Gå til innhold

Prosjekt: Chieftec Mesh "v2"


Anbefalte innlegg

Chieftec Mesh "v2"

"Chieftec Mesh v2" er mitt nye prosjekt, det går ut på att jeg skal modifisere et Chieftec Mesh kabinett. Navnet på prosjektet kommer av at jeg skal lage min "versjon to" av kabinettet.

DSC05505.jpg

Sponset av: 

logo.png

Ide:

Ideen med dette kabinettet er at det skal være litt stilrent, ha et "kult" utsende, lett å flytte, gode termiske egenskaper og praktisk. Chieftec Mesh er et kabinett med mange smarte løsninger, bla. Er det enkelt å montere både harddisk og dvd etc. Plata hovedkorte skal monteres på har fra før noen kabelhull, men disse er litt små, så jeg skal utvide noen i tilegg til at jeg skal lage noen nye. Det har to avtagbare sidedører som er lett å feste, venstre sidedør har hurtiglås med nøkkel i tillegg til at den kan festet med tommelskruer, høyresidepanel er nesten lik venstre, men uten hurtiglås. Bak er det plass til ei 120mm vifte som skal blåse inn, samtidig som det er plass til to 92mm vifter i fronten, og tre 92mm på hver sidedør (for kjøling av harddiskene) Jeg skal kutte vekk noen stygge viftegriller i fronten og bak, for bedre airflow og utsene. I fronten skal jeg også sparkle noen stygge merkinger, lakke noen deksler og kutte vekk litt plast. På venstre sidedør skal jeg kutte hull til et vindu. Kabinettet skal også lakkes med svart som grunnfarge både på innsiden og utsiden, jeg skal også prøve å kombinere med noe blått her og der.:)

 

 

Har du tips, ris eller ros… ta veldig gjerne en tur innom kommentartråden

 

 

Til dette prosjektet hadde jeg en haug med ideer, men noen ble litt for avanserte mens andre rett og slett ble for kjedlige/enkle, men jeg valgte til slutt en ide som er litt enkel, siden jeg ikke har noe spesiell god tid på meg, siden jeg allerede har bestilt ny hardware (liste lenger ned) som blir sendt snart, samtidig som at jeg er på sommerjobb til kl. 15:00 i to uker, men jeg regner med å få jobbet litt på kveldstid så håper jeg blir ferdig i denne uka, kommer an på hvor lang tid det tar å lakkere kabinettet.

 

 

 

Hvorfor et nytt prosjekt, og hvorfor akkurat Chieftec Mesh?

Jeg får ofte spørsmål av venner og ukjente om hvorfor jeg bygger så mange kabinetter selv, og hvorfor så ofte! Jeg svarer alltid ærlig og enkelt… det er rett og slett gøy! Casemod har nå blitt en av mine største hobbyer, og det merkes av lommeboka :p Til dette prosjektet fikk jeg gammelkassa til broderen, takk for den, så kabinettet fikk jeg jo veldig billig, men jeg har også bestemt meg for å oppgradere Hardwaren, det jeg har nå er blitt ca ett og et halvt år, og etter diverse idiotiske "kortslutter" (som jeg kan for selv) og noen småproblem, så satser jeg nå på nytt!

 

Hardware

Hovedkort: ASUS P6T Deluxe v2

Prosessor: Intel Core i7 920

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870

RAM: Corsair 6gb ddr3 XMS3, 1866mhz

Strømforsyning: MIST 1000w

Harddisk: Western Digital 1,5tb Green

og Samsung 500gb

 

Datatilbehør:

Skjerm: BenQ 22" HD, LCD

Kabinett: Snart et modifisert Chieftec Mesh ;)

