Gå til innhold

Økonomistudier! Noen som har erfaring?


Notodden94

Anbefalte innlegg

Går siste året på videregående, er veldig usikker på hva jeg skal bli. Men har veldig lyst til å bli siviløkonom, eller noe innenfor økonomi.

 

Har forska ut litt og har funnet ut at jeg kan ta økonomi og ledelse og senere bygge på til å bli siviløkonom. (har ikke R1 matte)

 

Men kan jeg gå andre økonomifag og deretter bygge på for å bli siviløkonom? F.eks noe på BI?

 

Og hva er kravene på BI? vurderer enten stavanger, trondheim eller kr.sand.. Har ikke supre karakterer fordi jeg ikke våkna før i 2.klasse på videregående. Hadde 2 toere og 2 trere i avgangsfag tror jeg... Noe som er tragisk, men har løftet karakterene betraktelig nå da. så ligger for det meste på 4/5 og til og med 6 nå.. Men usikker på hva slags snitt jeg vil få. Vil tro det ender opp på 4, kanskje litt under pga det idiotiske første året.

 

Bør jeg gå opp som privatist for å rette noen karakterer? Men da søker man vell med 2.gangs vitnemål? Kanskje idiotisk at man ikke kunne tenke på slikt før nå...

 

 

Setter pris på alle svar jeg kan få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved høyskolen i Oslo kan du ta bachelor i økad og bygge videre på med masterstudium for å bli sivøk.

Ved høyskolen fungerer det sånn at du først tar bachelorgraden og så søker videre inn på master.

Det er ikke så vanskelig å komme inn der.

 

Du kan også ta bachelor i noe annet innenfor økonomi på feks BI, og der har de jo enda flere masterstudier, men der er det jo skolepenger i motsetning til ved de offentlig skolene :)

Lenke til kommentar

Min erfaring med økonomistudier er at det svært vanskelig å få jobb innenfor det hvis man ikke har relevant jobberfaring. Saken er den at det går inflasjon i visse typer studier. For 25 år siden var 2-årig økonomi/administrasjon ei bra utdanning - de som kom ut der den gangen fikk jobb så og si på dagen. Noen år etterpå var det siviløkonom som var minimum, og selv nå hører man om dem som kommer ut med master i økonomi men som ikke får jobb grunnet manglende jobberfaring.

 

En mulighet kan være å ta et mer yrkesrettet kurs hvor man får relevant praksis i løpet av kursperioden. F.eks. et kurs i Visma som er meget yrkesrelevant.

 

Eller så kan du også høre med NAV om de kan ordne praksisplass i en bedrift. Da er det vanlig med kontrakter på 3+3 måneder.

 

Ellers må du ikke regne med kremjobbene til å begynne med - mange begynner som selgere, og da må du kanskje spørre deg om du er selgertypen.

 

Det fins også bedrifter som har traineeprogrammer, du kunne jo sjekket med dem hvilke kvalifikasjoner de ser etter(noen vil helst ha folk uten jobberfaring for de vil trene dem opp helt fra grunnen av, og da vil de ikke ha folk som har lagt seg til "unoter" i andre bedrifter.

 

Ellers må du regne med at karakterer er noe de ser på, for karakterer sier noe om hvor mye du har jobba med fagene. Det er ikke det, det er moro å sitte på studentkroa på kveldene, med kompiser og øl og damer. Men jobb med fagene, det får man utrolig mye igjen for i etterkant:)

Lenke til kommentar

Du burde ta opp noen av 1. klasse fagene mens du enda går på vgs, da vil de fortsatt telles inn i førstegangsvitnemålet. Flere av 1.klasse fagene er muntlige og du trenger ikke jobbe mye for å få 4 i de muntlige eksamene. Når det gjelder siviløkonomi, kan du studere bachlor i økonomi og ledelse hvor som helst og så søke deg inn til BI/NHH eller noen andre skoler senere.

Lenke til kommentar

BI tilbyr to studier som er rettet mot Siviløkonom-tittelen. Disse studiene er Økonomi og ledelse og Økonomi og administrasjon. Disse studiene er nesten helt like. Forskjellen er at Økonomi og ledelse er et 5-årig sammenhengende studie der du oppnår Siviløkonom-tittelen etter endt studie. Dette studiet kalles derfor Økonomi og ledelse/Siviløkonom. Ved Økonomi og administrasjon må du først ta Bachelor i Økonomi og administrasjon, som er et 3-årig studie, for deretter søke deg inn for å ta Master i to år. Her kreves det et snitt på minimum B ved Bachelorstudiet for å kunne ta Master. Dette slipper du ved Økonomi og ledelse da du ikke oppnår noen Bachelorgrad, kun Master.

 

Med dette kreves det litt mer for å komme inn ved Økonomi og ledelse enn ved Økonomi og administrasjon. Økonomi og administrasjon krever kun generell studiekompetanse (eller aktuell jobberfaring). Økonomi og ledelse har et inntakskrav på 44 (primærvitnemål) eller 47 (sekundærvitnemål) og S1+S2/ R1.

 

Økonomi og ledelse er også litt mer krevende, med noen forskjellige fag som er litt mer utdypende. Økonomi og ledelse tilbys kun ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Økonomi og administrasjon tilbys ved alle BI sine skoler i hele landet.

 

Handelshøyskolen BI i Oslo og NHH i Bergen er vel de mest anerkjente skolene.

Ønsker du å oppnå Siviløkonom-tittelen dersom du har studert Bachelor i Økonomi og administrasjon ved for eksempel BI i Stavanger, kan du søke deg til Master ved BI i Oslo eller NHH i Bergen. Som nevnt er kravet B i snitt for å kunne ta Master ved BI i Oslo. Kravet ved NHH er ca. 4,3 (litt over B i snitt (A=5, B=4 osv.)).

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...