Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i RLE, 2013. (10.Trinn)


Anbefalte innlegg

Her er tråden for oss som har fått RLE i muntlig eksamen, 2013.

Tråden er til for at vi i et fellesskap skal hjelpe hverandre, komme med innspill, meninger og tanker.

 

Er dere fornøyd med å ha kommet opp i faget?

Hvilken karakter sikter dere etter?

 

Emnet som jeg selv fikk var: Tanker om rett og galt.

En ganske åpen oppgave, der jeg kan trekke inn mange punkter ifra kapittlene.

Har dere noen tips til hva?

 

Jeg ønsker alle lykke til!

Endret av Tkse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! jeg fikk oppgaven "Ulike religioner og livssyn - flere veier til frelse"

 

(stikkord:etikk,moral,aktuelle problemstillinger (dagsaktuelle saker),levemåte,menneskesyn, kjernen i religionene,frelsesveier)

 

Noen som har noen aktuelle problemstillinger :)? eller andre tips?

Lenke til kommentar

Hei! :) Vi fikk oppgaven "Religion på godt og vondt."

 

(stikkord; tro, håp, kjærlighet, liv og død, etikk, religiøse tekster, vitenskap vs religion, det ondes problem, Konflikter, Undertrykkelse og frigjøring, Misjonens ulike sider, personelig hjemlp og veiledning (nye religiøse retninger).)

 

Vi sliter litt med å finne gode sider ved religionen, er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Legg den ut, kanskje noen vil ta seg tid?

Personlig har jeg ikke tid, men kanskje jeg kan ta en titt på den litt senere.

 

EDIT: Noen som kan hjelpe meg litt? Sitter fast, håper på noen inspill! Slenger med oppgaven.

 

post-258325-0-38175900-1370448464_thumb.png

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Legg den ut, kanskje noen vil ta seg tid?

Personlig har jeg ikke tid, men kanskje jeg kan ta en titt på den litt senere.

 

EDIT: Noen som kan hjelpe meg litt? Sitter fast, håper på noen inspill! Slenger med oppgaven.

 

post-258325-0-38175900-1370448464_thumb.png

 

 

Ta for eksempel ungdom og seksualitet. Hva sier ulike områder om dette? Er det mange forbud innen ulike religioner som kan skape problemer i denne tiden? Hva med homofili?

Kan religioner skape hindringer for ungdom, eller gjøre dem redde for å vise sitt egentlige jeg?

 

Hva med religiøse forbilder? Var de BARE gode og snille?

Jesus: Sa f.eks. at de som ikke trodde på Gud skulle brenne i helvete til evig tid.

Muhammad: Både militær og religiøs leder på samme tid, giftet seg med en niåring i en alder av 50.

 

 

 

Vitenskapens rolle i i dette er kanskje ikke helt lett å få fatt i, men er det RETT av vitenskapen å si at religionen tar FEIL? Har den 100 % sikre bevis for egen forskning, 100 % grunnlag for å si at det IKKE er sånn eller sånn?

 

 

Håper noe av dette kanskje kunne hjelpe deg!

Lenke til kommentar

Legg den ut, kanskje noen vil ta seg tid?

Personlig har jeg ikke tid, men kanskje jeg kan ta en titt på den litt senere.

 

EDIT: Noen som kan hjelpe meg litt? Sitter fast, håper på noen inspill! Slenger med oppgaven.

 

post-258325-0-38175900-1370448464_thumb.png

 

Du kan jo ta opp hvordan ulike filosofer tenker og kansje med tanke på religionskritikk skrive litt om hva religionen kan gi svar på som ikke vitenskapen kan gi svar på... og hvorfor mange religiøse mener at vitenskapen tar feil.

Lenke til kommentar

Når man tenker etikk. Skal valgene da baseres på moral og normer, og ikke følelser? Dette gjelder alle de etiske tenkemåtene generelt.

 

Du har jo forkjellige etiske tenkemåter... konsekvensetikk (der du tar valget utifra hva konsekvensene blir) Pliktetikk (der du følger reglene og normene i samfunnet) :)

Lenke til kommentar

Takker for hjelp. Er snart ferdig nå, men er ett punkt igjen som jeg holder på med.

 

Hva er det religionen kan gi svar på som ikke vitenskapen kan gi svar på... og hvorfor mange religiøse mener at vitenskapen tar feil?

 

Noen som vet om noen eksempler om noe religion kan gi svar på og ikke vitenskapen?

Hva er det som gjør at religiøse mener vitenskapen tar feil? Er de for ekstrem, til å tro/høre på noe annet enn det de hellige skriftene sier?

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Takker for hjelp. Er snart ferdig nå, men er ett punkt igjen som jeg holder på med.

 

Hva er det religionen kan gi svar på som ikke vitenskapen kan gi svar på... og hvorfor mange religiøse mener at vitenskapen tar feil?

 

Noen som vet om noen eksempler om noe religion kan gi svar på og ikke vitenskapen?

Hva er det som gjør at religiøse mener vitenskapen tar feil? Er de for ekstrem, til å tro/høre på noe annet enn det de hellige skriftene sier?

 

De religiøse er jo enige med vitenskapen så lenge vitenskapen sier det samme som står i de hellige tekstene, hvis det er i strid med tekstene så er det "feil"

 

Noe religion kan gi svar på som ikke vitenskapen kan gi svar på er eksistensielle spørsmål.. hvorfor vi er på jorden, hvorfor vi elsker andre, hva som er meningen med livet.. Det var iallefall det jeg tok med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...