Gå til innhold

konsekvenser av bruken av ekspansiv finanspolitikk ut fra dagens økonomiske situasjon


Mariell02

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

 

Jeg jobber med et emne på skolen om ekspansiv finanspolitikk. Og forstår ikke helt hvordan jeg skal skrive denne oppgaven:

 

"Drøft konsekvenser av bruken av ekspansiv finanspolitikk ut fra dagens økonomiske situasjon".

Vi fikk en disposisjon på skolen som ser slik ut:

Innledning

• Typisk avgrensning av oppgaven

• Definisjon på Nores finanspolitikk

• Hva som skal skje i oppgaven

Hoveddel

• Analyse og viktige modeller ut fra nåværende økonomisk situasjon (ark utdelt om dagens finanspolitikk, statsbudsjettet 2013)

Avslutning

• Konklusjon av analyse

 

 

noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt når man spør om leksehjelp bør man alltid nevne hvilket nivå man er på. Er det ungomdsskole, videregående, høyskole?

 

Du kan jo begynne med noe så banalt som: "Jeg skal i det følgende drøfte hvilke konsekvenser bruken av ekspansiv finanspolitikk har på Norges økonomi". Så må du skrive noe om hvilke forutsetninger du tar for at modellen skal holde, skal du drøfte utifra et kortsiktig og/eller langsiktig perspektiv. Skal du vurdere skatter og avgifter, en modell med eller uten import og eksport (en modell der du ser på Norge som "det eneste landet i verden" er langt enklere enn om du skal vurdere handel med andre land), skal du vurdere rente og valuta, osv osv.

 

Skriv kort om hvordan Norges finanspolitikk i dag. Hvordan bruker myndighetene midler for å sikre vekst på et nasjonalt plan samtidig som vi er konkurransedyktige på eksport.

 

Alt etter hvor avansert (og langt) du skal skrive så kan du nevne noe om hvilke økonomiske teorier og funksjoner du skal bruke. Skal du bruke ISLM-modellen (eller noe annet) kan det være kjekt å ha med illustrasjoner og hvordan et skift i forutsetningene vil influere den.

 

Du må så drøfte forskjellige tiltak og effekter av de(n).

 

Konklusjon må man (naturligvis) ta helt til slutt og dette avhenger helt av hva du har skrevet tidligere i oppgaven.

Lenke til kommentar

jaa, jeg er elev av vg3, samfunnsøkonomi andre året :)

 

vi skal bruke modeller som forklarer høy og lav konjunkturer, for land som norge og et land som blant annet spania. og slike enkle modeller, ikke noe mer avansert. Vi har ikke kommet inn på valuta enda, ettersom det er neste kapittel i boka.

 

men trenger hjelp til hvordan jeg kan foreta med en drøftelse på disse konsekvensene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...