Gå til innhold

Nuclear Cube Worklog


Anbefalte innlegg

Nuclear Cube - Ferdig per 15.09.06

 

Etter å ha sett mye modding som foregår på hardware forumene nå så jeg ble inspirert og startet mitt eget prosjekt. Jeg bestemte meg for Lian Li PCV300B.

Dette er min første casemod. Har aldri prøvd på noe lignende. Det viste seg at dette var veldig morsomt og jeg kommer nok med en mer avansert mod neste gang.

 

Da folk kan stemme på bidragene her har jeg valgt å poste ferdig bildene øverst slik at den er litt mer brukervennlig. Blar dere ned får dere se hvordan jeg har gjort det.

 

DSC04269LargeWinCE.jpgDSC04271LargeWinCE.jpg

 

DSC04275LargeWinCE.jpgDSC04278LargeWinCE.jpg

 

Dere kan stemme på bidraget dere liker best her

 

Tanken bak denne casemodden er at jeg vil ha en stilig desktop PC som har plass til bra hardware og selvsagt med innsyn fra siden.

Kabinettet jeg falt for var Lian-Li PC-V300B pga dens lille størelse.

Jeg ville også ordne det slik at jeg fikk ordentlig kjøling på både skjermkort og hardisker.

Under byggingen av kabinettet fant jeg ut at ville ha dvd brenneren i front så da moddet jeg til det :w00t:

 

Reveiw og bilder av det orginale kabinettet finnes på Boxgods - Lian Li PC-V300 review

 

blacksmall.gif

Kommentarer postes her

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki, før jeg setter igang med å modde måtte jeg tenke litt på hva jeg IKKE likte med kabinettet.

Dette kabinettet gir muligheten til å sette CD-ROM på høyre eller venstre side.

Da jeg er en gamer av natur så min datamaskin er ALLTID på min venstre side så da vil det være mest naturlig å ha CD-rommen på høyre side av kabinettet.

 

1. Sideveggene

 

 

DSC04148LargeWinCE.jpg

En av mine tanker er å fabrikere nye sidevegger ut av plexiglass. De orginale veggene til kabinettet ser slik ut

Jeg ønsker å fabrikere nye i rød plexi slik at jeg får innsyn og slik at jeg kan sørge for at det er kun den drivebayen jeg trenger på høyre side + at jeg kan gjemme bort de andre bayene. I tillegg til det må jeg vurdere hvorvidt jeg vil ha sidevifte i kabinettet.

 

 

nysidedr.jpg

Kanskje det skal se noe slik ut?

Jeg sliper området hvor borden skal være og lakkerer. Håper dette gir et glasert finish.

 

2. Hardiskbayen

 

DSC04141LargeWinCE.jpghardiskliten.jpg

harddisk bayen bakerst til høyrei kabinettet her får null luft, til tross for at lian li har plassert 2x 80mm vifter i front. I beste fall får diskene litt kokende luft fra skjermkortet. Dette var en av tingen som ikke er akseptabelt da jeg har en 10.000rpm Raptor disk og en 500GB sataII disk, Begge disse utvikler mye varme og den største grunnen til at hardisker dør før sin tid er mangel på kjøling.

 

tegningWinCE.jpg

Tanken min for å løse dette er å fabrikere en ny drivebay som går front til bak i kabinettet.

Noe slikt:

 

 

3. Utseendet foran

 

hardware-1.jpg

Jeg elsker mesh foran men i dagslys syns sølvfargen veldig tydelig gjennom. (tatt img fra prisguiden)

 

DSC04157LargeWinCE.jpg

Tanken for å løse dette er å lakkere nederste viftebay svart, samt lakke CD-ROM bayen svart.

 

Så, nå som jeg vet hva jeg vil og hvordan det skal se ut er det bare å sette igang med å bore ut innmaten =D

 

Det var rundt 10 nagler som måtte ut.

