Gå til innhold

Spising og forbrenning - hjelp :)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er en ting jeg har lurt på ganske lenge egentlig.

 

Det snakkes hele tiden om at om man legger på seg muskler / blir slankere avhenger om man spiser / ikke spiser mer kalorier enn det man forbrenner, men hvordan vet dere egentlig hvor mye dere brenner i løpet av en dag og akkurat hvor mye dere får i dere?

 

På en helt vanlig dag f.eks, eller en treningsdag, hvordan finner jeg ut hvor mange kalorier jeg har brent slik at jeg vet hvor mye jeg må spise?

 

Og hvis jeg etter trening tar meg to grovskiver med ost, hvordan skal jeg vite hvor mange kalorier jeg har i meg med det?

 

Mange takk til den som gidder å hjelpe en fersking!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalkulatorer på nett er basert på formel ut i fra snitt.

 

Du kan regne det selv ved å bruke 33kcal pr kg fettfri kroppsvekt = vedlikeholde vekta.

Under dette ned til 21 kcal pr kg fettfri kroppsvek vil da være deff og fra 34-44 kcal pr kg fettfri kroppsvek vil være bulk.

 

Men hvor mye du beveger deg vet bare du, derfor velger man ett sted VS mål og hver uke bruker man vekt, fettklype ol og justerer med for eks 200kcal pr dag.

 

Etter 2-3 uker så vet man nøyaktig hvor mye kcal man bruker og hva man må ligge på for å nå målene.

 

Når det kommer til maten og kcal så se bak på pakken.

Det skal stå kcal pr 100g så må du bare finne ut hvor mange gram det er i det du spiser.

Lenke til kommentar

Kalkulatorer på nett er basert på formel ut i fra snitt.

 

Du kan regne det selv ved å bruke 33kcal pr kg fettfri kroppsvekt = vedlikeholde vekta.

Under dette ned til 21 kcal pr kg fettfri kroppsvek vil da være deff og fra 34-44 kcal pr kg fettfri kroppsvek vil være bulk.

 

Men hvor mye du beveger deg vet bare du, derfor velger man ett sted VS mål og hver uke bruker man vekt, fettklype ol og justerer med for eks 200kcal pr dag.

 

Etter 2-3 uker så vet man nøyaktig hvor mye kcal man bruker og hva man må ligge på for å nå målene.

 

Når det kommer til maten og kcal så se bak på pakken.

Det skal stå kcal pr 100g så må du bare finne ut hvor mange gram det er i det du spiser.

Når du sier fettfri kroppsvekt, mener du da hvor mye jeg veier i bare muskler?

 

I så fall, hvordan finner jeg ut det da?

 

For å være ærlig så vet jeg ikke helt om jeg skal vedlikeholde, bulke eller slanke.

 

Jeg veier 73 kg og er 1.76 høy, så jeg er helt normalvektig vil jeg si. Men jeg har litt fett på kroppen, hovedsakelig på magen, som jeg gjerne skulle ha fått vekk / skulle gjerne gått litt ned i fettprosent.

 

Jeg vil bli større og få mer definerte muskler, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg dit med tanke på kostholdet.

 

Bør jeg holde meg til cirka 21 kcal samtidig som jeg følger trenings planen for å gå ned litt i fettprosent, eller hva tror du?

 

Når du sier fettfri kroppsvekt, mener du da hvor mye jeg veier i bare muskler?

 

I så fall, hvordan finner jeg ut det da?

 

For å være ærlig så vet jeg ikke helt om jeg skal vedlikeholde, bulke eller slanke.

 

Jeg veier 73 kg og er 1.76 høy, så jeg er helt normalvektig vil jeg si. Men jeg har litt fett på kroppen, hovedsakelig på magen, som jeg gjerne skulle ha fått vekk / skulle gjerne gått litt ned i fettprosent.

 

Jeg vil bli større og få mer definerte muskler, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg dit med tanke på kostholdet.

 

Bør jeg holde meg til cirka 21 kcal samtidig som jeg følger trenings planen for å gå ned litt i fettprosent, eller hva tror du?

 

Jeg følger RYP treningsprogram og trener 3 ganger i uken forresten. Trener foreløpig ikke utholdenhetstrening, bare jogger / løper 10-15 min på mølla før treningsøkten.

Lenke til kommentar

Med en slik vekt så er det ca - 10-15kg man kan regne fett som.

 

Nå er det litt sent å bli rippa til sommeren uansett, men nybegynnere har den fordelen at de øker muskelmassen samtidig som fettprosenten senkes, også pga økt masse automatisk matematisk gir lavere fettprosent selv om den ikke økes i gram.

 

Jeg vil anbefale at du begynner på 38kcal pr kg kroppsvekt ( det du veier nå )

2700kcal pr dag, samtidig som du trener 3x uka med vekter.

 

http://www.kalibergym.no/helkroppsprogram/

http://www.kalibergym.no/bygg-grunnstyrke-med-riptoes-starting-strength/

https://www.tn.no/ryp

 

Da må du ikke bare bruke vekta når du ser fremgangen da du kan øke i masse og redusere fett samtidig og vektmessig stå stille.

Målebånd og hvordan tøyet sitter osv kan være best i begynnelsen.

 

Du vil iallefall se best ut på denne måten, rippe noe med deff uten å ha noe å vise frem ser ikke bra ut.

Lenke til kommentar

Med en slik vekt så er det ca - 10-15kg man kan regne fett som.

 

Nå er det litt sent å bli rippa til sommeren uansett, men nybegynnere har den fordelen at de øker muskelmassen samtidig som fettprosenten senkes, også pga økt masse automatisk matematisk gir lavere fettprosent selv om den ikke økes i gram.

 

Jeg vil anbefale at du begynner på 38kcal pr kg kroppsvekt ( det du veier nå )

2700kcal pr dag, samtidig som du trener 3x uka med vekter.

 

http://www.kalibergy...lkroppsprogram/

http://www.kalibergy...rting-strength/

https://www.tn.no/ryp

 

Da må du ikke bare bruke vekta når du ser fremgangen da du kan øke i masse og redusere fett samtidig og vektmessig stå stille.

Målebånd og hvordan tøyet sitter osv kan være best i begynnelsen.

 

Du vil iallefall se best ut på denne måten, rippe noe med deff uten å ha noe å vise frem ser ikke bra ut.

Okei, da skal jeg prøve å holde meg på 2700 kcal pr dag og bare fortsette med trenings planen :)

 

Dette er forresten ingen hastesak for å få sommerkroppen, men bare et "prosjekt" kan du si.

 

Jeg har bare lyst å bli litt større og få litt mer definerte muskler, men jeg skjønner at det ikke skjer over natta.

 

Takk for hjelpen da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...