Gå til innhold

Hva skjer/gjør jeg hvis jeg ikke kommer inn på universitetet til høsten?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har søkt på et par studier til høsten, men for å være ærlig, så tviler jeg på at jeg kommer inn. Karakterene mine fra VGS er ikke noe å skryte av for å si det mildt, og jeg ender opp med en heller flau poengsum på 48.

 

Hva skjer hvis jeg ikke får noe tilbud om studieplass? Altså bokstavelig talt, hva vil skje? Jeg vet så godt som ingenting om mekanikken rundt søkeprosessen, det er første gang jeg søker i år. Jeg har hørt snakk om at det blir lagt ut "restplasser", studier som ikke har nok søkere, stemmer det, og kan i så fall noen utdype?

 

Hvis jeg ikke kommer inn, så har det blitt foreslått at jeg kan ta f.eks. ex.phil. eller ex.fac. for å jekke opp poengsummen til neste år, er det i det hele tatt mulig, eller måtte jeg ha søkt på det 15. april?

 

Og fordi jeg vet det kommer til å bli sagt: Å ta opp fag fra VGS er uaktuelt. Det er dyrt, tidkrevende og jeg har null motivasjon, dessuten må jeg ta opp mange fag for å dra snittet opp nevneverdig. Jeg makser allerede ut på både alders-, realfag- og språkpoeng, og det er for lenge siden jeg var i førstegangstjenesten til at jeg kan få poeng for den. Vi trenger ikke ta en diskusjon på det, helt seriøst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om poenggrensene er mye høyere enn det du kan stille med, hvorfor har du søkt der da? Med 48 poeng er det masse linjer og skoler du kan komme inn på, men selvfølgelig kommer du ikke inn på medisin.

 

Restplasser er studieplasser som ikke er fylt opp. Der kommer ofte alle som søker inn.

Endret av Nik0
Lenke til kommentar

Om poenggrensende er mye høyere enn det du kan stille med, hvorfor har du søkt der da?

 

Jeg hadde regnet feil (no further comment), så jeg trodde summen var høyere enn det den faktisk var, dessuten er det veldig begrenset med studier som jeg faktisk kunne tenke meg.

 

Men dette med ex.phil og ex.fac, blir det lagt ut sammen med restplassene?

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men du har ingen ting å være flau over 48 poeng. Det er veldig bra!

 

Hvis du ikke kommer inn på et av dine 10 valg/ønsket studie, legges det ut restplasser . Den åpner ca. 20. juli og DU BURDE VÆRE KLAR til å søke med en gang.

 

Du kan ta ex.phil og ex.fac uansett om du ikke studerer. Jeg kjenner én som gjør dette, men jeg vet ikke noe mer om dette.

 

Hva er førstevalget ditt?

Endret av ventaja
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Husk at det var 48 poeng med alle tilleggspoeng, dersom vi trekker fra 8 alderspoeng, og 4 språk og realfagspoeng, så er hans karaktersnitt på 3,6 eller 36 konkurransepoeng. Dette er middelmådig.

 

Edit: Oppdatert.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Å ta opp fag fra VGS er uaktuelt. Det er dyrt, tidkrevende og jeg har null motivasjon, dessuten må jeg ta opp mange fag for å dra snittet opp nevneverdig. Jeg makser allerede ut på både alders-, realfag- og språkpoeng, og det er for lenge siden jeg var i førstegangstjenesten til at jeg kan få poeng for den. Vi trenger ikke ta en diskusjon på det, helt seriøst.

 

Er du i det hele tatt motivert for å studere? Virker som du er skoletrøtt, spør du meg.

Lenke til kommentar

Du kan ta ex.phil og ex.fac uansett om du ikke studerer. Jeg kjenner én som gjør dette, men jeg vet ikke noe mer om dette.

 

Hva er førstevalget ditt?

 

Så jeg kan ta ex.phil og ex.fac hvis jeg ikke kommer inn nå til høsten? Eller må jeg vente til neste år? Jeg har forøvrig søkt på midtøstenstudier og historie og Oslo og Bergen, pluss noe annet rask, seks fag tilsammen. Det er rett og slett ikke noe annet jeg kunne tenke meg å studere...

 

Er du i det hele tatt motivert for å studere? Virker som du er skoletrøtt, spør du meg.