 

DSC04140LargeWinCE.jpgSlik

Slik så det ut før

 

DSC04144LargeWinCE.jpg

så det ut etter

 

DSC04145LargeWinCE.jpg

Drivebayen løs :

 

DSC04143WinCE.jpg

Kabinett og drivebay:

 

CPUKjlerWinCE.jpg

CPU Kjøler: Tanken med denne er at kjølingen skal flyte så mye som mulig gjennom maskinen. Ingen vits med en vannrett kjøler som jobber mot luftstrømmen.

 

Kommentarer postes HER

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar

Da var det endelig mandag så jeg løp ned til clas ohlson og kjøpte et par ting!

 

DSC04171Small.jpg

Sprettnagle verktøy med nagler (119,- kroner )

Plexiplass 2mmtykt og cirkus 20x 30.. (30kr stykk)

Våtslipepapir men det er ikke i bilde. (39kr for en pakke med 4 forskjellige korn)

 

DSC04161LargeSmall.jpg

Noen smeltet plexi med en brødrister noen gang? Helt genialt fordi varmen kommer ut i en rett linje. Lettere å kontrollere bøyen man vil ha.

 

DSC04164LargeSmall.jpg

Lagde meg en 3,5 tommers planke til å hjelpe meg med utformingen av plexi bayen.

Jeg måtte teste litt for å endelig få et rett resultat, dvs jeg satte den i vinduskarmen for å få en helt 90graders vinkel. Etter det kappet jeg av det som ble for mye på den ene siden og brukte våtslipepapiret. jeg kjedelig men resultatet var jeg godt fornøyd med.

 

DSC04166LargeSmall.jpg

Hardisken inni bayen etter den er ferdig.

 

DSC04169LargeSmall.jpg

Vifte må det nok bli i den også, Mistenker at jeg drar ned på komplett og kjøper noen røde 80mm der. De har 50kroners tibud på vifter med leds.

 

DSC04168Largesmall.jpg

Slik skal jeg nagle fast HDD bayen.

 

DSC04176LargeSmall.jpg

7800GTX Skjermkortet butter akkurat ikke i drivebayen. Ganske flaks med tank på at hele greie ble lagd på øyemål. Grunnen til at jeg bygger meg en drivebay er fordi den orginale ikke har noen form for kjøling + at skjermkortet mitt ville uansett buttet i den orginale drivebayen da kortet er veldig langt.

 

Håper dette gir et inntrykk av hvordan ting kommer til å se ut. Vindu på siden. Blir disko =D. Snakket med glassmesteren så får vinduene på plass snart.

DSC04148LargeSmall.jpg

Disse skal bli i hel plexi. Uten viftehull etc, med svart lakket karm. slik som på nysidedr.jpg

 

Jeg fikk et dilemma til. Nå som jeg har lagd en skreddersydd drivebay passer ikke lenger DVD brenneren min.

Jeg tenker jeg kjøper en ny Slot in Bærbar DVD brenner og modder den slik at den sitter foran på maskinen.

DSC04144DVDbrenner.jpg

Jeg har tatt mål og det virker som det vil fungere veldig bra.

 

 

Jeg er åpen for forslag så gjerne post om du har noe kreativt. Men post HER

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar

Mens vi venter på Plexi + Hovedkort + DVD Brenner

 

Da var rød plexi bestillt fra AFU plastindustrier i oslo. Bestilte også DVD brenner og MSI m-ATX Hovedkort fra komplett.

Har også handlet endel denne uken fra digitalimpuls i møllergata. Der har de casemods og vifter for 25,- 50,- kroner. Greie tilbud spør du meg =D

 

tomtkabinettSmall.jpg

Tok et skritt tilbake for å tenke litt på hvordan jeg vil at denne skal se ut.

 

tanker1Small.jpg

Tok en dvd brenner som sitter i min bærbare for å se hvor mye plass den tar og se litt på festemåter. Jeg skal som sagt bruke en slot in DVD brenner men dette hjelper meg å i praksis se hvilke dimensjoner jeg jobber med.