Høytalere: Bowers & Wilkins dm602 s2

Forsterker: Thule IA60B

Mus: Razer Deathadder, Respawn 3500dpi

Musmatte: Razer Destructor

Tastatur: Razer Lycosa

Headset: Razer Carcharias

Historie

Tenkte jeg skulle skrive litt om min "historie" som casemodder. Jeg har nå drevet med casemod/casebuilding i ca to år, mitt første prosjekt var ei stålkasse som jeg lakket svart og kuttetut hull til vindu, det ble aldri ferdig, grunnen til det var at det var at kabinettet var lite, gammelt, tungt og ikke praktisk. Etter denne "bommerten" bestemte jeg meg for å tenke litt praktisk når jeg drev med modifisering, design og "innredning" av PCkasser. Så mitt egentlig andre prosjekt var et modifisert Chieftec Dragon FullTower, det kabinettet er det jeg egentlig regner som mitt første prosjekt, siden det var det første jeg gjorde ferdig og tok i bruk. Personlig er det yndlings kabinettet mitt ennå, men det hadde noen minus, det var stort, tungt og hadde nesten ingen form for kabelorganisering, så det ble satt bort, og jeg startet på et nytt prosjekt, denne gangen skulle jeg skrive logg i tillegg. Prosjektet ble kalt Dark Night, det het opprinnelig Dark Knight, men siden logoen var ei flaggermus passet det bedre med Dark Night. Denne PCn ble egentlig ikke så praktisk, siden den var høy og smal, i tillegg til at sidedøren falt av fordi magnetene ikke var sterke nokk til å holde den på plass. Men ellers hadde kassa veldig gode termiske egenskaper, med to 140mm vifter som blåste inn i fronten, forbi harddisken og opp til skjermkort, hovedkort, og ut av den åpne toppen.  Jeg ble fort lei Dark Night, så jeg fortsatte på planleggingen av det som kom til å bli det største prosjektet mitt hittil, jeg skulle bygge en PC formet som pengebingen til Skrue Mc. Duck fra bladet Donald Duck & Co. Dette ble et avansert prosjekt siden kassa skulle ligne mest mulig på den originale Pengebingen, men den måtte jo også få plass til Hardware i tillegg til å være praktisk og ha passe god kjøling. Dette ble løst med at hovedkorte lå vannrett på bunnen av kassa, med to 120mm vifter i bunnen og en 140mm vifte i toppen, DVDen ble plassert på ei hylle og strømforsyningen i et hjørne øverst. Dette funket bra helt til jeg fikk lyst på ei ny, stilren kasse, med noen smarte funksjoner, så derfor starter jeg nå med mitt offisielle fjerde prosjekt! Chieftec Mesh v2!

 

Følg med…!

Endret av GreenRay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update 2#

- Kapping, tegning og sparkling

 

 

Nå har jeg fått kappet ut plasten om skulle bort i froten, og pusset ned de ugjevnhetene om oppsto. jeg har i tilleg markert det som skal kuttes og sparklet der det skal sparkles:w00t:

 

DSC06174.jpg

Har kuttet bort itt av plasten i fronten, den er puset nå, men glemte å ta bilde:ph34r:

 

 

DSC06176.jpg

Slik så det ut etter jeg hadde sparklet litt på de stygge, jupe merkene, som viser f.eks. hva som er USB, Firewire og hvor låsen var henn :nei: rart påfunn av Chieftec!

 

 

DSC06171.jpg

Har tegnet på vinduet på venstre sidedør, så nå er det klart til kapping!:w00t:

 

 

DSC06172.jpg

Har også tegnet sånn sirka hvor hullene i hovedkortet skal kuttes:D

 

Det er bare å slenge inn en kommentar i kommentartråden ;) link i signaturen

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Update 3#

- "3-in-1 update"

Denne updaten er egentlig et "sammendrag" av tre updater, en skulle egentlig ha blitt publisert igår, men nettet streiket

:thumbdown: den andre skulle publiserers mens jeg var på jobb idag, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke lastet opp bildene :dontgetit: men sånn ble det nå... her er en 3 in 1 update :thumbs:

Igår fikk jeg startet med lakkingen, kjøpte 2stk 500ml spraylakk fra AEO! (utrolig god lakk) Idag ble halvparten av det som skulle være blått ferdiglakket, der bruker jeg Biltema og Quicklakk. Jeg har også kommet ganske langt med lakeringen av sidepanelene og de andre delene som skal være svart!

