Gå til innhold

Sony Video gjenoppretting fra kameraets harddisk


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Opprinnelig tråd tittel: Sony DCR-SR/72 Video kamera ruller på skjermbildet.

 

Jeg har video filming som hobby og kjøpte for ca 4 år siden et Sony Handycam DCR-SR/72 Video kamera på ferie på Kanari øyene. Hittil har kameraet fungert utmerket, men nå er det begynt å svikte. Når jeg slår på kameraet rulle bildet. Noen ganger er det umilig å stoppe rullingen og jeg må gi opp innspilling den dagen. Andre ganger kan det fungere en stund, men plutselig uten noen åpenbar begynne skjermbildet å rulle igjen.

 

Jeg liker dette kameraet og har investert i over 1000 kroner i batterier så jeg kan ta opp 6 timer med opptak uten å lade batterier.

  1. Noen som kjenner problemet?
     
  2. Er Sony Norge rette plass å levere kameraet inn til reperasjon eller er der norske firmaer som reparerer slike kameraer.
     
  3. Kvaliteten under opptak er nok bedre på dagens 4 år nyere kameraer. Har man gått bort fra harddisk kameraer og over til kameraer med minnebrikker? Hvordan tar man opp timer med opptak med slike kameraer?
     
  4. Lagrer man på ekstern harddisk? Hva om man er ute i naturen og ikke har adgang til lading av batterier?
     
  5. Noen som har et godt (halvprofessjonelt) video kamera å foreslå til max 10 000 kroner om jeg må kjøpe nytt?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Kjenner ikke problemet. 2: Sony Norge vil nok fortelle deg hvor du kan få kameraet reparert. Spørsmålet er om det er verdt å legge mere penger i det ?! Mye har skjedd på kamerafronten i løpet de fire åra.

3: Du finner begge deler også i dag. Det er gjerne et prisspørsmål da det blir lavere pris på kamera uten egen harddisk/flashminne. En må kjøpe minnebrikker selv og da velger en jo selv størrelse og kvalitet, pristendensen er vel at brikkene blir billigere og ikke dyrere. 4: Du er og blir avhengig av å ha mange nok/store nok brikker med deg på tur. En ønsker jo å filme med best mulig kvalitet så film tar plass. Men nødvendig mengde lagringsplass henge litt sammen med batterikapasitet. En times batterikapasitet så klarer du deg med ei 32 GB brikke.

5: Har ikke satt meg inn i årets modeller. Har selv et Panasonic som jeg er meget godt fornøyd med.

Men Sony, Canon og Panasonic har gode alternativer i den prisklassen.

Her er en side som kanskje kan hjelpe deg i valget.

http://www.camcorderinfo.com/d/Reviews&level_b=Camcorder.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Glimrende svar.

 

Venter på ytterlige innspill om den konkrete feilen jeg nevner og inspill på nye gode kameraer som helst bør være en del bedre enn det jeg har.

 

Jeg har 60 Gb harddisk på det omtalte kameraet og med det kan man lagre mer enn et døgn med film.

 

Her:

 

http://www.redcarpetrank.com/

 

er en av mine siter med:

  1. Den originale video filen som kan lastes ned og testes.
  2. Samme video embeddet og streamet fra min YouTube konto.
  3. Det ville være fint om noen har tid til å vurder kvaliteten på den originale filen.

Min eldste datter hadde et video prosjekt på skolen der jeg hjalp elevene med filming med mitt kamera. De konkluderte med at kvaliteten var bedre enn de beste mobil telefon kamerane de hadde prøvd så langt før jeg hjalp dem med filmingen. Spesielt vist på lerret, var kvaliteten mye bedre selv om kameraet var gammelt og mobiltelefon kamerane de disponerte nyere.

 

Det burde man vel også kunne forvente, da oppløsning og fargekvalitet bør være bedre på et video kamera enn på et mobil telefon kamera. Jeg spurte en gang en person fra NrK som gjorde opptak i Oslo om prisen på det kameraet han brukte. Rundt 100 tusen var hans svar. Er de kameraene så mye bedre enn de som kan kjøpes rundt 10 tusen kroner?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

De filene du får fra et kamera i 10 K klassen er nok en del større enn de du får fra din gamle Sony.

Eks. en times handballkamp blir til en ca 7-8 GB stor fil.

Dagens mobiler filmer med imponerende kvalitet, alikavel er kamera av din klasse mye bedre.

Hva NRK bruker av utstyr er jeg usikker på. det jeg er sikker på er at pris og kvalitet henger sammen.

