Gå til innhold

Regler rundt endring i jobbsituasjon ?!


omsaeves

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Min mor har jobbet som kokk på et kjøkken som lager mat til pasienter ved ett psykiatrisk sjukehus, de sender også maten de lager inn til byen (25km unna) til sykehuset der. Der har hun jobbet i 15-20 år i samme turnus.

Hun har ikke billappen, derfor har det passet med å ha en jobb i gåavstand.

 

Situasjonen:

Min mor har nå fått vite at de ansatte ved kjøkkenet må begynne å jobbe i byen på helg, fordi kjøkkenet her skal stenges på helg.Hun har da blitt satt opp på turnus der, uten å ha fått sagt noe. Dette har sjefen hennes kjørt igjennom uten noen samtaler.

 

Min mor har ingen mulighet til å komme seg til byen på jobb på sykehuset da hun ikke har billappen, og busstilbudet ikke er bra nok. Når hun sa dette til sjefen sin, fikk hun bare slengt tilbake "Det er ikke mitt problem"..

Min mor lurte da på om hun ikke kan få jobbe 37,5 timers uke på kjøkkenet her. Det kunne hun ikke for det var ikke sånn det fungerte.

Så spurte hun om hun da kunne være permitert på helg å bare jobbe ukedagene her inne, da fikk hun som svar at permitering på den måten var ikke aktuelt.

 

Så da står min mor igjen med eneste mulighet: å miste jobben. Hun har nå begynt å bekymre seg for å miste huset osv. å jeg lurer da på om det ikke finnes noen regler/lover rundt dette?

Kan sjefen hennes bare kjøre igjennom noe sånt uten å legge tilrette for de ansatte?

 

Hun har å liten sjangse for å få seg ny jobb, da hun er 56år, kronisk astma sjuk, å har en dårlig sjukehistorie.

 

 

anyone?

 

 

*bare spør om det er noe dere lurer på, har sikkert glemt noe*

Endret av omsaeves
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedelig situasjon din mor har kommet opp i. Har ikke sjekket lovverket rundt den spesifikke problemstillingen, men det er i utgangspunktet den enkelte arbeidstaker sitt ansvar å tilrettelegge det slik at man kan stille på jobb til rett tid, og på rett plass.

 

I dette tilfellet vil det være en eventuell goodwill fra arbeidsgiver sin side sørge for at din mor fortsatt kan stå i jobb, og løse problemet, noe som virker å være ute av bildet fra det du skriver.

 

På en annen side så utøver arbeidsgiver liket for alle ved at de må jobbe sin andel av turnus på helg, uavhengig av manglende kollektivtilbud eller førerkort. Tipper det er flere som kunne tenkt seg en slik ordning som din mor..

Lenke til kommentar

Kjedelig situasjon din mor har kommet opp i. Har ikke sjekket lovverket rundt den spesifikke problemstillingen, men det er i utgangspunktet den enkelte arbeidstaker sitt ansvar å tilrettelegge det slik at man kan stille på jobb til rett tid, og på rett plass.

 

I dette tilfellet vil det være en eventuell goodwill fra arbeidsgiver sin side sørge for at din mor fortsatt kan stå i jobb, og løse problemet, noe som virker å være ute av bildet fra det du skriver.

 

På en annen side så utøver arbeidsgiver liket for alle ved at de må jobbe sin andel av turnus på helg, uavhengig av manglende kollektivtilbud eller førerkort. Tipper det er flere som kunne tenkt seg en slik ordning som din mor..

 

Så det er ingen regler/lover/rettigheter ang. dette? Må jo finnes noen måte å for å få dette tilrettelagt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...