Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen (norsk)


Anbefalte innlegg

Jeg kom da opp i faget Norsk for min muntlig eksamen og trenger noen tips og noe hjelp når det gjelder tekster.

 

Problemstillingen min er:

Kampen mot autoriteter i det moderne prosjektet

Velg minst tre tekster fra forskjellige perioder som kan knyttes til det moderne prosjektet. Vis hvordan de avspeiler tanker og ideer om individets frihet.

 

Trenger til å begynne med forslag til tekster jeg kan se på. Jeg kan bruke to lengre tekster (noveller etc) eller tre korte (dikt osv).

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom opp i norsk skriftlig, og skal ha om det moderne prosjektet. Må selv velge problemstilling før i morgen ettermiddag. Har modell 2, så det blir 10 minutters presentasjon etterfulgt av fagsamtale. For å gjøre fagsamtalen lettere ønsker jeg et relativt lite område i presentasjonen. Ønsker muligens å ta om realismen, og da Brandes' Litteratur i d19 århundre og Ibsens Et dukkehjem.

 

Har noen her ideer til gode problemstillinger? :)

Lenke til kommentar

Har valgt tekstene "En god samvittighet" av Alexander Kielland og "Du må ikke sove" av Arnulf Øverland.

 

Jeg sliter noe vanvittig med å finne trekk ved form og innhold som er tidstypiske eller utypiske for periodene de er skrevet og knytte det opp mot problemstillinga.

 

Any help?

Lenke til kommentar

Hei

fikk temaet i muntlig om Realisme i litteraturen, Noen som kan hjelpe meg ? jeg er ikke så flink i norsk dessverre.

 

drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag.

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...