Gå til innhold

Hvilke jobber innen it gir mest menneskekontakt (kunder, kollegaer)? Hjelp til valg av utdanning


Heidi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter veldig med å bestemme hva jeg skal sette som øverste valg på søknaden til høgskole. Jeg har tre områder jeg synes virker veldig spennende, programvareutvikling, webutvikling og informasjonsteknologi. HIG har alle disse studiene som bachelor. Jeg liker koding, jeg liker design, jeg syner sikkerhet er et spennende område.

Html og css er noe jeg har drevet med som hobby noen år, jeg har aldri nærmet med php eller mer avanserte greier.

 

Som motsetning til it-utdanningene jeg har vurdert tenker jeg på å bli naturfag og mattelærer på ungdomsskole. Dette hovedsaklig fordi jeg elsker naturfag, biologi osv. Dessverre kan jeg ikke studere noe av dette uten å bli lærer fordi jeg ikke kan flytte så langt.

 

Det positive med å bli lærer er jo kontakt med andre. Men jeg brenner mer for en it-jobb! Min største frykt er å bli plassert på et kontor for meg selv dagen lang. Jeg ønsker å ha en sosial, spennende jobb hvor jeg samarbeider mye med både kollegaer og har kundekontakt. Hvilke yker kunne passet innen it da? Og hvilken utdanning for å kunne få drømmejobben?

 

Jeg tar fort ansvar i grupper rundt meg og på jobb. Problemet mitt er at jeg er en perfeksjonist, så en lederjobb er ikke aktuell da jeg vet med meg selv at jeg vil ta med meg jobben hjem etter arbeidstid. Men jeg vil likevel ha en jobb med litt ansvar. Liker tanken på å holde foredrag, lære bort, og hjelpe andre. (Men først og fremst til voksne, ikke ungdomsskoleelever..)

 

Har også sterkt ønske om en jobb hvor jeg hele tiden kan lære noe nytt, da jeg elsker å lære og få ny kunnskap.

 

Noen som vil hjelpe litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg sliter veldig med å bestemme hva jeg skal sette som øverste valg på søknaden til høgskole. Jeg har tre områder jeg synes virker veldig spennende, programvareutvikling, webutvikling og informasjonsteknologi. HIG har alle disse studiene som bachelor. Jeg liker koding, jeg liker design, jeg syner sikkerhet er et spennende område.

Html og css er noe jeg har drevet med som hobby noen år, jeg har aldri nærmet med php eller mer avanserte greier.

 

Som motsetning til it-utdanningene jeg har vurdert tenker jeg på å bli naturfag og mattelærer på ungdomsskole. Dette hovedsaklig fordi jeg elsker naturfag, biologi osv. Dessverre kan jeg ikke studere noe av dette uten å bli lærer fordi jeg ikke kan flytte så langt.

 

Det positive med å bli lærer er jo kontakt med andre. Men jeg brenner mer for en it-jobb! Min største frykt er å bli plassert på et kontor for meg selv dagen lang. Jeg ønsker å ha en sosial, spennende jobb hvor jeg samarbeider mye med både kollegaer og har kundekontakt. Hvilke yker kunne passet innen it da? Og hvilken utdanning for å kunne få drømmejobben?

 

Jeg tar fort ansvar i grupper rundt meg og på jobb. Problemet mitt er at jeg er en perfeksjonist, så en lederjobb er ikke aktuell da jeg vet med meg selv at jeg vil ta med meg jobben hjem etter arbeidstid. Men jeg vil likevel ha en jobb med litt ansvar. Liker tanken på å holde foredrag, lære bort, og hjelpe andre. (Men først og fremst til voksne, ikke ungdomsskoleelever..)

 

Har også sterkt ønske om en jobb hvor jeg hele tiden kan lære noe nytt, da jeg elsker å lære og få ny kunnskap.

 

Noen som vil hjelpe litt?

 

Alle tre områdene du nevner, kan fint kombineres med lederutdanning.