DSC06180.jpg

Svartlakken jeg bruker

:thumbs:

DSC06181.jpg

Det som er ferdiglakkert

DSC06187.jpg

Høyre sidepanel etter et par lag med lakk : )

DSC06189.jpg

Kabelhullene (før pussing/sliping, har også fått skaffet u-channel, eller hva det nå enn heter

:p)

DSC06190.jpg

Bak, her har jeg fjernet viftegrillen

DSC06191.jpg

Har startet med å lakke selve kassa! Regner med å få lakket 2 lag til idag

:grin:

Det er bare å ta turen innom

kommentartråden hvis du har tid :yes:

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Update 4#

Nå er jeg nesten ferdig med å lakke delene, mangler bare litt på sidedørene

new_woot.gif Så kassa er egentlig klar til montering, og jeg tror pakken skal komme idagdribble.gif ellers blir det montering på Lørdag!

DSC06184.jpg

sidedøra med hull til vindu

 

Handlevogn.png

De nye delene som kanskje kommer idag

wub.gif

Lenke til kommentar

Update 5#

- Lakk, Pakke & Montering

NÅ går det unna, dette prosjektet har vert mitt mest effektive prosjekt! Begynner allerede å se en slutt... egentlig litt synd, siden det er så gøy

:new_woot:

Før helga ble jeg stor sett ferdig med lakkingen, ser nå att jeg mangler bittelitt, men det blir fikset snart! Kanskje på Mandag, da får jeg i tillegg skaffet lexan til sidevinduet

:cool: Jeg hadde et mål med å få ferdi selve kassa jeg monterer delene på før de nye delene kom, gikk akkurat! For på fredag kom pakken, men selfølgelig skulle jeg en tur på hytta akkurat da, så pakken lå bare på bordet og ventet på at jeg skulle komme hjem laugh.gif Idag dro jeg hjem fra hytta (var der bare en liten tur) så jeg startet med montering med en gang jeg kom hjem :love: fant fort den første konflikten... jeg hadde glemmt at braketten for å feste PSUen var brukt i mitt forrige prosjekt, der den var sparklet fast :nei: så må vel mekke en ny en til uka ;) Ellers passet allt bra! Eller untatt DVDen, den er tydligvis defekt, så nå bruker jeg en IDE spiller for å instalere Windows 7 & Battlefield: BC2 :nei:det gikk tregt det...

Men nå er jeg ferdi, og PCn funker veldig bra! Ingen feil ennå vertfall

:new_woot:

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Update 6

- Bilder 

DSC06220.jpg

U-Channel på nakplata til hovedkortet 

DSC06222.jpg

:new_woot:

DSC06218.jpg

Disse skal ikke brukes.... konflikt med hurtigfeste og Skjermkort... 

:thumbdown:

DSC06216.jpg

På den andre siden : ) 

DSC06217.jpg

En av fire føtter 

:p

DSC06215.jpg

120mm turbinvifta bak 

:cool:

DSC06193.jpg

Selve kassa : )

DSC06230.jpg

Diverse nederst i fronten på kassa !

DSC06227.jpg

Fronten 

:love:

Når allt dette + noen småting her å der blir plassert rett får vi dette:

DSC06209.jpg

Dette er definitivt det kabinettet med best finish jeg har laget 

:love:

DSC06202.jpg

DSC06213.jpg

Mangler lexan til vinduet ennå, men det blir fikset i morgen 

:thumbup: 

DSC06223.jpg

DSC06224.jpg

Hva synes du? 

Kommentartråden!

- Jardar

Lenke til kommentar

<FONT color="#4169e1"><FONT size="5">

Update 7#

- Lukten av ny Hardware

wub.gif

Endelig har jeg tid til å legge ut bildene av pakken og montering av Hardware!

dribble.gif Fikk pakken fra DustinHome på Fredag, Monterte dette på lørdag og spillte/testet PCn på Søndag.

DSC06199.jpg

Pakken på utsiden...

<div align="center">DSC06201.jpg<i>

og på innsiden

dribble.gif

DSC06235.jpg

Det er ikke hver dag man har en slik stabel på rommet thumbup.gif

DSC06231.jpg

Kablen til Harddiskene

DSC06237.jpg

På baksiden av hovedkortet... :S Sidepanelet buler tongue.gif

DSC06240.jpg

Skal skaffe ny CPUvifte snart tongue.gif liker ikke stockviftene...

