Gå til innhold

Sikringer og innbyggingsdimmere Fibaro og Qubino


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gjøre boligen litt smartere med Z-wave, men har støtt på utfordringer allerede før første innkjøp. Ifølge manualene til innbyggingsdimmerne til både Qubino og Fibaro krever de ganske små sikringer (hhv. 1A og 10A). Hvordan har dere løst dette? Er det noe å bekymre seg for?

 

Sitat fra manualene:

Fibaro FGD-212:

Dimmer 2 must be protected with an overcurrent protection (fuse) with a value not higher than 10A.

Overcurrent protection: required external 10A circuit breaker


Qubino ZMNHDD1:

Electrical installation must be protected by over current protection fuse 1A, Tag lag T, rated breaking capacity 1500V (ESKA 522.7..) according to wiring diagram.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vurderer å gjøre boligen litt smartere med Z-wave, men har støtt på utfordringer allerede før første innkjøp. Ifølge manualene til innbyggingsdimmerne til både Qubino og Fibaro krever de ganske små sikringer (hhv. 1A og 10A). Hvordan har dere løst dette? Er det noe å bekymre seg for?

 

Sitat fra manualene:

Fibaro FGD-212:

Dimmer 2 must be protected with an overcurrent protection (fuse) with a value not higher than 10A.

Overcurrent protection: required external 10A circuit breaker

Qubino ZMNHDD1:

Electrical installation must be protected by over current protection fuse 1A, Tag lag T, rated breaking capacity 1500V (ESKA 522.7..) according to wiring diagram.

 

Hei, jeg lurer også på dette. Er det virkelig ingen som kan svare på dette her inne?

Lenke til kommentar

Den regelen gjelder vel bare for styring av stikkontakter. Ved fast installasjon som v.k, lys etc så vil elektrikeren ikke sette opp utstyr som trekker over 10A. Mange eldre boliger som har varmtvannstanken på 20A komfyr stikk, men med en 2,5mm2 tversnitt på kabelen til tanken

 

Så skal du styre stikkontakter må du rett og slett ha en 10A, mens fast installasjon kan gått gå på 15/16A så lenge ikke utstyret trekker mere enn 10.

Endret av stein111
Lenke til kommentar

Den regelen gjelder vel bare for styring av stikkontakter. Ved fast installasjon som v.k, lys etc så vil elektrikeren ikke sette opp utstyr som trekker over 10A. Mange eldre boliger som har varmtvannstanken på 20A komfyr stikk, men med en 2,5mm2 tversnitt på kabelen til tanken

 

Så skal du styre stikkontakter må du rett og slett ha en 10A, mens fast installasjon kan gått gå på 15/16A så lenge ikke utstyret trekker mere enn 10.

 

Som sagt før, så står det ganske tydelig i manualen til Fibaro FGD-212 at

 

"Required overcurrent protection

Dimmer 2 must be protected with an overcurrent protection (fuse) with a value not higher than 10A."

 

Jeg vil vel påstå at vi da ikke kan montere denne dimmeren så lenge det sitter en 16A sikring i skapet. Det sikkert fordi det ikke er plass til en sikring på selve dimmeren. Så hvis det blir en feil på dimmeren så blir det nok farlig varmt før en 16A sikring slår ut.

 

 

http://www.fibaro.com/manuals/en/FGD-212/FGD-212-EN-T-v1.0.pdf

 

Spørsmålet er jo egentlig hvordan kan man løse dette uten og bytte automatsikringen til 10A. Jeg ser for meg at det f.eks monteres en glassikring før dimmeren. Men det skal jo ikke være en jalla løsning heller.

Endret av JonasG
Lenke til kommentar

Jeg spurte Fibaro tech support om dette, men glemte å legge inn svaret her. Det er kretsen med dimmer og lyskilde som må være sikret med 10A-sikring, ikke hele kursen. De sa også at det er veldig vanskelig å finne lyskilder som trekker så mye strøm ("Poor quality LEDs (more than 100W) can generate large current").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...