Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Muntlig eksamen 2013 i sammfunnsfag 10. trinn


Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er en samletråd for alle som kom opp i samfunnsfag under muntlig eksamen 2013 for 10. trinn.

Her kan vi hjelpe hverandre og komme med tips. Oppdaterer denne tråden senere.

 

- Hvilken oppgave fikk du, og hvordan forbereder du deg?

 

Temaet jeg fikk var "Jernteppet forsvinner", og jeg holder i skrivendestund på med å lage en momentliste og samle kilder. Når jeg kommer hjem skal jeg begynne å skrive manus, lage PowerPoint og øve på det fram til jeg skal framføre.

 

glhf ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg og en venn har fått tema : "Sovjetunionen og Øst-Europa" og vi må ha presentasjon i 20 minutt.. vi jobber med bruk av at vi spør hverandre, vi leser snl.no globalis.no wikipedia OSV OSV! Vi ligger på 5/6 ut i fra kompetansemålene, og vi skal opp imorgen.. ;) Setter pris om du og dele hva du gjør :D

Lenke til kommentar

Ja takk gjerne! Hadde gjort hva som helst om du kunne gi oss litt hjelp med sovjetunionens fall etter 1945

 

Hadde problemstillingen: Kunne sovjet bestått, og unngått oppløsning?

Først snakket jeg om kommunismen i sovjet.

Deretter snakket jeg om Sovjet etter 1945.

Så snakket jeg om selvet fallet.

Så problemstilling der jeg drøftet

Og tilslutt konklusjon.

 

Det som er viktig å vite om selve fallet er først og fremst at Sovjets økonomi var så dårlig, at det var vanskelig for denne unionen å fortsette. I tillegg er det viktig å nevne Gorbatsjov og reformene han innførte (glasnost og Perestrojka). Disse reformene var på mange måter spikeren i kisten på økonomien i denne unionen.

I tillegg er det viktig å vite om politikken i Sovjet og at det var vanskelig å drive en unionen fremover når det kommunistisk samfunnet var slik som det var. Når samfunnet var så "lukket" og uten ytringsfrihet ville dette nesten uansett ført til misnøye, og dermed en viktig faktor til oppløsningen.

 

Litt uoversiktlig innlegg, men håper at det var til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...