Gå til innhold

Altibox trådløs TV i hjemmenettverk, Apple Timecapsule.


ViVentis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har en liten problemstilling. Jeg har Altibox TV og internett og har satt opp Altibox ruteren i bro-modus og bruker en Apple TimeCapsule som ruter i hjemmenettverket. Har også en Boxee Box som er kablet i TimeCapsule. Dette har fungert veldig bra helt til nå, når jeg vil ha en ekstra dekoder inn på nettverket uten å kable den direkte i sentralen til Altibox.

 

Jeg har gått til innkjøp av en Jensen AL59300 trådløs ruter med universal repeater funskjon. Jeg tenkte da at denne skulle stå ved dekoder2 og ta i mot det trådløse signalet i hjemmenettverket og sende det kablet inn i dekoder2. Men jeg fant vel da ut at TV- og internett er separert i trafikken over nettverket så jeg fikk følgelig ikke TV-signal.

 

Pr. nå er ruterfunksjonen flyttet tilbake til hjemmesentral, og TVutgang fra sentral går inn i LAN på Timecapsule og ut igjen fra LAN til dekoder1. Internett går fra sentral inn på WAN port på TimeCapsule, og trådløst fra TimeCapsule. Jeg får TV men ikke internett... Trafikken kolliderer virker det som.

 

Noen som vet hvordan jeg kan sette dette opp med de komponenter jeg har, eller må jeg rett og slett gå til innkjøp at home-plug for å kjøre på TV-ugang på sentralen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skaffer en ruter som støtter DD-WRT er det mulig å sette opp 2 separate trådløse nettverk, som er forbundet via 2 separate LAN-porter på ruteren.

 

F.eks kan LAN port 1 på ruteren være bridget sammen med et trådløst nett som heter "Wifi-internett", mens LAN port 2 er bridget sammen med et annet trådløst nett kalt "Wifi-TV", der disse 2 er separate nettverk slik at du kan gå med 2 kabler fra hjemmesentralen til ruteren. En kabel fra porten på hjemmesentralen som gir internett, og en fra porten som gir TV, og inn på port 1 og 2 på ruteren.

Jeg tviler på at epleboksen støtter DD-WRT eller oppsett som gjør at du kan bridge portene på denne måten. Hvis den ikke gjør det, så kan det være et alternativ å bare skaffe en ekstra ruter/AP ved siden av som sender ut TV-signal til den nye Jensen-ruteren din. Fordelen da blir at du kan sette de 2 ruterene ved hjemmesentralen opp på forskjellige kanaler slik at de to trådløse ruterene ikke påvirker ytelsen til hverandre.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har rotet så veldig mye med Altibox-linjer, og er derfor ikke så kjent med hvordan ting er satt opp, men jeg kan tenke meg at IPTV trenger ganske stabil og dedikert båndbredde for å unngå hakking, og da kan i verste fall lasting av en enkel nettside føre til hakking hvis linjen er raskere enn det trådløse nettet.

 

Homeplug er kjent for å ha veldig varierende resultater, alt fra rundt 0.5Mbit til 40Mbit. Det er jo verdt forsøket, men jeg tror jeg heller ville ha satset på trådløst.

 

Husk også at ruterene du bruker til TV-signalet sannsynligvis må stå i bridge for at det skal fungere, det kan kanskje noen heldige altibox-kunder bekrefte eller avkrefte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...