 

handletur1Small.jpg

ble litt ivrig på handletur når jeg var på digitalimpuls =D Alt var veldig billig. 49,- per vifte. 25,- stk for alt annet casemod (strømper, katoder, lys og window etches)

 

hardiskSmall.jpg

Ødela denne litt da jeg borret feil. Får se om jeg ikke bare lager en ny bay, denne ble litt for bred uansett.

 

nagle2Small.jpg

her ser du hvor jeg har boret feil. Men nagler denne på plass for å se hvordan det ser ut. Har også på den orginale drive bayen men har allerede egentlig bestemt at den skal vekk også. Må bare få kjøpt noe plexi lim eller noe acetyl og lage mitt eget.

 

orginalliten.jpg

Bestemte meg for å lakkere denne

 

viftebaylakkertSmall.jpg

ferdig lakkert =D

 

sleevetvifteSmall.jpg

Sleevet viftene

 

strmperSmall.jpg

Kabler fra PÅ knapp og reset knapp samt pc lys og hd activity. Tok vekk PC-speaker

 

viftebaylakkertmedvifterSmall.jpg

Ferdig lakkert med vifter og strømper satt på viftene! Ble fornøyd

 

viftebaybakfraSmall-1.jpg

Slik ser det ut inni. Det blir jo innsyn fra siden pga plexiveggene så tror det blir pent =D

 

bildeforfraSmall.jpg

Forfra med blitz, men grillen er oppned =( fikser det etterpå =D

 

Håper dere er fornøyd så langt. Mangler tilbakemelding på denne modden så vet ikke hva dere synes.

Syns dere jeg skal ha håndtak på toppen? Har tenkt litt på det. Kanskje det blir stilig. Aluminiumen virker som den skal tåle det greit.

Regner med at neste update kommer tirsdag da det er da jeg får plexiglasset og resten av datakomponentene.

 

Kommenter her

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar

UPDATE 04.09.06

 

Pakken har kommet! :w00t:

 

Samler en liten greie fra mandag 04.09

Endelig kom pakken jeg ventet på! Litt sen levering av komplett. Føler at de har blitt litt tregere i det siste. Men pytt pytt. Jeg klarte ikke å jobbe med kabinettet nå i helgen da jeg måtte ha noen mål å jobbe etter. Slik som det ser ut nå blir jeg så si ferdig nå til helgen. Så hold dere oppdatert =D

 

DSC04198Small.jpg

Esken kom med hjem på kvelden. Regnet med å få den på tirsdag da pakken ikke så ut til å ha rørt seg fra posterminalen i stokke. Men uansett sto orderen i 3 dager til plukk.

 

DSC04199Small.jpg

Er den ikke liten å søt? =D

 

DSC04204Small.jpg

MSI hovedkortet, Litt skuffet da jeg så den kun hadde 2 SATA porter på hovedkortet. Når jeg leste gjennom specificationene trodde jeg det sto " 2 stk SATAII, 2 stk SATA. Altså jeg plusset 2 pluss 2. Men det ble ikke 4 som dere ser på bildet under =( Dessuten var hovedkortet avbildet på flere nettsider med 4stk sata porter og det er loddeplasser på hodekortet der de skulle ha sitti.

 

DSC04205Small.jpg

2 stk sata porter. Blæ

 

DSC04200Small.jpg

Et bilde til av den søte CD-ROM siden hovedkortet var så skuff =)

 

Oki, nok tullebilder nå. La oss SAGE

 

DSC04206Small.jpg

Nei vent, først måle! :yes:

 

DSC04207Small.jpg

Er den streken rett? :hmm:

 

DSC04208Small.jpg

Måle litt mer. Må være helt sikker før jeg setter igang 5000rpm med carmegeddon.

 

DSC04209Small.jpg

Ser helt jævlig ut her, men er jo ikke på langt nær ferdig.

