Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk grammatikkoversikt for eksamen (V4)


Anbefalte innlegg

I anledning nynorsk-året mitt på vidergående i fjor lagde jeg en nynorsk grammatikk oversikt, med fokus på at den skulle være rask å slå opp i på nynorskprøvene. Ideen kom desverre for sent, først på avgjørende å siste nynorskprøve, på eksamen fikk jeg prøvd den ut. Om den er er årsaken til at jeg gikk opp 1 karakter på eksamen, sammenlignet med standpunkt, vet jeg ikke..

 

Hvertfall, her er den i PDF. Om dere andre ser feil eller har forslag til endringer som gjør at den blir raskere i slå opp i, er disse velkommen.

 

Last ned versjon 4

Pocket Nynorsk Grammatikk V4.pdf

Portabel nynorsk grammatikk.pdf

Portabel nynorsk grammatikk (Versjon 2).pdf

Nynorsk Pocketgrammatikk v3.pdf

Endret av HalogenpæreUtenLys
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldingene :)

 

Her poster jeg antagelig den siste oppdateringen av gramatikkoversikten (om dere da ikke kommer med tips før uken er over).

 

Norsklæreren min påpekte at vi burde merke oss alle ordklassene (adjektiv, verb etc), for så å rette disse individuelt. Selv gjorde jeg ikke dette, men jeg innser nå at det kanskje ville fjernet en større del av de røde strekene norsklæreren elsket å klusse på stilene mine.

 

På bakgrunn av denne anbefalingen er den nye versjonen tilrettelagt dette. For hver ordklasse er det nå en illutrasjon øverst i høyre hjørne. Denne illustrerer fargekoden til ordklassen. Eksempelvis har man Adjektiv, som tilsvarer bilde av en Appelsin, altså fargen Oransje.

 

Oppdateringen vil også gjøre det raskere for deg å finne fram til rett ordklasse på en hektisk prøve eller eksamen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Nå er det snakk om å fjerne sidemålskarakteren fra videregående fra og med neste år, som er året jeg går ut av 3. klasse. Hvis dette faktisk skjer så er det å ha mer flaks enn det er lov å håpe på, så denne tråden er bokmerket så jeg har siste versjon hvis du finner på å endre dokumentene i løpet av året.

 

Med 900 nedlastninger mener jeg flere folk burde ta seg tid til å gi en liten tilbakemelding.

 

Uansett, takk skal du ha TS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...