 

En modell du kan se litt på er fjordårests Canon, Legria HF G10. Den kostet da den kom over 10 K og selges for rundt 7,5 K.

 

Skal se litt på den videoen når jeg har tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skal se litt på den videoen når jeg har tid.

 

Det hadde vært fint å få vurdert kvalitet mot dagens kamera i samme prisklasse 7 - 10 tusen.

 

Jeg er hobbyornitolog og fotograferer en del fugler. Da hadde det vært en stor fordel med et kamera med god telelinse som kan brukes med og uten stativ. Det kameraet jeg har er (var) overraskende godt på zooming på avstandsmotiv.

 

Nok et glimrende svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, behersker ikke flustanga, men har to. Får noen fine sjøørreter her på Jeløya. Den største jeg har tatt er på vel 2.5 Kg.

 

Jeg har prioritert havfiske langs kysten, og ferskvannsfiske etter ørret i elver med bambusstang og mark om høsten (fikk mange ørretmiddager på den måten om høsten som ungdom). Fisket også en del med oter på Haugalandet. Det er mange gode ørretvann der. Jeg er relativt ny på sjøørrettfiske, men har sikkert tatt over tusen i ferskvann. Får ørret på opp mot kiloen på oter nær Haugesund. Oterfiske på Haugalandet er ikke rovfiske på samme måte på Haugalandet som andre steder i landet. De fleste vann er overbefolket. Også fin røye i noen vann. Der er noen bedre røyevann nær Bergen. Skogseidvannet skal være bra. Der får man vill og halvvill røye som har gått å feitet seg på smulene som faller fra oppdrettsannleg. Men min favorittfisk hva smak angår er kanskje breiflabb som jeg aldri har fisket etter. Tok noen brosmer og langer fra land på Sotra da jeg jobbet i Bergen. Middelhavsfisk er også enormt god.

 

Slettvar, Piggvar, Breiflabb, Brosme, Lange og fjesing (ja den er virkelig en av de beste til å røyke når hodet er kappet av) smaker utmerket. Vet om et godt sted for fjesing på Karmøy, Sandvesanden badestrand nær Skudeneshavn. Jeg røykte ulike fisker en gang og serverte dem for de som var med meg og fisket. Alle var enige om at fjesingen var best. Fast velsmakende hvitt kjøtt.

 

Og Britt Bakkens gjeddekaker er berømte her i Østfold hvor jeg nå bor. Kommer til å fiske etter stor gjedde, abbor og Gjørs i Vansjø straks isen er gått. Og tro det eller ei. Ett av de beste torskefisker jeg har opplevd har jeg opplevd et par hundre meter fra land på Jeløya utenfor Moss. Her får man også stor bladsei, sild, sjøabbor og selvsagt bøttevis med pir (bra å røyke på Abu røyken). Får du ikke fisk i sjøen fra båt pleier bunnsnøre med blåskjell omhyllet med saueull som du finner på gjerdene på jordene om våren å være en banker. Bra måte å fiske etter kolje og annen bunnfisk på.

 

Men fluefiske er edelfiske og en fluefisker går ikke etter mat, men etter opplevelse.

 

Har omsider kjøpt meg vadere, så jeg kan komme til å ta meg noen turer med fluestang i elver. Jeg får begynne der, selv om der er mange som fisker etter ørret med fluestang i indre og ytre Oslofjord.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er et greit skille mellom lystfiske og matauk. ( Ikke at matauk ikke er lystbetont. ;) )

 

En fisk som ofte blir glemt er Lyr. Den er god etter et opphold i steikepanna, men det beste er at den er utfordrende å få på land.

 

Til fluefiske er vadere et "must". Men før du tar turen til elva så kan du tørrtrene med stanga på land.

Snøre og fortom med en ulltråd i enden. ( i stede for krok ) Øve med forskjellig snørelengde utefor stangtuppen, finne rytmen og for å få snørebuktene til å se pene ut. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En fisk som ofte blir glemt er Lyr. Den er god etter et opphold i steikepanna, men det beste er at den er utfordrende å få på land.

 

Jeg er enig i at stekt lyr er en glimrende fisk og den beste fisken en kamerat av meg fra Haugesund kunne få. De store lyrene får man som regel etter at sola er gått ned. Storseien (glimrende til seibiff med mye løk) får man her utenfor Jeløya ved å dorge (trolle er det nye moteordet) på dypt vann.

 

Jeg vurdere å kjøpe en Terhi Saiman Sunwind med solcellepanel på toften og elektrisk motor til å dorge langs land etter sjøørreten.