 

Jeg var ekstremt lei når jeg gikk på VGS, det stemmer. Det var flere grunner til det, mobbing fra flere lærere og det faktum at jeg ikke visste hva jeg ville studere videre når jeg var ferdig hjalp ikke akkurat på motivasjonen. Som sagt, vi trenger ikke ta en diskusjon på det. Det er mange år siden, og det er da virkelig forskjell på å studere drøssevis med fag man har null interesse for eller vil få nytte av senere, og det å studere innenfor et felt man faktisk brenner for.

 

Dette er middelmådig.

 

Takk, det var bra du sa det, jeg var nemlig ikke klar over det fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva så om det er middelmådig? Så lenge han har 48 poeng, så har han 48 poeng. Ikke tenk på at det er alderspoeng eller realfagspoeng,eller hva det enn er. Du har 48 poeng, det som teller når du kjemper om studier. Det er mange som går ut av VGs med under 48 poeng, noe som betyr at du slår dem. Og når du først har kommet inn i studiet, er det ingen som bryr seg om karakteren fra VGs.

Lenke til kommentar

Hva så om det er middelmådig? Så lenge han har 48 poeng, så har han 48 poeng. Ikke tenk på at det er alderspoeng eller realfagspoeng,eller hva det enn er. Du har 48 poeng, det som teller når du kjemper om studier. Det er mange som går ut av VGs med under 48 poeng, noe som betyr at du slår dem. Og når du først har kommet inn i studiet, er det ingen som bryr seg om karakteren fra VGs.

Det er nok andregangsvitnemål det er snakk om her.

 

For øvrig så kan du søke skoler i utlandet, for det er mange gode skoler i utlandet med lavere snitt for de samme, eller tilsvarende, studier i Norge.

Lenke til kommentar

For øvrig så kan du søke skoler i utlandet, for det er mange gode skoler i utlandet med lavere snitt for de samme, eller tilsvarende, studier i Norge.

 

Har lekt litt med tanken på utdanning i utlandet, og jeg er ikke helt imot det, men det er vel veldig dyrt? Eller finnes det "offentlige" skoler i utlandet også?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hva har du søkt? :)

 

Sjekk poengsummen din mot fjorårets tall på SO, så har du en viss peiling.

 

Kommer du ikke inn, kommer du ikke inn. Vet du hvor mange poeng man får ved ex.phil og ex. fac? Sjekk opp det først.

 

Med dine karakterer, så burde du jo komme inn på mye forskjellig, så sant du ikke har søkt medisin.

Lenke til kommentar

Har lekt litt med tanken på utdanning i utlandet, og jeg er ikke helt imot det, men det er vel veldig dyrt? Eller finnes det "offentlige" skoler i utlandet også?

Husk at levekostnadene kan være såpass mye lavere enn i Norge at selv om selve studiet koster en del, så er det ofte billigere overall.

Lenke til kommentar

Har lekt litt med tanken på utdanning i utlandet, og jeg er ikke helt imot det, men det er vel veldig dyrt? Eller finnes det "offentlige" skoler i utlandet også?

Jepp, har ikke satt meg inn i alle land, men i Danmark er det for eksempel stort sett de offentlige skolene nordmenn går på.

Lenke til kommentar

Sjekk poengsummen din mot fjorårets tall på SO, så har du en viss peiling.

 

Kommer du ikke inn, kommer du ikke inn. Vet du hvor mange poeng man får ved ex.phil og ex. fac? Sjekk opp det først.

 

I fjor var det litt over hundre søkere, og poengrensen lå på 50,4. I år er det flere søkere, så jeg har ikke noe reelt håp om å komme inn. Er derfor jeg kunne tenke meg å ta ex.phil/ex.fac, sånn at jeg kan jekke opp poengsummen og ha bedre sjanser neste år. Både ex.phil og ex.fac gir vel 10 studiepoeng. Smådumt spørsmål: Betyr det at jeg vil konkurrere med 58 poeng neste år da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

I fjor var det litt over hundre søkere, og poengrensen lå på 50,4. I år er det flere søkere, så jeg har ikke noe reelt håp om å komme inn. Er derfor jeg kunne tenke meg å ta ex.phil/ex.fac, sånn at jeg kan jekke opp poengsummen og ha bedre sjanser neste år. Både ex.phil og ex.fac gir vel 10 studiepoeng. Smådumt spørsmål: Betyr det at jeg vil konkurrere med 58 poeng neste år da?

 

Hva slags studie er det da?

 

Til ditt siste spørsmål: Om det var så enkelt, så hadde du snart vært klar for medisin. :)

 

Jeg gjorde et raskt søk og om jeg forsto det rett, så får du nøyaktig NULL poeng for å ta ex. phil og ex. fac. Du trenger 60 studiepoeng før du får usle 2 poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...