Gå til innhold

Treningsprogram, gutt 16 som vil ned i vekt, 181cm, 82kg


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er en gutt på 16 år som ønsker å slanke meg en del. Er 181 cm høy og veier ca 82kg(!).

 

Har noen tips til hvordan jeg kan slanke meg mtp både trening og kosthold? Blir ekstremt glad hvis noen har et slags treningsprogram jeg kan følge.

 

Hvordan kan jeg slanke meg fortest og hvor mange kg har jeg mulighet til å gå ned til sommeren? Har forøvrig tilgang til spinning-sykkel og manualer her hjemme.

 

Blir ekstremt glad hvis noen har et slags treningsprogram jeg kan følge.

 

Håper egentlig bare at noen kan forklare meg litt om dette og helst unngå "fagspråk" :tease:

Trenger virkelig hjelp! :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Winger - selvfølgelig ikke, men om du ser på linkene er det ikke noe store forandringer.

 

Nooffence - jeg har satt meg som mål å trene minst tre ganger i uken. Men så er jeg både student, jobber og er småbarnsmamma, så det er ikke bare bare. Jeg varmer opp på tredemølla først. I begynnelsen gikk jeg bare fort, bare for å bli trygg nok på meg selv på at jeg ikke faller av. 10 min oppvarming ca. så trener jeg muskelgruppene på apperater på treningssenteret. Jeg har mellom et halvt min til et min "pause" mellom intervallene.

 

Jeg trener nå intervaller på tredemølle, men det kan du gjøre på sykkel også. jeg har 20/10 intervaller - dvs. full pes i 20 sec og stopp i 10 sec. jeg gjør dette i minimum 10 minutter.

høgintensitets trening er den formen for trening som forbrenner mest også etter trening. Intervalltrening er et godt eksempel det.

Endret av Henniie
Lenke til kommentar

Som jeg ser så veier du ikke for mye til å ha den høyden du har, men hvis du ønsker å gå ned i vekt, må du kanskje bytte kosthold. dvs. at du må passe på hvor høyt inntaket ditt av kalorier er per dag. For eksempel et lite "kaloriunderskudd" med andre ord. Spis mye kylling, fisk og kjøtt og unngå de mellommåltidene som inneholder mye kalorier.

Men hvis du har for eks 10 min oppvarming, 45 min - 1 time styrke og 20 min med intervaller så hjelper dette masse :) Men samtidig som du begynner å løpe vil du i tillegg miste litt muskler..

Endret av jaudaleifi
Lenke til kommentar

Det er ganske hardt, ja. Det er et metode å trene på som blir kalt gerilja kardio (søk på google), men det skal ikke vare lengre enn noen minutter.

Jeg personlig vil anbefale 4x4min intervaller istedenfor. Men styrketrening og kosthold bør kanskje prioriteres enda høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig hardt ja :)

Jeg begynte jo bare med lengre joggeøkter med økende tempo i starten. Bare for å få litt opp kondisen og får å være sikker på tredemøllen. Var temmelig redd for å gjøre noe super klossete som å falle eller noe på tredemøllen. En venninne av meg gjorde det nemelig og fikk et litt stygt brannsår... Så jeg er av den typen som alltid har på meg den nødstoppen også lytter godt til kroppen. Merker jeg at jeg er aaaalt for sliten, jogger jeg i stede.

 

Prøver å være på treningssentere minimum 3 dager i uken. Veldig viktig å ikke trene samme muskelgrupper hver dag, da bryter du mer ned enn du bygger opp!

Jeg er overvektig selv, så jeg vet hvor hardt det er. Jeg har to apper på telefonen også. Den ene holder øye med vekten og den andre teller kalorier. Nå skal det sies at den kaloritelleren var veldig god å ha i begynnelsen, da jeg rett og slett ble overrasket over hvor mye jeg puttet i meg en hel dag. Gjelder og være helt dønn ærlig med deg selv når du forteller den hva du har spist.

 

Er forsåvidt enig i at det er viktigere å tenke på kostholdet/inntaket. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel om at det var bedre å redusere inntaket med f.eks. ca 500 kalorier enn å trene 30 min hver dag, da du ikke greier å forbrenne så mye på en halvtime.. Skal se om jeg finner den artikkelen også linke den her :)

Endret av Henniie
Lenke til kommentar

Flott hvis du finner artikkelen Henniie!

 

Og til deg satser, denne geriljakardioen så jo veldig spennende ut. Har virkelig lyst å prøve denne.

 

Men før og etter trening, har dere noen tips til hva jeg kan spise da? Helst ikke noe veldig avansert, bare noe lett..

Lenke til kommentar

http://fitnessbloggen.no/5tips-vektnedgang-fettprosent/

Ikke akkurat den artikkelen jeg snakket om, men der er en del gode tips.

 

om å vege seg:

http://fitnessbloggen.no/baderomsvekt-soppel/

 

Jeg fikk litt sjokk:

http://fitnessbloggen.no/sa-lang-tid-tar-det-a-forbrenne-en-sjokolade/

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2758#.UThVAdHxRwR

 

 

Fant ikke den artikkelen desverre:/

Men poenget var at det på sikt er lettere og du får mer ut av å redusere kosten med 500 kalorier en å trene en halv time. Så de kommer naturligvis an på om hvor mye du trener. Men jeg tror jeg ville ha satset på en kombinasjon av å ete sunnere, bruke mindre talerkener (gir en illustrasjon om at du eter mer) og trening.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Drit i vekttap. Tren ordentlig styrke og du vil gå ned i fettprosent (som egentlig er målet ditt).

 

Du virker som en fyr som har peiling på styrketrening, har du tips til øvelser jeg kan gjøre hjemme? Har atm bare manualer hjemme. Treningsenteret her er stengt for tiden... så har du et program/øvelser eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Først og fremst: Start på senter. Det får du mye mer ut av i det lengre løp. I tillegg til at det er lettere å motivere seg til å trene, samt at det du kommer inn i en rutine. Da får du resultater! For ikke å snakke om at det er ganske vanskelig for deg å utfordre styrken din med et sett manualer. Fremgangen din vil nok stoppe ganske hurtig.

Uansett er det selvfølgelig noe du kan gjøre.

Push-ups er greit. Du kan alternere med å ha bena høyere så det blir tyngre. Pass på å presse brystet frem og stramme magen skikkelig.

Utfallsvarianter er vel også mulig.

Dersom du har muligheten til å kjøre chins/pullups (finn deg et tre eller noe) er dette genialt.

Planke kan du kjøre. Samme gjelder her; Brystet opp og stram mage og rumpe så hardt du kan.

Skulderpress.

Prøv deg på etbensknebøy. Dersom du ikke klarer det helt med en gang kan du bruke hendene til å støtte deg opp mot en vegg eller lignende. Det er vel en av de beste øvelsene du kan gjøre for bena i hjemmet. Og ja, du burde trene bena. Masse muskler der, og jo mer muskler du har i kroppen, jo mer fett forbrenner du. Ben og rygg tjener du altså mest på å trene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...