Gå til innhold

Restriksjoner på isopropanol er opphevet


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at restriksjonene på salg av ren, udenaturert isopropanol er opphevet, men ingen selger det ennå. Restriksjonene ble opphevet da lov om sprit, brennevin, vin og isopropanol til teknisk og vitenskapelig bruk mv. ble opphevet 1. april 2005.

 

Kilder:

Modernisering av reglene for teknisk sprit

Lov om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen mv. (siste avsnitt)

Forskrift om særavgifter

 

Isopropanol er fint å bruke til å rense elektroniske komponenter med, f.eks. til å fjerne gammel kjølepasta (kilde: Arctic Silver). Aceton kan også brukes, men aceton etser plast, og er mildt sagt kjedelig å søle på hovedkortet. Denaturert isopropanol, eller blårens, kan inneholde andre stoffer som ikke er bra å kline rundt (f.eks. aceton eller smøreoljer).

Oppfordrer derfor alle her til å sende en liten mail til sin favoritt-nettbutikk og be dem ta inn ren isopropanol fra Arcus! :thumbup:

 

Hvis du er lat (sånn som jeg), kan du bare lime og klippe herfra:

 

Hei!

 

Det er ikke lenger restriksjoner på salg av ren isopropanol, så det hadde vært fint om dere kunne ta inn det fra Arcus (koster kun 46,- per liter pluss moms). Isopropanol er perfekt til å rense datakomponenter med, f.eks. for å fjerne gammel kjølepasta.

 

Hilsen Petter Potteplante.

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selger de ikke isopropanol på bensin-stasjoner ?  :hmm:

6648481[/snapback]

Jo, men har ikke sett ren isopropanol der. Bare den blårensen.

 

Et eller annet sier meg at Isopropanol ikke kan sendes i posten.

6648486[/snapback]

Det skal ikke være noen restriksjoner på det feltet, men hvis du tenker rent praktisk, ser jeg ikke noe i veien for å selge det på små flasker à 100ml eller noe sånt.

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...