Gå til innhold

Signalforsinkelse med enkle komponenter?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger å lage en forsinkelse i et 12v strømsignal. Dette er til alarmen min i bilen, jeg har en billig type alarm med få muligheter for egne instillinger. Det tuter og piper hver eneste gang jeg låser og låser opp bilen bare for å bekrefte lås/lås opp. Sirenen gir fra seg sånne karakteristiske pip-pip. Dette er så irriterende at jeg har koblet fra hele sirenen. Ulempen med dette er jo selvsagt at hvis noen skulle bryte seg inn, er alarmen taus som en sild.

 

Med dette som problem, tenkte jeg løsningen var grei. Jeg lagde et "forsinkelsesrelè", slik at signal som bare varer i 3-4 sekunder ikke slipper igjennom (som lås-bekreftelse), mens signal som varer lenger (ved alarm, konstant 12v i 30-40 sekunder) slipper gjennom etter de 3-4 sekundene var gått.

 

Problemet med mitt skjema er at releet slår ikke fort nok inn, slik at nok strøm slipper forbi til å få den fordømte sirenen til å bælje ut et lite pip. Noen som har et bedre skjema, uten å måtte blande inn en masse fænsy IC'er og dilldall? Ville satt stor pris på det.

post-65465-1139421403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen kommer veldig an på kontroll signalet som releet får da. Jeg kjenner ikke til disse greiene, men du sier at releet sender fra seg et pip-pip lyd med en gang du låser/låser opp døren. Jeg kan tenke meg at kontrollkretsen gir releet to korte strøm støt slik at releet starter å ule, men rekker ikke å ule så lenge. Disse strømpulsene er veldig korte (20ms? ).

Men dersom alarmen går så vil kontrollsignalet (som bestod av to korte strømpulser) være konstant på og dermed får sirenen en konstant matespenning og uler konstant.

 

Hvis det som står ovenfor stemmer er løsningen ganske enkel faktisk.

 

Du kobler opp en transistor som tåler strømmen med emmiter til jord og kollektor i serie med sirenen. Fra basen til jord kobler du en kondensator med verdi C. Og fra basen til kontrollsignalpinnen kobler du en motstand med verdi R1. I paralell med kondensatoren fester du en motstand med verdi R2. Dette skulle være den grunnleggende kretsen som skal fungere.

 

Kretsen fungerer slik: Når strømpulsen blir satt til høy så vil strøm fra kontrollsignalet gå gjennom motstanden og lade opp kondensatoren. Når spenningen over kondensatoren (som er spenningsforskjellen mellom base og emitter) når ca. 0.7V begynner transistoren å lede strøm og transistoren sies å være påslått og fungerer som en bryter. Grunnen til at R2 kobles i paralell og i serie med R1 er for å få en spenningsdeling og bestemme en maksimal spenning som kan ligge over kondensatoren (det vil si spenning over base-emitter). Hvis man ikke har denne spenningsdelingen vil base-emitter spenningen (altså spenningen over kondensatoren) gå mot kontrollspenningen. Kanskje dette ikke er så bra for transistoren. Jeg er ikke sikker på om dette trengs.

 

Så litt beregninger under:

 

V_max = kontrollspenning*R2(R1+R2)

Vanlig spenningsdeling!

 

Tidskonstanten til kretsen som dermed bestemmer for fort spenningen over kondensatoren stiger med tiden.

 

T = R1 * C

Vanlig RC tidskonstant!

 

Så kommer spenningen over kondensatoren (som bestemmer hvor lang forsinkelse)

 

V_kond = V_max* [1 - exp(-t/T)]

1- eksponensiell spenning

 

 

Eksempel: la oss si at du velger R1 = 10k, R2 = 1.5k C=470uF

Tidskonstant blir 4.7sekunder. Dersom kontrollspenningen er 14.4Volt tar det ca. 2 sekunder før releet slås på. Andre forsinkelsesverdier settes ved å endre på de R1 eller C. R2 setter maks spenning. Graf for spenning over kondensatoren ligger i plot.jpg

 

NOTE: Dette er ikke eksakt fordi jeg antar at kondensatoren leder strøm mye bedre enn R2 og derfor all ladning vil gå inn til C og øke spenningen over den. I praksis vil noe av strømmen gå gjennom R2 og derfor mindre ladning går inn til kondensatoren. Resultatet er en lengre forsinkelse. Men sikkert liten i denne sammenhengen!

 

Lykke til !!

post-10582-1139446229_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ser riktig ut dette da, bortsett at du har koblet:

 

Jord - emitter - kollektor - rele - jord <------------------

 

Det skal være:

 

Jord - emitter - kollektor - rele - 12V <------------------

for at det skal kunne gå en strøm gjennom transistoren og releet og dermed slå det på. Slik kretsen over viser er det 0 Volt over transistoren og releet. Og transistoren kan aldri slås på.

 

lykke til. Husk å gi tilbakemelding og mål tiden det tar før du kobler "+12V fra strøm-krets" til 12V før sirenen lager lyd. Tror det skal ta rundt omkring 2-2.5 sekunder :) med verdiene over (12V i bilbatteriet er kanskje 14.4V? derfor brukte jeg 14.4V i grafen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...