Tar du feks et halvårsstudie i lederskap etter Bachelorgraden din, viser du at du ønsker kontakt med mennsker, vil ha styring, villig til å lære og kontakten med medarbeidere, kunder kan legges opp deretter i forhold til hva du ønsker søke av jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sliter veldig med å bestemme hva jeg skal sette som øverste valg på søknaden til høgskole. Jeg har tre områder jeg synes virker veldig spennende, programvareutvikling, webutvikling og informasjonsteknologi. HIG har alle disse studiene som bachelor. Jeg liker koding, jeg liker design, jeg syner sikkerhet er et spennende område.

Html og css er noe jeg har drevet med som hobby noen år, jeg har aldri nærmet med php eller mer avanserte greier.

 

Som motsetning til it-utdanningene jeg har vurdert tenker jeg på å bli naturfag og mattelærer på ungdomsskole. Dette hovedsaklig fordi jeg elsker naturfag, biologi osv. Dessverre kan jeg ikke studere noe av dette uten å bli lærer fordi jeg ikke kan flytte så langt.

 

Det positive med å bli lærer er jo kontakt med andre. Men jeg brenner mer for en it-jobb! Min største frykt er å bli plassert på et kontor for meg selv dagen lang. Jeg ønsker å ha en sosial, spennende jobb hvor jeg samarbeider mye med både kollegaer og har kundekontakt. Hvilke yker kunne passet innen it da? Og hvilken utdanning for å kunne få drømmejobben?

 

Jeg tar fort ansvar i grupper rundt meg og på jobb. Problemet mitt er at jeg er en perfeksjonist, så en lederjobb er ikke aktuell da jeg vet med meg selv at jeg vil ta med meg jobben hjem etter arbeidstid. Men jeg vil likevel ha en jobb med litt ansvar. Liker tanken på å holde foredrag, lære bort, og hjelpe andre. (Men først og fremst til voksne, ikke ungdomsskoleelever..)

 

Har også sterkt ønske om en jobb hvor jeg hele tiden kan lære noe nytt, da jeg elsker å lære og få ny kunnskap.

 

Noen som vil hjelpe litt?

 

Hvis du får jobb som IT-konsulent for et konsulentfirma vil du bruke mye tid sammen med mennesker.

Velger du en av de større firmane vil du få mulighet til å jobbe med veldig mange forskjellige typer kunder og mange forskjellige typer prosjekter. Dette kan være 2-manns prosjekster for små bedrifter og prosjekter med mange hundre deltakere. I slike prosjekter finnes det svært mange typer roller fra de som bare jobber med f.eks design av GUI, definerer bruksmønster med kunder, koder osv osv. I tilegg har prosjektene en begrenset tidsperiode. Det er ikke uavenlig å ha 10 prosjekt i løpet av et år med 10 forskjellige kunder.

 

Er selv konsulent og kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle bytte jobb. Prosjektene er like forskjellige som forskellige arbeidsplasser slik at jeg "bytter" jobb med jevne mellomrom uten at jeg trenger å anstrenge meg.

 

Hvis du ønsker å jobbe som konsulent tror jeg egentlig at det ikke er noen forskjell på disse linjene. Jeg tok programvareutvikling på høyskolen. De viktigste egenskapene er uansett at du kan lære og vil lære deg nye ting. Det du lærere på skolen vil bare være en grunnlast som du har, men som regel ikke benytter så mye. Det er først når man begynner å jobbe man virkelig lærer.

Endret av ITRulesForever
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på utdanning og praksis. Det er ikke noe missmatch mellom å gå på en linje hvor man fokuserer på programmering og realfag, og så havne i en jobb som krever mye interaksjon med andre mennesker. Man må bare regne med at i noen jobber - jobber man alene i perioder, mens i andre jobber kreves det at man må være en kommunikator og jobber mer med mennesker. Det er ingen som jobber i lukkede rom og får pizza servert under døren. Som minimum må man kunne kommunisere godt med kundene slik at man klarer å lage produkter som løser riktig problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg var på en veiledningstime ved HIG nå, så jeg har vel bestemt meg for heller å fokusere på den utdanningen som interesserer meg mest, så får jeg se om jeg tar noen studier etter det, og hvilke jobber jeg da får muligheten til å søke på. :) Med tanke på at man skal bruke minst tre år på dette, er det vel viktig at man liker det man driver med, så får jeg ta yrkesbekymringer når jeg nærmer meg ferdig, eller skal velge valgemner. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...