Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Høyt vanntrykk, reduksjonsventil, ekspansjontank?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor i en tomannsbolig og vi har felles vanninntak. Ved hovedkranen så er det montert en reduksjonventil,da vi bor lavest i byen og har høyt vanntrykk inn til huset.

Ved tapping så ligger trykket på 4 bar, men når alle kraner er stengt så stiger trykket sakte opp til ca. 8bar, det tar ca. 2 timer. Jeg har hele tiden trodd at det var reduksjonventilen som var defekt, men har utsatt å skifte denne, da det er ganske kostbart. For å hindre høyt trykk så har jeg latt en kran stå og dryppe i kjelleren.

Nå har jeg googlet litt og kom over en side som nevner at hvis en monterer reduksjonventil så må man også ha en ekspansjontank, for å hindre at varmtvanns tanken lager trykk på anlegget.

Nå har vi 2 varmtvann tanker, men ingen ekspansjontanker.

Kan det være varmtvann tankene som lager trykk på anlegget?

Bør jeg først montere ekspansjontank for å se om det kan løse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan tippe de er rundt 15-20 år, men kan se om jeg finner spesifikt årstall.

 

Og ja, det er veldig vanlig å montere ekspansjon med VVB når det er høyt trykk på ledningen! Så jeg TROR ikke det er noe galt med reduksjonsventilen din. Reduksjonsventilen sparer vann og hindrer slag i rørene. Hvis det ikke samtidig er montert ekspansjonskar, må vannet isteden ekspandere ut gjennom sikkerhetsventilen - ca. 5-15 liter i døgnet.

 

Nå er jeg litt usikker på hva de gammle sikkerhetsventilene står innstilt på, men dagens beredere har blåser ut på rundt 9bar. Av erfaring kan jeg vel NESTEN trygt si at sikkerhetsventilene til dine to beredere ikke fungerer, OM de ikke har vært byttet i nyere tid.

 

Tro om du ikke skal lukte litt på Ozo SuperS i samme slengen, de har ikke på nær det samme strømforbruket som de gamle HTC og Ozo berederene. Kjøpesummen skal vist være innspart i løpet av 3-5år med normalt bruk, det sier litt om hvor lite varmetap det er av de berederene.

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Takk Etlon for utdypende svar. Jeg fant ut at min bereder en en Fagrør 150 i fra 1984, så den er jo faktisk 25 år.

Fikk ikke sjekket berederen til naboen, den er innelåst og de er på ferie, men tror den er nyere enn min.

Ser ut som jeg bør spandere på meg en ny bereder da ja, så får jeg se hvordan det går med trykket etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...