Gå til innhold

Ingen vil ha solcellemobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klok avgjørelse men sikkert et eksperiment som brakte mye god info til nokia også...

Så jeg synes det er flott at de prøvde det på prototyper..

 

Baksiden på dagens små mobiltelefoner er ikke stor nok til å samle nok sollys til å lade mobilen effektivt, selv med fremtidig solcelle så vil ikke flaten som treffes inneholde nok energi til å effektivt lade enhenten... Skal dette ha livets rett så man man kunne legge mobilen i vinduskarmen å ha et godt ladet batteri på 2timer som med en USB-lader... At de klarte å holde en mobil i standby i steiksola på åpent hav er ikke godt nok...

 

Vi har alle denne dingsen i lomma, et svært mørkt sted, å den ser lys kun de minuttene vi skal bruke den, å da holder vi rundt den, med baksiden ned, før den slipper ned i mørket i lommen igjen... Hadde jeg lagt den frem i sola et sted så hadde jeg garantert glemt den når jeg skulle gå..

 

Men grunnen til at jeg skriver er at jeg har et halvproft solcellepanel jeg har med meg på telt/fjellturer, å det er direkte genialt! Panelet brettes sammen når det skal stues bort å brettes ut å henges på teltduken eller sekken når man skal lade mobil, pad, AA batterier eller hva som er med på tur... Ved kraftig sol kan det levere 1400mA på USB utgangen å 7watt på 12volt utgangen..

(PC's USB klarer 500mA)

Bare det er så lite overskyet at sola klarer å kaste skygge, så lades mobilen opp.

 

Poenget er at Ja, solcelle montert fast på mobilen har ikke livets rett, pris, vekt, effektivitet, bruksmåte osv tilsier at det er ingen hensikt...

De som trenger solcelle, de har som meg, et portabelt foldbart solcelle som kan lade ALL elektronikk som må lades, på de turene man trenger det, jeg vil aldri ha solcelle fastmontert på min mobil...

 

Men flott av nokia å teste dette :thumbup:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...