Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

HJELP? Under en måned til eksamen.


Anbefalte innlegg

Jeg skal opp i norsk i slutten av måneden og jeg er ikke forberedt.

 

Jeg har hittil jobbet med hamsun som særemne men har ikke meldt i fra til sensor eller noen andre om hva jeg har jobbet med. Fristen var uansett 10 mars eller noe rundt der.

 

Så da lurer jeg, hva bør jeg gjøre. jeg skal ringe privatistkontoret i morgen og prøve å finne ut hvem jeg skal informere om særemnet mitt og se om de i det hele tatt bryr seg siden det er så sent.

 

Bør jeg bare ni-pugge det jeg kan i fra pensum resten av tiden?

Siden de kanskje ser bort i fra særemnet? jeg vet ikke hva de gjør når man ikke melder i fra hva man har som særemne/fordypning.

 

Det er altså eksamen i Norsk, NO1211, 1212 og 1213.

 

Muntlig, skriftlig og sidemål.

 

All hjelp er satt stor pris på. Og vil bli satt stor pris på så lenge jeg lever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken modell bruker du i den muntlige eksamenen? 30min eller fremføringsmodellen?

 

Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg kan sjekke om det står noe i papirene. Jeg tror det kanskje er den første, 30 min modellen.

 

Men du vet ikke om det er håpløst nå med særemnet siden jeg ikke fikk meldt fra i tide, innen fristen?

 

takk for svar.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg kan sjekke om det står noe i papirene. Jeg tror det kanskje er den første, 30 min modellen.

 

Men du vet ikke om det er håpløst nå med særemnet siden jeg ikke fikk meldt fra i tide, innen fristen?

 

takk for svar.

 

I 30min modellen pleier de å spørre etter særemnet de siste fem minuttene (dersom det er tid, selvfølgelig). Særemne er en del av pensum i norsk videregående, men er lite prioritert i muntlig eksamen.

 

Når det er sagt, så er jo dette en dialog mellom deg og sensor. Dersom du har lyst til å si litt om særemnet ditt, så kan du bare fortelle dem at du har hatt særemne om de ikke spør deg.

 

Jeg ville absolutt forhørt meg med privatistkontoret.

Lenke til kommentar

Vil legge til at sensoren ikke er ute etter "å ta" deg. Sensorens oppgave er å finne ut hvor mye du kan, og vurdere deg i norsk alt etter som. At du må informere om særemnet er bare ment som et hjelpemiddel for sensor, som da eventuelt kan spør deg om det.

Lenke til kommentar

Vil legge til at sensoren ikke er ute etter "å ta" deg. Sensorens oppgave er å finne ut hvor mye du kan, og vurdere deg i norsk alt etter som. At du må informere om særemnet er bare ment som et hjelpemiddel for sensor, som da eventuelt kan spør deg om det.

 

takk for svar.

 

Jeg ser nå at det er den 30 minutts modellen. Så det er da bare å møte opp og kjøre på. men pensum, eller generelle kompetansemål gjennom pensum er vel viktigere enn særemnet. Eller trekker de fram særemnet ved den skriftlige eksamen også?

Lenke til kommentar

I 30min modellen pleier de å spørre etter særemnet de siste fem minuttene (dersom det er tid, selvfølgelig). Særemne er en del av pensum i norsk videregående, men er lite prioritert i muntlig eksamen.

 

 

Dette er det stikk motsatte av det jeg har opplevd: jeg har vært oppe til 30 minutters muntlig eksamen i norsk "et par ganger" (fra den tiden hvor man måtte ta alle tre eksamnene samme semester for å forbedre karakterer), og har kun erfaring med at særemnet er 1/3 av muntlig eksamen.

 

Det vil si at de hatte to temaer som jeg skulle snakke om/bli spurt ut om i ti minutter hver (totalt 20 min), og så ti minutter jeg disponerte fritt til å legge ut om særemnet mitt.

 

Trådstarter: Vær forberedt på at de kan finne på å stille mange spørsmål rundt særemnet ditt.

