds mobiltjenestene tar seg opp. Her blir det flere aktører og dermed billigere. NextGenTel har f.eks. den eneste Wimax-lisensen i 2.3 GHz området i Norge som er for bruk til mobil Wimax. Det er delt ut andre lisenser for Wimax i 3.5 Ghz området tidligere, men dette er til stasjonær/nomadisk wimax. Men det kommer nok flere aktører snart.

I Sør-Korea har de hatt Wibro (subsett av Wimax-standarden lenge) og hoppet glatt over UMTS. Wimax ER 3G der nede. Nå sier flere og flere at Wimax blir 4G for de fleste andre land.

Samsung har allerede laget mobiltelefoner med Wimax.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar

Det er ikke så mye som nødvendigvis kreves for at HSDPA skal kunne kjøres i Norge, ny SW på eksisterende 3G basestasjoner og marginalt med HW ellers. Nye master er det ihvertfall ikke snakk om :) Problemet med alle nye radio-teknologier som har betydlig høyere overføringskapasitet enn hva vi har i dag, er at tranmisjonskapasiteten ut til basestasjonene må utvides ganske kraftig. Og dette er dyrt! Så selv om det ikke koster all verden å lansere en dårlig HSDPA løsning (f.eks. i markedsføringsøyemed) så vil det nok koste mye å få lansert en løsning uten åpenbare flaskehalser. Dette gjelder også for E-EDGE (som krever mere investeringer i utstyr enn HSDPA) og hvilken som helst WiMax-løsning.

Lenke til kommentar
Det er ikke så mye som nødvendigvis kreves for at HSDPA skal kunne kjøres i Norge, ny SW på eksisterende 3G basestasjoner og marginalt med HW ellers. Nye master er det ihvertfall ikke snakk om  :)  Problemet med alle nye radio-teknologier som har betydlig høyere overføringskapasitet enn hva vi har i dag, er at tranmisjonskapasiteten ut til basestasjonene må utvides ganske kraftig. Og dette er dyrt! Så selv om det ikke koster all verden å lansere en dårlig HSDPA løsning (f.eks. i markedsføringsøyemed) så vil det nok koste mye å få lansert en løsning uten åpenbare flaskehalser. Dette gjelder også for E-EDGE (som krever mere investeringer i utstyr enn HSDPA) og hvilken som helst WiMax-løsning.

7342221[/snapback]

 

Ja det er nok mye sant i dette. Men er dette billigere i andre land? Og ingen forventer vel at man skal starte å bygge ut i mest grisgrendte strøk? Det normale er vel å starte i bykjernene og gjøre en gradvis utbygging? I byene må det jo være høyst forsvarlig prismessig å gjøre en slik utbygging. Edge ble jo gradvis tilgjengelig i nettet og ikke alle steder samtidig.

Wimax brukes forøvrig også til punkt-til-punkt for å mate andre WIMAX-sendere. Dette gjør kapasitetøkning til senderne billigere i de fleste tilfeller.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...