Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Trenger hjelp til Særemnet (Hunger games /1984 !


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skriver nå særemnet, men merker at jeg kunne trengt litt hjelp!

 

Jeg har lest bøkene "The Hunger Games" av Suzanne Collins og 1984 av George Orwell.

 

Problemstillingen min er da "Har folket det bedre under sterk overvåkning fra myndighetene?"

 

Har så langt skrevet litt for og mot, som for eks:

 

Positivt : Forebyggende mot kriminalitet.

- Se om foreldre misbruker eller slår barna sine.

- Noen enkelt individer trenger overvåkning

 

Negativt (har mangler jeg en god del!) :

Brudd på menneskerettighetene.

 

Har presentasjonene i morgen så trenger virkelig litt hjelp her!

 

Takk så mye!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En til positiv side kan være beskyttelse mot terrorisme. Her kan du eventuelt dra inn 22. juli-saken.

 

Negative sider er ting som menneskets frihetsbehov. Her ville jeg ha prøvd å spille litt på leserens følelser og skrevet litt mer personlig og direkte. "Hvordan ville du ha følt deg hvis du visste at noen satt og så på alt du gjorde og hørte på telefonsamtalene dine?" eller noe i den duren.

 

Kanskje du kan sammenligne land som driver med mye politisk overvåkning med land som ikke gjør det? Og så stille spørsmålet om vi virkelig vet hvor mye av det vi sier og gjør som blir overvåket, og på den måten skape litt spenning og få leseren til å tenke over saken på egenhånd.

 

Men vi må selvfølgelig ikke spore helt av. Har dessverre ikke lest boka 1984, så jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg med noe konkret. Føler det blir litt diffust å koble The Hunger Games med politisk overvåkning, men du får se hva du får til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...