DSC06238.jpg

Mangler litt kabelorganisering ennå inv_biggrin.gif

Kommentartråd

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Update 8#

- Mamoz sponser prosjektet  

:new_woot:

mamoz.gif

Mamoz er min lokale databutikk, der handler jeg mye smått, vifter, viftegriller etc. og idag kontaktet jeg de angående sponsing! Og de svarte ja til å sponse meg med en DVDbrenner, CPUkjøler og 2stk vifter til kassa! 

Mamoz er den butikken jeg har hatt best erfaring med, de har en fantastisk kundebehandling!   

:yes: 

DSC06243.jpg

Nexus  

:thumbup:

DVD: 

DSC06299.jpg

CPUkjøler:

DSC06249.jpg

Viftene: 

DSC06245.jpg

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Update 9#

- Montering

Endelig kommer bildene av kassa slik den ble etter montering av ny CPUvifte og DVD

thumbup.gif

DSC06311.jpg

Ska lakke brønndekslene på nytt

tongue.gif men vet ikke om jeg bø gå for svart eller blå? Hva synes du?

DSC06300.jpg

Jeg har fikset Lexan til vinduet

konservativ_woot.gif

DSC06308.jpg

Har på følelsen av att ikke ale bildene ble så bra

icon2.gif

DSC06303.jpg

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update 10#

- EyeCandy

Tenkte jeg skulle legge ut noen bedre bilder av kabinettet slik det er nå

:yes: det var fint vær for noen dager siden, så jeg tok med meg kabinettet ut en tur :cool:

DSC05505.jpg

DSC05509.jpg

DSC05508.jpg

DSC05510.jpg

DSC05512.jpg

DSC05519.jpg

DSC05521.jpg

DSC05517.jpg

Jeg fikk lastet opp en video på Youtube nettopp som jeg filmet når jeg var på sommerjobb for noen uker siden. Denne videoen har ikke noe med dette prosjektet å gjøre, men den er av en IBM Thinkpad som har div boot feil, hele skjermen blir fylt av utropstegn i tillegg til at språket er endret til noe rart

laugh.gif Egentlig ganske gøy startup :p

DSC05464.jpg

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update 11#

- Nye vifter på skjermkortet

Jeg tror jeg er allergisk mot viftebråk

laugh.gif har byttet ut originalvifta med to stk 80mm nocta  vifter :thumbup: Kjører de på maks, og holder tempen i sjakk! 

DSC06337.jpg

Uten vifte

DSC06338.jpg

Plasserte viftene på skrå slik at det ble best luftflyt

DSC06339.jpg

Sikkert ikke den beste måten å feste de på, men det fungerer! 

:ph34r:

Har også ommøblert nerderommet (soverommet) for å få plass til to nye høyttalere! Skal si att det ble lydforskjell... oppgraderte fra et Philips 5.1 anlegg som kostet 500kr for ca 3-4år siden Til Bowers & Wilkins dm602 s2! (mangler forsterker ennå, så låner fra et annet stereoanlegg i huset)

DSC06380.jpg

:love:

DSC06372.jpg

Slik ser det ut nå!

DSC06373.jpg

Fikk lyst på litt lys, så jeg monterte et katoderør bak den ene høyttaleren og bak skjermen ...

DSC06371.jpg

Slik ble resultatet! (ser MYE bedre ut i virkeligheten) 

DSC06365.jpg

Bruker en innebygd jumpstartet strømforsyning med bryter til lysene! 

DSC06359.jpg

De gamle PCdelene ble plassert i mitt første Casemod, og står nå til bruk på naborommet (lillebror sitt)

DSC06360.jpg

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Update 12#

- Ikke mye å oppdatere om, men slenger ut litt allikevel

Har endelig fått nye rambrikker til PCn, siden det var noe galt med de gamle fikk jeg disse på garantien (litt mer info under bildene) i anledning att PCn sto uten RAM i noen måneder så tok jeg meg tid til å gjemme litt flere kabler.

DSC06668.jpg

Corsair XMS3, 2000mhz, 6gb

DSC06678.jpg

DSC06675.jpg

DSC05521.jpg

Før...

DSC06664.jpg

... og etter ryddinga

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...