 

DSC04210Small.jpg

Her sliper jeg litt for å få hullet litt fint, bytter litt på mellom dremel og slipepapir.

 

DSC04211Small.jpg

Nesten endelig resultat. Her ble det noen små hakk hvor det ikke skulle være. Så sliper overflaten ned. Mulig jeg må behandle aluminiumen etterpå. Noen som vet om klarlakk fungerer? Hvordan blir resultatet?

 

DSC04216Small.jpg

Her er slipingingen litt på vei. Var ganske kjedelig å sitte å gnikke så lot det ligge litt.

 

 

DSC04215Small.jpg

Tok et bilde av kabinettet inni. med den søte lille dvd brenneren

 

Da var jeg ganske trøtt og gikk for å legge meg ca. 01:00. Skriver ikke så mye her da jeg har tatt nok bilder til at dere ser hva jeg har gjort. Som alltid setter jeg pris på tilbakemeldinger. de postes i lenken nedenfor. Ha en god natt =D :dremel:

Kommentarer postes HER

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar

05.09.06

Plexien har kommet!

 

Fikk telefon fra jobben idag fra Øystein på AFU Plast i Drammensveien 72 i Oslo =D

Han kunne gledelig meddele at plexien var på plass. Nå hadde det seg slik at jeg sluttet klokken 17:00 men han var såpass grei at han sørget for at det var noen der til 17:30 så jeg kunne komme og hente den.

Bilder følger nedenfor.

 

DSC04217Small.jpg

Platen var litt større enn jeg regnet med men det gjør ingenting da har jeg litt å jobbe med =D + evt avkapp til et shuttlle prosjekt som sikkert hadde vært morro =D

 

DSC04220Small.jpg

Var litt spent på om fargen var det jeg var ute etter. Men det viste seg at den er helt knall rød så jeg er fornøyd.

 

DSC04224Small.jpg

For dere som lurte på hvordan veggene egentlig skulle bli. Så skal jeg altså ha hele røde vegger. Har orginalene å kappe etter så det skal nok gå helt greit. Her ser dere også hvor mye "ekstra" plexi jeg egentlig har. Men det gjør ingenting. Tenker også at jeg "runder" av kantene så de ikke er helt spisse. Og lakker en svart karmm, det ser dere etterhvert hva jeg hadde tenkt meg.

 

DSC04219Small.jpg

Idag hentet jeg også noen vifter jeg kjøpte på bruktmarked.no. En hyggelig og tålmodig kar som het rune var i oslo og tok med 2 stk viftekontrollere. Disse passer utmerket da jeg ikke sløser plassen med en 5,25" viftebay. Mulig jeg modder denne foran på kabinettet men da mister jeg symmetrien i kabinettet. Må nesten gruble litt på denne. Noen ide på hvor denne kan plasseres? Ellers kjøpte jeg også en som kan sitte en av PCI slottene bakpå pcen. :hmm:

Nå er klokken 00:05 og jeg tror jeg tar igjen den tapte søvnen fra igår :!:

 

Feedback er genialt og det kan dere poste ved å klikke her

Lenke til kommentar

Liten update, har stort sett jobbet å ikke orket å laste opp nye bilder, meste av dette er fra 06.09 - 08.09

 

DSC04226Small.jpg

Kappe til vinduet

 

DSC04227Small.jpg

Vindu er kappet. Gjorde kappiingen med dremel, men anbefales ikke da det stinker noe helt forferdelig. Gjør en god jobb så hvis du har et ventilert arbeidsområde så går det ann.

 

DSC04228Small.jpg

sånn ca riktig, må bare frese litt der hvor det er for mye av det gode.

 

DSC04229Small.jpg

Da passer ruta

 

DSC04233Small.jpg

Bore til hull. her gikk det helt fint å bare sikre plexien oppå og borre der skruehullene var.

