Gå til innhold

snus over nett og toll


olebrum123

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat ti bokser med snus som jeg bestilte over nett i posten. det kostet meg 350 kr ca, men på pakken stod det at verdien var 200 sek. Jeg fikk ingen tollgebyr med pakken eller noe, betyr det at jeg slapp gjennom tollen? Hadde jeg bare flaks nå, eller er dette noe man kan fortsette med? noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

200-kronersgrensen

Gjelder ikke alkohol og tobakk

200-kronersgrensen gjelder ikke for alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer. Kjøper du alkohol i en utenlands nettbutikk, må du alltid betale avgifter. Tobakk kan du ikke kjøpe på internett uten spesiell tillatelse.

 

Med mindre du har nevnte løyve er ikkje dette lovleg. Nei, det at tollvesenet ikkje stoppa pakka gjer det ikkje lovleg. Pakker med påført verdi langt over 200 kroner vert oversett med jamne mellomrom, det er ikkje 100% tett (men nesten).

Lenke til kommentar

Du har ikke lov til å importere snus uten norsk advarsel under boksen. Du var veldig heldig denne gangen. :)

 

I bestemmelsene for import av snus til privat person, stilles det svært strenge krav. Helsedirektoratet som er tilsynsmyndighet, tolker bestemmelsene svært strengt. I bestemmelsene fremgår følgende:

- varen skal være merket med advarsel (Lov om vern mot tobakksskader, § 3)

- man må være minst 18 år for å få lov å kjøpe snus (Lov om vern mot tobakksskader, § 5)

- alle varene skal oppfylle kravene til merking, unntatt den varekvoten som reisende kan innføre toll- og avgiftsfritt, mindre kvanta som medtas som reisegods eller reelle gavesendinger (Forskrift om innhold i og merking av tobakksvarer § 9)

- merketeksten skal være på norsk. Helsedirektoratet tolker dette svært strengt og det gis ingen anledning for fravikelse av bestemmelsen fra deres side.

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...