Gå til innhold

[Løst] Excel algoritmer


Anbefalte innlegg

Sitt fast på en oppgåve der jeg skal bruke MOD11 algoritmen for og finne ut om kontonummeret er OK eller FEIL.

 

Så jeg må finne ut kontrollsifferet som skal vise om kontonummeret er blitt tastet riktig eller feil i en excel skjema.

 

Viss det er noen som er litt god på excel som kan gi meg en liten veiledning om hvordan jeg går frem så settes det pris på!

 

Takk på førehand ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formater celle A1 som tekst. Skriv inn kontonummer her uten mellomrom eller punktummer.

 

I A3 skriv 2

I A4 skriv 3

I A5 skriv 4

osv til 11 i A13.

 

I B3 formel

=VERDI(VENSTRE(HØYRE($A$1;A4);1))

kopier ned til B13

 

Nå har du enkeltsifrene til å regne med nedover i B. Her står hva du skal gjøre med dem:

http://no.wikipedia.org/wiki/MOD11

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takker Harald,

 

Sånn jeg tolker det så mente du starte fra a3 med verdien 2, så dra ned til A13 som blir 12, så Dro den ned til A12 sånn at verdien ble 11.

 

B3, med formelen =VERDI(VENSTRE(HØYRE($A$1;A4);1)), der jeg skiftet ut A4 med A3 siden det var der første verdien på 2 starta.

 

Eller var det meningen at den skulle hoppe ned en linje ned og skippe A3?

Lenke til kommentar

Ok godt vi er på samme sporet, no lurer jeg bare på hva vi egentlig finn ut ved denne formelen?

Den multipliserer ikke tallene i A1 sånn jeg har skjønt den såfall, kunne du gitt en kort forklaring på hva verdier vi får på B3-12?

 

Uansett takk for svar Harald, føler jeg er et steg nærmere mål såfall ;)

Lenke til kommentar

A-serien er bare for å slippe forskjellige formler i B, den beskriver bare et mønster.

 

B-serien gir hvert enkelt siffer i kontonummeret fra høyre til venstre. Les nedenfra og opp så ser du kontonummeret.

 

Disse skal ganges med hvert sitt tall, kfr wikien. Resultatet av ganginger skal summeres og summen skal sjekkes mot en 11-deling. Da er du nesten i mål.

Lenke til kommentar

Med kontonummer i A1 og beregnet kontrollsiffer i C20:

 

=HVIS(VERDI(HØYRE(A1;1))<>C20;"Feil kontrolsiffer";"Fine greier")

 

Bra jobba! Skal du finpusse på resultatet, legg inn håndtering av manglende kontonummer og kontonumre med mellomrommer og punktummer, og også rent nonsens i kontonummerfeltet. BYTT.UT fjerner mellomrom og uøsnekde tegh, HVISFEIL håndterer feil. Lykke til!

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Har så langt klart at det som skal skrives inn i A1 på ark2 er det siste verdien som ble skreve inn på rekken H3-20 som er kontonummerene. Ved og bruke =INDEKS('Ark1'!H3:H20;ANTALL('Ark1'!H3:H20);1)

 

Det jeg lurer på om det går an at den FEIL eller OK meldingen kommer bak hver kontonummer som blir skreve, eller må jeg lage 20 tabeller for hver celle i ark1?

 

Sånn som det er no så kommer det enten OK eller FEIL ved første celle i ark1 bak konto.nr.

Men denne er jo låst til hele tabellen sånn jeg har skjønt det som gjør det umulig og bruke bare 1 tabell formel.

Endret av harryman123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...