Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Isbjørn og dens fare for utryddelse? Hjelp


Anbefalte innlegg

I spoilern nedenfor står oppgaven som vi har i naturfag.

Spoiler

- Hvordan er arten vernet, bevart, beskyttet eller ivaretatt?

- Hvem har bestemt at området eller arten skal bevares, og hvorfor?

- Hvilke interessekonflikter (globale, regionale, lokale) kan oppstå som følge av forvaltningen av arten/området?

- Er bevaringen/forvaltningen et eksempel på bærekraftig utvikling og/eller bruk av føre – var – prinsippet? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg klarer ikke finne noe forbund .. eller hva jeg skal si. har liksom ingen anelse om hvor jeg skal begynne. Takker for alle svar!

Endret av Hårek
Gjenopprettet slettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest gjennom stoffet så godt, men jeg kan tenkte meg noen ting, men du må finne ut om dette stemmer, som f.eks:

 

Cons:

Om isbjørn blir fredet kan dette sette begrensninger for menneskelig ferd. Da en person kanskje må finne seg en annen rute til og fra en destinasjon, men der en annen rute ikke er tilgjengelig, på grunn av at om personen møter en isbjørn og blir angrepet må han forsvare seg. Dette ender som oftest med at isbjørnen blir skutt og drept (noe som ikke skal skje med en fredet dyreart).

 

Om isbjørnen får et eget territorium kan dette påvirke bedrifter eller framtidige muligheter for drift da området kan inneholde nødvendige ressurser.

 

Begrensning av isbjørnens område kan endre dens trekkvaner som kan påvirke levestanden og isbjørnens bærekraft.

 

Pros:

 

Isbjørnen vil komme til å bli mer bærekraftig og dette fører til at det vil kommer flere isbjørner.

 

Isbjørnen vil kunne få mer tilstrekkelig hi og næringsområder i et tryggere miljø.

 

 

Dette var bare noen eksempler, men du får forsette å se om du finner noen andre argumenter og om at de er gjeldende i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...