 

Prisen er i drøyeste laget for en så liten båt. Man betaler mye for å ligge i teten på teknologi. Jeg disponerer min sønns 14 forter med 3 1/2 Hk 2012 Mercury. Men sjøørreten er så sky at jeg vurderer å kjøpe en med elektrisk motor.

 

Jeg har sendt en forespørsel om hvor lenge batteriet varer etter at solen er gått ned og om batteriene lades i overskyet vær og enda verre i regnvær. Har enda ikke fått svar fra firmaet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at stekt lyr er en glimrende fisk og den beste fisken en kamerat av meg fra Haugesund kunne få. De store lyrene får man som regel etter at sola er gått ned. Storseien (glimrende til seibiff med mye løk) får man her utenfor Jeløya ved å dorge (trolle er det nye moteordet) på dypt vann.

 

Jeg vurdere å kjøpe en Terhi Saiman Sunwind med solcellepanel på toften og elektrisk motor til å dorge langs land etter sjøørreten.

 

Prisen er i drøyeste laget for en så liten båt. Man betaler mye for å ligge i teten på teknologi. Jeg disponerer min sønns 14 forter med 3 1/2 Hk 2012 Mercury. Men sjøørreten er så sky at jeg vurderer å kjøpe en med elektrisk motor.

 

Jeg har sendt en forespørsel om hvor lenge batteriet varer etter at solen er gått ned og om batteriene lades i overskyet vær og enda verre i regnvær. Har enda ikke fått svar fra firmaet.

 

Ca 2 timer ved 300 W (15 kilo skyv) på et relativt standard friluftsbatteri på 70-100 Ah. Mye lengre på lavere effekt.

 

Du kan få litt lading i veldig lettskyet vær hvis du har et panel som er optimalisert for det, paneler som er optimaliserte for størst mulig virkningsgrad krever veldig gode værforhold for å lade effektivt. I godt norsk overskyet vær så har du null lading av betydninhg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ca 2 timer ved 300 W (15 kilo skyv) på et relativt standard friluftsbatteri på 70-100 Ah. Mye lengre på lavere effekt.

 

Takk for det svaret.

 

Dermed trenger man mist to tre batterier om man ønsker å fiske sjøørret som jo ofte biter best om kvelden og mot midnatt.

 

Eventuelt så bør man ha en liten bensin drevet påhengsmotor som den 3.5 hesteren vi allerede har. Den går relativt stille på min gass. Men sjøørreten er så sky at en elektrisk motor absolutt er å foretrekke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Den opprinnelige overskriften til denne tråden var:

 

Sony DCR-SR/72 Video kamera ruller på skjermbildet.

 

Dette kan fikses av Sony Norge for litt over 1000 kroner. Nå har jeg et relatert problem som føge av at jeg måtte klikke gjentatte ganger på skjermen for å stande rullingen. To mapper med video filer er slettet. Dermed endres trådens tekst til:

 

Sony Video gjenoppretting fra kameraets harddisk

 

Jeg har funnet ut at

  1. Videoene fortsatt ligger på kameraets harddisk.
  2. Gratis programmer som påstår de gjenoppretter videoene kan bare lasetes ned gratis og prøves. Finner man filene, må man kjøpe programmet for å gjenopprette filene.
  3. Og selv om de gjenopprettet MPEG filene, gjenopprettes ikke den relaterte MODD filen som trengs for at videoene skal kunne sees i det programmet som følger med kameraet, Sony Picture Motion browser.

Her

 

http://www.avforums.com/forums/video-scalers-video-processing/1766802-sony-dcr-sr72-video-recovery.html

 

er en relatert tråd jeg har postet på et annet forum.

 

Relaterte eksterne lenker som har gjort meg litt klokere, men ikke løst problemet mitt:

 

http://www.digital-camera-recovery.com/

 

http://www.pcworld.com/article/2023488/review-stellar-phoenix-photo-recovery-5-works-fine-but-so-does-a-free-competitor.html

 

Jeg har ikke prøvd denne

 

http://www.device-recovery.com/recover-deleted-videos-from-sony-handycam.html

 

da alt har vært mislykke hittil.

 

Jeg ville høre her før jeg går videre med å installere annen programvare og skanne et par timer før jeg får beskjed om å kjøpe et program det ikke er sikkert er løsningen ut fra det jeg har lest på nettet.

 

De frekkeste påstår endog at man ikke må prøve andre programmer ettersom de filene som er funnet kan ha overskrevet originalfilene.

 

Og det kan ha skjedd.

 

Håper noen har en løsning, siden det var noen timer med opptak fra to ferier som jeg nødig vil miste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...