Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Talefeil og kjæresteemne?..


Gjest Guest_Leif_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Leif_*

Jeg er en mann i tredveåra som alltid har hatt komplekser for en dårlig artikulert rullende R. Jeg har i voksen alder mannet meg opp og gått til logoped med problemet mitt. Det ble en litt snodig opplevelse.. Logopeden ville ikke ta problemet på "alvor" da han mente jeg ikke hadde noe problem.. Ikke vet jeg, men i mitt hode er det et kjempeproblem og jeg sorterer og forkaster og erstatter ord mens jeg snakker for å unngå de vanskelige r'ene i størst mulig grad. Jeg tenker at det er mulig det ikke høres så godt som jeg innbiller meg, men jeg vet ihvertfall at noen ord sjelden eller aldri kommer riktig ut. Logopeden prøvde å overbevise meg om at jeg ikke har noe problem og at det ikke er behov for f.eks. mitt forslag om å kutte tungebåndet for å fikse på det. Jeg har vel resignert og slått meg til ro med at det kanskje ikke er et så stort problem, og at det kanskje bare er jeg som hører slikt hos andre også. Jeg er jo sikkert superkritisk og hører med en gang om noen har en tale"feil" som minner om min egen.

 

Hvordan er det med dere? Hvordan opplever dere å snakke med noen som har en (svak) talefeil? Og spesielt tenker jeg på hvordan dette vil påvirke deres tiltrekning overfor en potensiell partner? Selv ville jeg styrt langt unna en jente med en dårlig rullende r fordi det ville mint meg på mitt eget problem hele tiden.. MEN jeg tenker ikke det om en jente som f.eks. lesper.. :hmm: Jenter med svak lesping syns jeg bare er søtt!.. Jeg er sikkert rar!? :D

 

Min tidligere kjæreste sa at hun ikke tenkte på min talefeil i det hele tatt, men jeg har vel egentlig aldri tillatt meg å tro 100% på henne da..

 

Er talefeil noe som ville hindret dere i å inngå et forhold med noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesker fokuserer på forskjellige ting. Enkelte henger seg opp i de minste småting, mens andre ser den store helheten i det hele. Og klarer dermed å se bort i fra "småfeilene".

 

Så det er vanskelig å gi et fasit svar.

 

Uansett så skal det mye til for en talefeil vil hindre meg å inngå et forhold. Er jenta alt det jeg leter etter hos ei jente klarer jeg å se bort i fra talefeil.

Lenke til kommentar

Nei, nei, nei. Et menneske som ikke vil inngå et forhold med noen ene og alene på grunn av en talefeil - liten eller stor, er virkelig ikke verdt å være sammen med. Jeg merker selv at jeg blir distrahert og ganske opphengt i visse talefeiler, men det er som oftest i starten, og det går over etter hvert som man venner seg til det.

 

Nei, det finnes vitterlig andre personlighetstrekk man burde vektlegge, gitt. :)

Lenke til kommentar

Nei til TS, og nei til Hamnli2..

En svak talefeil vil nok ikke være noen avgjørende faktor i hverken kjærligheten eller i one-night-stand-situasjoner.

De få som evt vil reagere på det er de super-dolla-opp jentene som vet at de er de råeste damene på hele utestedet, men de pirker på alt så der er det mye som får deg kastet vekk før de kommer til talefeilen en gang.

 

Det som kan stå mer i veien din er dine egne tanker om talefeilen din. At du går og konstant tenker på den, gjør at du blir usikker, noe som jentene merker. Og usikkerhet er ikke atraktivt.

Lenke til kommentar

Om du virkelig har en talefeil som folk kan legge merke til, så legger de merke til den med en gang selv om du velger vekk ordene med R! Og jo mindre vanlig erstatningene er i din dialekt, jo mer vil folk legge merke til at du velger vekk ord med R i. Og det siste er det som egentlig er negativt, da lyser du dårlig selvtillit og det er ikke noe tiltrekkende for de du holder på å bli kjent med.

 

Foreslår at du heller enten sier de ordene som faller deg inn, eller bytter til FLERE ord med R, i verste fall framprovoserer du en reaksjon fra de du snakker med, men i de fleste tilfeller tror jeg ikke folk vil reagere.

 

Generelt syns jeg ikke at folk trenger å bytte ut ord som du gjør så lenge de ikke stammer og setter seg fast i de ordene (Type "Eric C-c-c.. MICHAEL BOLTON!")

 

Legger du ut et lydklipp med noen Rer kan sikkert forumet gi en fornuftig dom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...