Lenke til kommentar

takk for svar.

 

Jeg ser nå at det er den 30 minutts modellen. Så det er da bare å møte opp og kjøre på. men pensum, eller generelle kompetansemål gjennom pensum er vel viktigere enn særemnet. Eller trekker de fram særemnet ved den skriftlige eksamen også?

 

Jeg vet for lite om det til at jeg kan uttale meg helt sikkert, men jeg tviler på at man kan få en oppgave om særemne som langsvarsoppgave i norsk skriftlig. Da har man uansett flere oppgaver å velge mellom. Jeg tror også at det hadde vært litt for vanskelig å lage en kortsvarsoppgave om særemne, ettersom man kan gjennomføre særemne på forskjellige måter.

 

Språk-og litteraturhistorie er nok det lureste å øve på. På eksamen får man en oppgave om enten språk eller litteratur (i begge de muntlige modellene) som man holde et lite foredrag om eller diskutere med sensoren. Dersom man får det ene som oppgave, la oss si noe om språk, så vil man bli spurt om litteratur etterpå.

Lenke til kommentar

Dette er det stikk motsatte av det jeg har opplevd: jeg har vært oppe til 30 minutters muntlig eksamen i norsk "et par ganger" (fra den tiden hvor man måtte ta alle tre eksamnene samme semester for å forbedre karakterer), og har kun erfaring med at særemnet er 1/3 av muntlig eksamen.

 

Det vil si at de hatte to temaer som jeg skulle snakke om/bli spurt ut om i ti minutter hver (totalt 20 min), og så ti minutter jeg disponerte fritt til å legge ut om særemnet mitt.

 

Vet ikke om det er det stikk motsatte, men det er ingen selvfølge at særemne blir på verken fem eller ti minutter. Alt avhenger av hvor mye man kan om de to andre temaene (språk og litteratur?). Er det ikke mer å snakke om, så hopper man på særemnet.

 

Trådstarter: Vær forberedt på at de kan finne på å stille mange spørsmål rundt særemnet ditt.

 

Støtter den.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er det stikk motsatte, men det er ingen selvfølge at særemne blir på verken fem eller ti minutter.

 

"Hvis det er tid" er det stikk motsatte av "alltid blitt satt av tid til". Jeg har blitt avbrutt på de to andre temaene for å sikre nok tid til særemnet.

Lenke til kommentar

 

 

"Hvis det er tid" er det stikk motsatte av "alltid blitt satt av tid til".

 

Sikker på at det motsatte av "alltid blitt satt av tid til" ikke er "aldri blitt satt av tid til"?

 

"Hvis det er tid" er en ufullstendig betingelse. Den fullstendige betingelsen lyder: Hvis det er tid, så blir man spurt om særemne. Det motsatte av dette må være: Hvis det er tid, så blir man ikke spurt om særemne.

 

Enig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen, da ver norsk muntlig unnagjort. Det ble i det minste bestått. Jeg har aldrig vært utrolig snakkesalig så jeg tror jeg kanskje var litt mindre eksplosiv enn jeg skulle vært. Jeg fikk også et dikt jeg mener var vanskelig og tolke. "Som i en Kinosal" av Pål Brekke, mener jeg han het.

 

Men, neste uke er det altså skriftlig eksamen i bokmål/hovedmål og så sidemål nynorsk neste uke der igjen.

 

Er det noen som vet hvordan denne Norsk skriftlige eksamen fungerer? Hva jeg eventuelt kunne få i oppgave? Jeg kommer ikke inn på Udir sine sider siden jeg ikke har passord.

 

Jeg leste i dag på en blogg at om man ikke har hatt nynorsk/sidemåls undervisning så trenger man ikke den eksamen heller. Kan dette stemme?

 

Setter stor pris på all hjelp. Tusen takk til alle dere som hjalp meg :) Jeg fikk desverre bare ett enkelt spørsmål om Hamsun, mitt særemne. Så det var litt trist.

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...