 

DSC04232Small.jpg

Endelig resultat av vinduer

Lenke til kommentar

Her kommer en stor update og jeg er offisielt ferdig etter det jeg føler er endel jobb og ca 3500 kroner i deler. :w00t:

Beklager at jeg ikke fikk blogget de siste dagers arbeid men pcen dere ser på bildene er den eneste jeg har. Har ikke flere å leke med =(

 

Håper dere er like fornøyd som det jeg er : :D

 

 

Først ute er å få til en måte å feste DVD-Brenneren,

 

 

DSC04234Small.jpg

Her har jeg kappet i viftebrønnen for å få plass til brenneren. Så var det bare å finne et lurt feste.

 

DSC04235Small.jpg

Slik ser den ut, nå som den ligger fint i en "vugge" må jeg feste den til taket i kabinettet så den ikke har noe slingringsmonn

 

DSC04243Small.jpg

Smeltet en plexi stripe til en 90 graders vinkel, borret et skruehull i den til å feste dvd brenneren og limte den andre delen i taket med aralditt. Fungerte ypperlig. Fy satan den limen er sterk :yes:

 

DSC04238Small.jpg

Moddemat, Nachos med ost :)

 

På tide å få inn delene. Her blir jeg overasket med hvor lite dette kabinettet er :no:

 

DSC04245Small.jpg

Folk hadde rett, jeg burde hatt en modulær strømforsyning. Men det har jeg ikke råd til. Alle MIST ansatte oppfordres til å kontakte meg =) Kan bytte deg den jeg har nå mot en modulær :p

 

DSC04249Small.jpg

Fortsatt trangt

 

DSC04258Small.jpg

Mye kabler på denne siden også

 

DSC04257Small.jpg

Klippet av "forgreninger" som var unødvendig på min umodulære strømforsyning. Jeg hadde PSU modde verktøy så det gikk fint.

Lenke til kommentar

FERDIG!! :w00t:

Det begynte å bli seint så her måtte jeg kick moddinga inn i høygir og det ble litt lite bilder. Men stort sett det eneste jeg jobbet med var å tilrettelegge kabler i kabinettet.

Jeg vasket veggene, satte på et par gule kabelstrømper til på 2 SATA kabler.

Den ene runde kaldkatoden klarte jeg jeg å ødelegge så dere kommer til å se at viften til høyre lyser langt mer. Dette må bare være slik inntil jeg får erstattet denne.

 

DSC04269Small.jpg

Fra PSU siden med den røde veggen

 

DSC04270Small.jpg

Forfra

 

DSC04271Small.jpg

Closeup forfra

 

DSC04274Small.jpg

Fra Skjermkort siden med den røde veggen.

 

DSC04275Small.jpg

Uten veggen. Dritfett det også men jeg må nesten ha vegger på pcen :!:

 

DSC04278Small.jpg

Hele skrivebordet mitt, Er bilde av en atomprøvesprengning som bakgrunn. Ble litt lyst...

 

 

Da var jeg som sagt ferdig. Har brukt ca. 3500,- kroner på prosjektet. Muligens mer, har egentlig ikke ført et ordentlig regnskap. Har ikke hatt noen form for sponsing men benyttet noen gode tilbud på casemod utstyr på digital impuls i møllergata =) ble mange turer for å kjøpe smårusk (vifter , katoder, griller, etcher osv)

 

Kan ramse opp hardwaren inni for de innteresserte

 

CPU : AMD Athlon 64 3200+

Minne: Corsair 2x 1 GB brikker

Skjermkort : Gainward 7800GTX

Hovedkort: MSI RS480M2

Strøm : Mist 500W umodulær

CPU vifte : Zalman Fatal1ty

 

Målet med modden og valg av kabinett var å få en pc som var liten nok til at jeg kan få den med meg til USA. Flytter dit om ikke altfor lenge.

Vil ha noe som er et fett kabinett å dra med på lan uten at det blir for stort.

Jeg syns jeg har oppnådd det. Hva syns dere?

 

Kommenter som alltid HER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...