Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, sitter med en oppgave hvor vi skal skrive og regne litt på varmeoverføring.

 

 

Basert på typisk strømningsrate av hoved beregn hvor mye kjøle/varmemedie

trengs for å oppnå ønsket temperatur.

 

Jeg har tatt for meg radiator i bil, med glykol som hovedstrøm.

Temperatur inn i radiator på 90 grader og ut fra radiator 30 grader.

Strømningsrate F på 15m3/h

Luft temperatur 20 grader.

 

Etter en del søking har jeg kommet frem til at noen radiatorer har ett overflate areal på 70m2(pga finner rundt rørene)

 

Jeg er litt usikker på varmekapasiteten, men tror det kan stemme med 3,483J/(kg*K)

 

Nå skal jeg finne varmegjennomgangskoeffisienten U

og finne ut hvor mye luft som trengs for å kjøle ned kjølevæsken.

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

ELPE1100_FysikkogKjemi_obligatorisk3_TK_rev1.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, prøvd litt nå. Men jeg har jo ikke volumet til luften, eller temperaturen lufter har etter at den har passert radiatoren, så sitter fortsatt fast :/

 

Kan jeg bruke:

Q=m*Cp*deltaT? Og si at m er strømningsrate? og få svaret i Watt per time?

 

Så snu litt om og sette M(luft)=Q/(Cp(luft)*deltaT) og få svaret i kubikk meter per time?

Lenke til kommentar

Takker for svar, prøvd litt nå. Men jeg har jo ikke volumet til luften, eller temperaturen lufter har etter at den har passert radiatoren, så sitter fortsatt fast :/Kan jeg bruke:Q=m*Cp*deltaT? Og si at m er strømningsrate? og få svaret i Watt per time?Så snu litt om og sette M(luft)=Q/(Cp(luft)*deltaT) og få svaret i kubikk meter per time?

i formelen min er det volumstrøm (m^3/s), altså tidsderiverte av Volum, dvs V dot.

er jo d du har oppgitt.

du kan ikke bruke Q=m*Cp*deltaT, Q er i J, evt må du bruke Q dot (tidsderiverte av Q).

jeg har brukt den den tidsderiverte av V i formelen min, og fått den tidsderiverte av m

chart?cht=tx&chl=\dot m=\rho \dot V

Lenke til kommentar
i formelen min er det volumstrøm (m^3/s), altså tidsderiverte av Volum, dvs V dot. er jo d du har oppgitt. du kan ikke bruke Q=m*Cp*deltaT, Q er i J, evt må du bruke Q dot (tidsderiverte av Q). jeg har brukt den den tidsderiverte av V i formelen min, og fått den tidsderiverte av m chart?cht=tx&chl=\dot m=\rho \dot V

Men jeg har fortsatt ikke tempraturforskjellen til lufta?

Og kan det stemme at U, (overall heattransfer coefficient) til varmeveksleren er:

Aluminum : U = 25.0 W/m2K (http://www.engineeringtoolbox.com/overall-heat-transfer-coefficient-d_434.html)

 

 

Hvis det kan være riktig mangler jeg kun å finne ut hvor mye luft som trengs for å nå ønsket temperatur. Men burde det ikke vært noe tid med i bildet her?

 

Det jeg har så langt:

 

For kjølevæske:

Tinn= 90grader Celsius

Tut= 30grader Celsius

F=8,5m3/h

m=10kg

Cp=3,48J/(kg*K)

p=1036kg/m3 (Kan bruke 1000, i beregningen, siden det tynnes ut med vann)

A=20m2

U=25W/m2K

 

For vind:

Tinn=20 grader Celsius

Bilen kjører i 100km/t

 

Er ikke sikkert jeg trenger allt jeg har kommet frem til, men som sagt, det jeg mangler for å kunne levere inn oppgaven er å finne ut hvor mye luft som trengs for å kjøle ned kjølevæsken fra 90 til 30 grader.

 

Takk for hjelpen så langt, håper du/noen andre kan hjelpe meg med det resterende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...